۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۵۵۱۵۳
دبیر دومین همایش بین المللی ادیان توحیدی:

تحقق وحدت بین ادیانی ثمره پیروزی انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در جریان مبارزات پیش از پیروزی و حتی پس از پیروزی انقلاب نیز هموطنان یهودی، مسیحی و زرتشتی دوشادوش یکدیگر به رشد نهال نوپای انقلاب اسلامی با ایثار و شهادت کمک کردند.
حجت الاسلام ارزاني2

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، استاد حوزه و دانشگاه در دومین همایش بین المللی ادیان توحیدی که امروز در سالن اجتماعات هتل عباسی اصفهان برگزارشد، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سی و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و مهمانان خارجی مدعو، گفت: دبیر خانه دائمی ادیان توحیدی در سال 1389 با ارائه حکمی به بنده از سوی آقای دکتر ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان تشکیل شد و نتیجه کار دبیرخانه به تشکیل چندین نشست مشترک بین نمایندگان ادیان توحیدی و برگزاری 4 همایش منجر شد که همایش امروز دومین همایش بین المللی با حضور نمایندگان خارجی ادیان توحیدی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص محوریت همایش اظهار داشت: به دلیل نام گذاری سال 1391 به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب و اهمیت آن در جامعه امروزی و با توجه به این که کار و تولید در ادیان توحیدی از اهمیت زیادی برخوردار است، تصمیم بر آن شد که این همایش به موضوع «کار وتولید در ادیان توحیدی» اختصاص پیدا کند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در خصوص سابقه گفتگوی ادیان در شهر تاریخی اصفهان تصریح کرد: شهر اصفهان به عنوان پیشگام گفتگوی ادیان، در سپتامبر سال 1902 میلادی، یعنی 111 سال پیش با ابتکار آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی، روحانی روشنفکر شهر در محل صفاخانه جلفای اصفهان در محل زندگی ارامنه شهر شکل گرفت. نامگذاری این مکان به صفاخانه نشان می دهد که بانیان صفاخانه به گفتگوی سازنده و به دور از تنش و اختلاف اعتقاد داشتند و جالب تر آن که در ژانویه 1903 یعنی سه ماه پس از شکل گیری صفاخانه مشروح مناظرات و مذاکرات اسلامی و مسیحی در قالب اولین شماره مجله «الاسلام»،  چاپ و عرضه می شود. و طبق اسناد باقی مانده در مدت سه سالی که نشست های گفتگویی برگزار می شده است، 38 نسخه از این مجله چاپ می شود و شهر اصفهان از حیث گفتگوی ادیان توحیدی پیشتاز و ممتاز است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در مورد قدمت تاریخی گفت‌وگوی ادیان در ایران افزود: در زمان مظفر الدین شاه نیز شخصی به نام محمدعلی حسنی پس از سفر به مکه و سپس به هندوستان، با انتشار مجله «دعوت الاسلام»، که مورد حمایت حوزه علمیه نیز بوده است با ادبیاتی کاملا محترمانه به گفت‌وگوی بین ادیان پرداخته است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهاندر خصوص مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش ادیان توحیدی افزود: 132 مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد 121 مقاله پذیرفته است و از این 121 مقاله، اصل 114 مقاله دریافت شده است. از این 114 مقاله ،20 مقاله به عنوان منتخب مقالات برگزیده شده اند که 6 مقاله به عنوان مقاله های برتر، شایسته دریافت جایزه ویژه شدند و 20  مقاله دیگر نیز به عنوان مقالات برگزیده اوائل سال 1392 چاپ می شوند.

 

وی در خصوص اهداف و زمینه های شکل گیری دبیرخانه همایش خاطرنشان کرد: هدف از این نشست ها، تعامل و همکاری در جهت با اهداف مشترک ادیان توحیدی است و بدون شک انقلاب اسلامی، یکی از ثمرات وحدت بین ادیان است؛ چرا که پیروزی انقلاب اسلامی فقط به مسلمانان محدود نمی شود و در جریان مبارزات پیش از پیروزی و حتی پس از پیروزی انقلاب هموطنان یهودی و مسیحی و زرتشتی دوشادوش یکدیگر به رشد نهال نوپای انقلاب اسلامی با ایثار و شهادت کمک کردند.

 

وی در پایان در خصوص تعامل هر چه بیشتر اذعان کرد: در صورت توافق نمایندگان سایر ادیان توحیدی برای نزدیکی و تعامل هر چه بیشتر، نشست های بعدی در کلیسا و یا کنیسه کلیمیان و یا معبد زردشتی ها برگزار شود. نشست بعدی در بهار سال آینده برگزار می شود و سعی دبیرخانه بر این است که در هر فصل یک نشست برگزار شود.

 

قابل ذکر است، این همایش در روز 14 بهمن ماه، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر  با حضور نمایندگان ادیان توحیدی مسیحی، کلیمی، زردشتی در هتل عباسی اصفهان به همت دفتر تبلغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، صدا و سیمای استان، شهرداری و... برگزار شد. بعد از ظهر نیز نشست تخصصی نمایندگان ادیان داخلی و میهمان نیز در هتل عباسی برگزار شد./939/پ201/س

ارسال نظرات