۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۵۴۵۳۲
امام جمعه پاکدشت:

وحدت مسلمین و بیداری اسلامی از برکات انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه پاکدشت شکاف بین مسلمین را زمینه ساز نفوذ دشمنان عنوان کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی وحدت چند ساله‌ای در دنیای اسلام پدیدار شد و به نحوی موجب بروز بیداری اسلامی شد.
حسن لزومي امام جمعه پاکدشت
حجت‌الاسلام حسن لزومی، امام‌جمعه پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا گفت: اهمیت وحدت اهمیت اصل اسلام است و به همان اندازه‌ای که فرد نسبت به پاسداری از اصل اسلام احساس وظیفه می‌کند به همین اندازه وحدت برای همه نقش آفرین است، وحدت دنیای اسلام که خواست و روش ائمه اطهار(ع) است امروز مسلمانان را در برابر مخالفان اصل اسلام یعنی استکبار حفظ می‌کند و باید همانند گذشته همه مذاهب اسلامی در برابر دشمن هماهنگ باشند تا به اصل اسلام لطمه وارد نشود.
وی با اشاره به روش فقهای بزرگ در طول تاریخ غیبت مبنی بر حفظ وحدت، عنوان داشت: حضرت امام خمینی(ره)، مراجع تقلید نجف و قم، رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین  مفتی‌های بیدار، آگاه ومستقل اهل سنت همیشه دنیای اسلام را دعوت به وحدت و انتظام می‌کردند.
حجت‌الاسلام لزومی با تاکید بر این‌که همواره از شکاف‌های ایجاد شده میان مسلمانان توسط انگلیس، امریکا و غرب، دشمنان اسلام به اهداف خود رسیده‌اند، اظهار داشت: همان‌طورکه در گذشته مشاهده شد اگر ذره‌ای این دو مذهب به هم نزدیک شوند راه نفوذ دشمن بسته خواهد شد، به برکت انقلاب اسلامی وحدت چند ساله‌ای در دنیای اسلام پدیدار شد و به نحوی موجب بروز بیداری اسلامی شد که اهل سنت اذعان دارند اگر امروز به قله‌ای رسیده‌اند از برکت انقلاب اسلامی بوده است.
امام جمعه پاکدشت با اشاره به واقعی نبودن بسیاری از اختلاف‌ها میان سنی و شیعه، ابراز داشت: در مباحث کلامی مشترکات بیش‌تر از آن است که امروز اعلام می‌شود و مشترکات بسیار بیشتر از مفترقات است، شیعه در اسلام ولایت را لازم می‌داند اهل جماعت نیز ولایت را به نوعی دیگر معنا می‌کنند با گذشتن از این اصل، تمام اصول و فروع اسلام در این مذاهب با هم مشترک است.
وی دلیل تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب را تایید و تکذیب اختلاف‌ها و مرزبندی‌های مذاهب دانست و عنوان داشت: هدف امام خمینی(ره) نیز از تقریب مشخص کردن نقاط اختلاف بود، یکی از آثار روشن این مجمع، تقریب در مسایل سیاسی است که غرب، امریکا و صهیونیست را دشمن استقلال اسلام می‌دانیم.
حجت‌الاسلام لزومی با تاکید بر این‌که اگر در مبانی تقریب ایجاد ‌شود در روبناها که مسایل سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی دنیای اسلام است نیز تقریب حاصل خواهد شد، بیان داشت: امام خمینی(ره) عملی سیاسی انجام نداده و وحدت را به عنوان یک اصل پذیرفته است، از سال 42 که نهضت انقلاب آغاز شد هرگاه صحبت از قبایل، طوایف و مذاهب بود ایشان بسیار خوش‌بینانه صحبت می‌کردند، این روحیه را امام از استاد خود آیت‌الله بروجردی که با برقرار کردن رابطه مفید با مفتی زمان قاهره مصر بنیانگذار تقریب مذاهب شد، به ارث برد.
امام جمعه پاکدشت امام خمینی(ره) را تداوم‌بخش راه آیت‌الله بروجردی دانست و اظهار داشت: شیعه توانست پیام خود را به دنیای اهل سنت برساند که نه‌تنها کینه‌ای از شما نداریم بلکه در دنیای امروز تشیع بیش از همه به فکر اسلام و تسنن است و تندروهای سلفی یعنی وهابی‌ها و طالبان، دست‌پرورده‌های دشمنان دنیای اسلام و جیره‌خوار دنیای غرب و امریکا هستند، اسلام‌ اینها را طرد کرده است.
وی ضربه‌های وارد شده به اسلام را از جانب تندروهای سلفی خواند و ایراد کرد: استکبار نیز از طریق این افراد به دنیای اسلام ضربه وارد می‌کند، اسلام  با زیاده‌روی و کم‌روی مخالف است و این افراد زیاده‌روی را پیشه خود قرار داده‌اند و کشورهای اسلامی نظر خود را نسبت به ترورهایی که این افراد انجام می‌دهند اعلام کردند و مخالف آن هستند، گرچه برخی به نوع دیگر از این دست حرکت‌ها حمایت می‌کنند.
حجت‌الاسلام لزومی با اشاره به این‌که سران کشورهای اسلامی مانند عربستان، قطر، بحرین و برخی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایگان خلیج فارس خود، وابسته و وام‌دار دنیای استکبار هستند، بیان داشت: طبیعی است که اگر دنیای استکبار به دنبال عملیات و تروری باشد با حمایت این سران انجام می‌دهد، اما بسیاری از ملت‌های کشورهای اسلامی و اهل سنت افراد تندرو را نمی‌پذیرند به عنوان مثال هنگامی که در افغانستان طالبان در حال سقوط بود ملت افغانستان به حمایت از طالبان قیام نکرد و یا امروز اکثر مردم سوریه اهل سنت هستند اما از آقای بشار اسد که مذهب علوی دارد با حضور در راهپیمایی‌ها طرفداری می‌کنند.
امام جمعه پاکدشت در پایان از وزارت امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی درخواست فعالیت بیشتر کرد و ابراز داشت:  گروه‌های سلفی را نمی‌توان از بین برد اما باید نظر کشورهای اسلامی را نسبت به این افراد تغییرداد./9598/ت302/ص
ارسال نظرات