۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۵۵۰۷۰
معاون سیاسی استاندار اصفهان:

امام راحل اندیشه تکلیف‌گرایی را جایگزین نتیجه‌گرایی کردند

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی استاندار اصفهان گفت: امام راحل در عاشورای سال 42 با سخنرانی آتشین خود در مسجد اعظم قم، تکلیف گرایی را بر نتیجه گرایی مقدم دانست و آن حرکت به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.
محمد مهدي اسماعيلي معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه اصفهان سخنرانی می کرد، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر، میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت گفت: 50 سال از آغاز نهضت امام خمینی و 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و این انقلاب همچنان با شاخصه های ویژه خودش که منحصر به فرد است، به بالندگی و شکوفایی خود ادامه می دهد.

 

وی با اشاره مقاطع حساس تاریخی ایران زمین در 150 سال اخیر اظهار داشت: در این 150 سال، ایران، چند مقطع تاریخی حساس را پشت سرگذاشته شده است. مقطع اول در سال 1270هجری شمسی بود، که با نهضت تحریم توتون و تنباکو به رهبر مرجع شیعی، آیت الله میزای شیرازی به ثمر نشست؛ که این حرکت خوبی بود ولی بنا به دلایلی به نتایج نهایی خود دست پیدا نکرد. حرکت دوم، نهضت مشروطیت در سال 1285هجری شمسی بود، که در مقابل استبداد داخلی قاجاری شکل گرفت و متاسفانه بعضی فرصت طلب بر جریان نهضت سوار شدند و با شهادت شیخ فضل الله نوری حرکت را به انحراف کشاندند. حرکت سوم نیز با رویکرد ضد استبدادی و ضد استعماری و با ملی شدن نهضت نفت و به رهبری یک عالم شیعی آغاز شد، که این حرکت نیز به دلایلی به حاشیه رفت و آخرین مقطع تاریخی نیز با انقلاب اسلامی با موفقیت آغاز شد و هم اکنون در جریان آن قرار داریم.

 

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب مردمی و اسلامی ایران افزود: مهم ترین دستاورد امام برای انقلاب، موضوع و مقوله مهم تکلیف محوری بوده و هست و امام این نظریه که پشتوانه قرآنی نیز دارد را جایگزین نظریه نتیجه محوری کرد. حضرت امام بر اساس فرهنگ قرآن به کم بودن عده نگاه نمی کردند و بر حسب وظیفه الهی که بر عهده داشتند به تکلیف الهی خود نگاه کردند.

 

وی در خصوص نتیجه محوری در منطق انقلابی امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام بر اساس آیه « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» از عاشورای سال 42 با سخنرانی آتشین در مسجد اعظم قم، تکلیف گرایی را بر نتیجه گرایی مقدم دانست و زمانی که انقلاب به روزهای حساس خود نزدیک می شد با همین منطق با مخالفین انقلاب، که سرنگونی پهلوی را خطرناک و محال می دانستند مقابله کرد و نهایتاً با پیروزی انقلاب به هدف نهایی خود رسید و نشان داد که این تکلیف بر نتیجه مقدم است.

 

وی استقلال سیاسی را از دیگر دستاوردهای امام برای انقلاب اسلامی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در دوران پهلوی با حمایت آمریکا و اسرائیل برای اهداف شوم استکبار به ژاندارم منطقه تبدیل شده بود و عملا هیچ گونه استقلالی نداشت ولی امروز به برکت پیروزی انقلاب نه تنها وسیله ای برای تامین منافع مستکبران نیستیم، بلکه با استقلال کامل به مستضعفان جهان که نیازمند یاری جمهوری اسلامی هستند یاری می رسانیم.

 

وی در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان اصفهان اظهار داشت: علی رغم تحریم های بی سابقه جهان استکبار علیه جمهوری اسلامی، که در طول تاریخ مشابهی نداشته، استان اصفهان هم اکنون با دارا بودن بیش از 8500 واحد اقتصادی- صنعتی فعال و موثر به عنوان قطب اول صنعت کشور شناخته می شود و کمتر از 100 واحد صنعتی از این استان با مشکلاتی پس از اعمال تحریم ها مواجه شدند.

 

وی در پایان در خصوص انتخابات در استان عنوان کرد: بنا بر آمار، مردم استان در هر مرحله از انتخابات نسبت به مرحله قبل پرشور تر حاضر می شوند و در انتخابات اخیر مجلس، بیشترین مشارکت استانی به وقوع پیوست و مردم در انتخابات پیش رو مانند همیشه پرشور در صحنه انتخابات حاضر می شوند./939/پ202/س

 

ارسال نظرات