۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۵۵۴۲۷
کارشناس رادیو معارف پاسخ داد؛

امام خمینی عالم علمی یا عالم سیاسی؟

کارشناس رادیو معارف گفت: انتظار داشته باشید امام مثل خیلی از عالمان علم سیاست در این رشته دقیق شود و درباره علم سیاست برای شما سخن بگوید، این انتظار ناصوابی از مراجعه به متون امام است.
دهه فجر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد عبدالوهاب فراتی کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان انقلاب، در ادامه بحث تفکرات سیاسی امام در پاسخ به پرسش «آیا می توان امام را قبل از اینکه یک عالم علمی بدانیم یک عالم سیاسی بدانیم یا خیر؟» گفت: این پرسش مهمی است و معمولا دانشجویان علوم سیاسی  با این سوال مواجهند و می دانند  امام اندیشه ها و تفکراتی در زمینه سیاست دارند.

وی افزود:‌ اما اینکه می توان به امام به عنوان عالم علم سیاست مراجعه کرد یا خیر؟ امام را ما به عنوان عالم علم سیاست در نظر نمی گیریم، منظورم از این جمله این بود که این که شما انتظار داشته باشید امام مثل خیلی از عالمان علم سیاست و دانشمندان سیاسی در این رشته دقیق شود و برای شما سیاست را باز کند و درباره علم سیاست برای شما سخن بگوید، این انتظار ناصوابی از مراجعه به متون امام است.

فراتی اظهار داشت: سیاست علمی است که به ما می آموزد چه کسی می برد، کی می برد، چگونه می برد، بحث از بردن قدرت است و موضوع علم سیاست قدرت است.

وی ادامه داد: انتظار اینکه شما وارد آثار برجای مانده از امام شوید و سیاستی که این دانشمندان سیاسی می گویند را برگیرید ممکن نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: البته بخاطر تعمقات فلسفی که داشتند می دانستند که هر فکر و اندیشه ای در قدیم چه پیامدها و اندیشه ای در دوره های جدید دارد و چه برداشتهایی از یک اندیشه در قدیم می توان داشت. اما به عنوان دانشمند سیاسی نمی توان از وی یاد کرد.

این کارشناس رادیویی در پاسخ به این پرسش «حضرت امام داوری هایی را در خصوص برخی گزارشهای تاریخی و سیاسی داشتند، از جمله مرحوم سید جمال الدین اسد آبادی یا جریان فرامانسوری و خیلی از مسائل دیگر، آیا ما می توانیم از گزارش ها و داوری های حضرت امام  به عنوان منبع تاریخی استناد کنیم یا خیر؟» گفت: این پرسش مهمی است و کمتر هم درباره آن در آثار تاریخی و سیاسی امام در آن بحث شده است.

وی ادامه داد: گزارشهای تاریخی و سیاسی امام دو دسته اند، برخی از این نقل ها گزارشاتی هستند که فقط ایشان برای ما نقل می کند و ما کمتر این گزارشات را در نماد علمی دیدیم.

فراتی بیان داشت: دسته ای از گزارش‌های تاریخی است، اطلاعات ما و اسنادی که الان در اختیار ما قرار دارد بسیار گسترده تر از روزگاری بوده که امام آن گزارش را برای ما نقل کرده است.

وی ادامه داد: طبیعتا ما هم دو نگاه نسبت به این گزارش‌هایی داریم مثلا امام چیزی را در مورد یک گزارش نقل می کند باید ببینیم چه اسناد و مدارکی در آن زمان در اختیار امام بوده است و این گزارش‌های رسیده امام بسیاری از زوایا و مسائل تاریخی که برای ما مبهم بوده را باز می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: اما در اینکه این گزارش با اسناد و مدارک کنونی همچنان برای ما حجیت دارد یا خیر، خود حضرت امام به ما گفته اند که «در گزارشات تاریخی، من با توجه به اطلاعات و منابع و مآخذ آن دوره چنین داوری کردم» و اگر ما چنین کاری را نکنیم به نوعی اندیشه سیاسی امام را تضعیف یا تخریب می کنیم.

وی در پایان افزود: ما با احترامی که به گزارش حضرت امام می گذاریم و آن را مورد مطالعه قرار می دهیم اطلاعات دیگر را به این گزارش اضافه کنیم و با دقت بیشتری گزارش‌های امام را داوری و مطالعه کنیم./919/پ202/ن

ارسال نظرات