سواد رسانه ای نیاز روز جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدجواد استادی، کارشناس حلقه های علمی تبلیغی فرهنگ و هنر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز 15 بهمن، در افتتاحیه دوره آموزشی رسانه در فرهنگسرای فناوری و رسانه به کارکردهای جهانی رسانه در عصر حاضر پرداخت و اظهار داشت: سواد رسانه ای باید به مردم آموزش داده شود چرا که یکی از عواملی که باعث می شود عده ای علاقه مند فیلم های شبکه های خارج از کشور شوند به خاطر عدم سواد رسانه ای است، اگر مخاطب دانش رسانه ای داشته باشد به راحتی و بدون تحلیل با هر برنامه برخورد نمی کند.
وی با تأکید بر این که سواد رسانه ای باید از دوران کودکی خانواده، مهدهای کودک به فرزندان آموزش داده شود، افزود: اگر بخواهیم جامعه در مقابل فضای ر سانه ای غرب سالم بماند و از آسیب مصون باشد باید همه اقشار جامعه نسبت به آنچه که به آن رسانه می گویند و به مخاطب انتقال پیام می کنند آشنا باشند.
استادی در ادامه افزود: امروز یادگیری دانش رسانه ای اهمیت زیادی دارد چرا باید در دنیا شبکه هایی وجود داشته باشد که از ایران مخاطبان زیادی دارد در صورتی صدا و سیما هر روز مخاطبان خود را از دست می دهد حتی با توسعه شبکه دیجیتال در کشور، باز هم طرفدار چندانی ندارد.
مترجم و پژوهشگر عرصه رسانه در ادامه در تعریف رسانه پرداخت و گفت: رسانه آن ابزاری است که مسؤول انتقال اندیشه تفکر و محتواست، رسانه وسیله برای برقراری ارتباط می شود، می تواند هم ارتباط فردی و اجتماعی در قالب یک اندیشه منتقل کند و درواقع رسانه برای این است که یک اندیشه و مفهوم را منتقل کند رسانه تلاش می کند که یک اندیشه و مفهوم را مخاطب در ابعاد مختلف بیان کند.
استادی با بیان این که رسانه می تواند آرای انتخابات را بالاو پایین ببرد، اظهار داشت: در حال حاضر توسعه اطلاعات فرق کرده است منفعت اطلاعات شده است و سواد رسانه ای نیاز روز است چرا که رسانه جریان های سیاسی جامعه هدایت می کند.
وی با اشاره به این که معیارهای اخلاقی باید در این عرصه درست باشد، افزود: افرادی که می خواهند در عرصه رسانه فعالیت کنند باید رسانه های مرتبط با حوزه های جامعه شناسی را مطالعه کند زیرا یک سرمایه اجتماعی است و هدف رسانه این است که واقعیت را به مردم نشان دهد.
مترجم و پژوهشگر با بیان این که کارکرد رسانه تغییر نگرش ها است و رسانه خود دارای قدرت است، تصریح کرد: قدرت رسانه است که به روی مخاطب تأثیر می گذارد و گاهی اثرات دورنی دارد و بعدها می توان تاثیر آن را در اجتماع دید./934/پ202/س