۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۵۴۶۴۸
حجت الاسلام و المسلمین رشاد:

سبک زندگی اسلامی تحقق عینی اسلام در حیات انسان است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران ضمن ارائه الگویی از سبک زندگی اسلامی مبتنی بر روایات در تعریف سبک زندگی اسلامی عنوان داشت: سبک زندگی اسلامی به معنای عام آن تحقق عینی اسلام در حیات انسان با همه ابعاد و اعماق آن است.
حجت‌الاسلام علي اکبر رشاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران در همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده که در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد عنوان داشت: گاه گفته می‌شود که سبک زندگی مقوله‌ای است که اولین بار توسط برخی روانشناسان معاصر مطرح شده است اما ما معتقدیم این درست نیست و سبک زندگی همزاد انسان است و انسان نمی‌تواند بدون سبک زندگی، زندگی کند.
رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران پس از اشاره به احادیثی از کتاب مصباح الشریعه، بیان داشت: در خصوص تقسیم عرصه‌های حیات الگوهای گوناگونی ارائه شده است و متاسفانه در جامعه امروز و دانشگاه‌های ما الگوی پارسون جونزی پذیرفته شده و رایج است که الگویی سکولاریستی است.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این‌که علمای سلف کتاب و احادیث مصباح الشریعه را مستند تلقی کرده‌اند عنوان داشت: در الگویی که امام صادق(ع) ارائه فرمودند عرصه‌های حیات به 4 بخش مواجه با خالق، مواجه با خود، مواجه با خلق و مواجه با دنیا تقسیم شده است و این الگو مانند الگوی پارسونزی فاقد خالق نیست.
وی در ادامه افزود: علامه جعفری نیز الگویی مشابه این دسته بندی ارائه داشتند که به نظر می‌رسد وی هم از همین روایت برداشت کرده‌اند.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که بر اساس الگوهای اسلامی در ذیل این تقسیم بندی می‌توان خرده نظام‌های دیگر سبک زندگی اسلامی را استخراج کرد عنوان داشت: ما چیزی به عنوان نظام طبیعت نداریم و این تعبیر، مفهومی سکولاریستی است و ما مواجه با خلقت هستیم نه طبیعت، به همین ترتیب می‌توان کار را توسعه داد و ذیل این بینش، نظام‌های حقوقی، اخلاقی، علمی و... تعریف و سامان‌دهی کنیم که این مدل الگو و اساس تدوین دانشنامه‌ای بر اساس حکمت نبوی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در حال انجام بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین رشاد در تعریف سبک زندگی عنوان داشت: در این حوزه اشخاص مختلف تعاریف گوناگونی داشته‌اند و ما سبک زندگی را به معنی عام تحقق عینی اسلام در حیات انسان با همه ابعاد و اعماق آن تعریف می‌کنیم که تعریف حضرت علامه نیز که از محتوای تفسیر المیزان قابل برداشت است همین است.
وی افزود: تعریف سبک زندگی به معنی اخص، منظومه‌ای از شیوه‌های مواجهه جوانحی و جوارحی با عرصه حیات مبتنی بر معارف ارزشی برگرفته از منابع معتبر است.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد ضمن انتقاد از عدم توجه کافی به حوزه‌های اخلاقی اظهار داشت: در مقام نظر و عمل دانشگاه و حوزه ما از اخلاق غافل است، ما صدها درس خارج فقه و اصول داریم ولی درس خارج اخلاق نداریم، بلکه هزاران مجتهد اخلاقی داریم و مجتهد اخلاق کم داریم و در حالی‌که پارلمان حقوق داریم، پارلمان اخلاق نداریم.
وی در پایان از استاد آیت الله مجتبی تهرانی یاد کرد و ابراز داشت: وی از نادر مجتهدانی است که نزدیک به نیم قرن در اخلاق اجتهاد کرد و مکتبی را بنیان نهاد که هنوز ناشناخته است و امیدواریم خداوند توان جبران این قصورات را فراهم کند./959/پ202/ص
ارسال نظرات