۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۵۵۵۴۷

جشنواره «پروانه‌های ایثار» در تبریز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر جشنواره «پروانه‌های ایثار» گفت: این جشنواره به دنبال برداشتن گا‌م‌های جدید در راستای بزرگداشت شأن و مقام شهدای زن اسلام و انقلاب است.
جشنواره پروانه هاي ايثار

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، عشرت شایق، دبیر جشنواره فیلم کوتاه «پروانه‌های ایثار» امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بانوان ایثارگر رسالت زینبی خود را در قبال انقلاب و دفاع مقدس به نحو احسن انجام دادند زیرا هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و هم‌پای نظام در راه تحقق آرمان‌های کشورمان فعالیت کردند. زنان ایثارگر زمانی در مقابل دشمن بعثی یا در پشت جبهه از کشور دفاع کردند و امروزه توانایی‌های خود را در مقابله با جنگ نرم به کار گرفته‌اند.

 

وی ادامه داد: ما در این جشنواره دید جنسیتی نداریم هرچند نتوانسته‌ایم یک لحظه از صبر و رنج زنان جانباز را منعکس کنیم. در برگزاری جشنواره به دنبال یک گام جدید هستیم و نمی‌خواهیم حرکت‌های کلیشه‌ای را تکرار کنیم بلکه هدف ما انجام کاری ماندگار است بنابراین تلاش کرده‌ایم محورهای جشنواره بسیار جامع باشد. در بحث جوایز نیز نگاه گسترده‌ای داریم و هیات داوران در این بخش نگاه جامعی به دست‌اندرکاران فیلم‌ها خواهند داشت.

 

شایق اعلام کرد: «زنان و الگوی فاطمی در حوزه اجتماع و نهاد خانواده»، « نقش الگویی حضرت زینب(س) در جریان مبارزه زنان مسلمان و آزاده »، « نقش تربیتی مادران، همسران شهدا، ‌جانبازان و آزادگان در ایستادگی، مقاومت و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و « نقش زنان شهیده در تعمیق، گسترش و پایداری ارزش‌های انقلاب اسلامی» را از جمله محورهای این جشنواره عنوان کرد.

 

به گفته وی «نقش زنان در بالندگی، ‌مقاومت و مقابله با دسیسه‌های استکبار در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی»، «نقش و جایگاه زنان در حفظ دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، نقش زنان در پیروزی و تداوم نهضت اسلامی در ایران و جهان»، «نقش زنان در اصلاح مدیریت الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی»، «تهدیدات نرم، خانواده، زن و بصیرت دینی» و «زن، حجاب و عفاف» از دیگر محورهای فراخوان جشنواره فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار هستند.

 

شایق با تأکید بر نقش زنان به عنوان اسوه‌های پایداری و مقاومت گفت: پوستر جشنواره با تاسی از تاریخ پرحماسه حضور زنان در دوران دفاع مقدس و پس از آن سعی در به تصویر کشیدن این وقایع داشته است و تابلویی از حماسه زنان ایثارگر است.

 

وی اظهارداشت: مادران و همسران شهدا، همسران جانبازان و آزادگان، بانوان امدادگر و تصاویر شهدای گرانقدر ناهید فاتحی و نسرین افضل در پوستر جشنواره به تصویر کشیده شده‌اند، امید است این جشنواره بتواند نقش موثری در بازگویی زوایای ناگفته نقش زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس و پس از آن داشته باشد.

 

دبیر جشنواره فیلم کوتاه «پروانه‌های ایثار» لزوم بهره‌گیری از روش‌های متنوع هنری در معرفی و شناساندن حرکت پروانه‌وار شهدای زن در حفظ ارزش‌های انقلاب را مورد تأکید قرار داد و زمان برگزاری جشنواره را 20 اسفند اعلام کرد و گفت: این جشنواره از سوی مرکز بسیج سازمان صداوسیما برگزار می‌شود و آثار در دو بخش داستانی و مستند به رقابت خواهند پرداخت.

 

گفتنی است، علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www.pifest.ir نسبت به ثبت نام در جشنواره اقدام کنند. آخرین مهلت ارسال آثار تا 20 ماه سال جاری است./935/د101/ب

ارسال نظرات