۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۵۵۵۴۹
استاد حوزه علمیه اهواز؛

حضور زنان در مبارزات موجب همه گیر شدن انقلاب شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اهواز، حضور زنان در انقلاب را از عوامل مهم همه گیر شدن و به ثمر رسیدن آن عنوان کرد.
تظاهرات زنان در دوران انقلاب حجت الاسلام بزاز استاد حوزه علميه اهواز

حجت الاسلام محمدزمان بزاز، استاد حوزه علمیه اهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز وقایعی از دوران مبارزات مطرح و در آخر توصیه ای ویژه کرد که تقدیم شما خوانندگان محترم می شود.

 

رسا ـ ویژگی انقلاب ما نسبت به سایر انقلاب ها چیست؟

انقلاب اسلامی ایران نسبت به دیگر انقلاب های دنیا خصوصیاتی دارد و آن اینکه رهبرانقلاب ما، رهبر دینی و مرجع تقلید مردم جامعه بود و نگاه مردم به رهبرانقلاب فقط به عنوان رهبر سیاسی نبود بلکه ایشان را رهبری دینی خود نیز می دیدند که به آنها دستور داده و آنان را در مبارزه با ظلم و فساد رهبری می کند.

امام خمینی(ره) ازمردم چیزی را می خواست که مردم آرزویش را داشتند و سالهای سال منتظرش بودند. دراین بین علما و روحانیون هم آمادگی خوبی در این زمینه داشتند و با توجه به بصیرت، درک مطلب، احساس انجام وظیفه، شناخت نسبت به نیازهای جامعه و مردم و فضای آن زمان کشور روحانیت با شجاعت وشهامت پا درمیدان گذاشت و صدای امام خمینی را به سراسر ایران رساند.

محرم و صفر زمان مناسبی برای فعالیت روحانیون بود چرا که درچنین ایامی زمینه فراهم بود و جنب وجوش روحانیون و علما بیشترمی شد، لذا برای تبلیغ به شهرستانهای مختلف رفته و با برگزاری مجالس منبر درمساجد، تکیه ها، حسینیه ها علیرغم شرح قیام سیدالشهدا، موضوع انقلاب را هم مطرح می کردند.

 

رسا ـ بهترین خاطره شما در دوران مبارزان چه بود؟

یکی از بهترین خاطرات آن زمان، حضور مردم درصحنه بود. حضورمردم انقلابی وآمدن به میدان در آن زمان متوقف با خطراتی همچون زندان و کشته شدن بود اما مردم علیرغم این خطرات به صحنه می آمدند و لذا هنگامی که امام فرمودند مردم راهپیمایی کنند، مردم درتمام شهرها نیز بیرون آمدند. مردان می آمدند،زنها می آمدند شرکت می کردند امام فرمودند که خانم ها بیایند واجازه پدر یا شوهر هم لازم نیست چون بحث حفظ دین بود.

بنده خودم از برگزارکنندگان راهپیمایی در اهواز بودم، آن زمان راهپیمایی ها ازمسجد امام جعفر صادق (ع) شروع می شد. اول صبح به آنجا می آمدیم و راهپیمایی با حضور مسئول بلندگوها شروع می شد، آقای حاج امیر رضاییان که هنوز در میان ما هستند با گروهشان می آمدند و بلندگوها را در خیابان می گذاشتند. با توجه به اینکه رژیم هنوز با قدرت حکومت را در دست داشت با خود می گفتیم خدایا کسی می آید یا نه؟! اما یک دفعه دیدیم مردم می آمدند و نه تنها مردان بلکه خانم ها هم می آمدند علیرغم اینکه در آن موقع شرایط برای زنان سخت تر بود. رژیم با ایجاد رعب و هراس می خواست مردم در راهپیمایی شرکت نکنند اما با این حال ما می دیدیم که به همان اندازه که مردان می آمدند بانوان ها هم حضور پیدا می کردند و هیچ وقت نبود که در راهپیمایی ها زنها تعدادشان از مردها کمترباشد اضافه بر این، حرکاتی از سوی بانوان مشاهده می شد که نشان می داد افق فکری زنان بود. به عنوان مثال حضور مادران به همراه فرزندادنشان در راهپیمایی ها در واقع نوعی الگوگیری از کربلای امام حسین(ع) بود، یعنی بانوان احساس می کردند حالا باید نسبت به رباب، مادر حضرت علی اصغر(س)، ادای دینی کنند لذا خودشان هم فرزندان خود را به صحنه می آوردند.

 

رسا ـ در اهواز مبارزات چگونه دنبال می شد؟

مرکز تجمع ها حسینیه اعظم بود و آیت الله موسوی جزایری، مرکز انقلاب دراهواز و مسجد جزایری محل پرورش انقلابیون بود. آیت الله موسوی جزایری امام جماعت مسجد جزایری بود و نیروهای انقلابی که قیام و تظاهرات می کردند تحت نظر ایشان پرورش یافته بودند. ایشان این جوانان انقلابی را قبل از انقلاب طی کلاسها و برنامه هایی دینی و اعتقادی، از نظر فکری و اعتقادی پرورش داده بود و در واقع آنان انقلابیونی بودند با عقاید صحیح، محکم و اهدافی والا.

در آن موقع شرکت نفت یکی از محورهای مهم بود به جهت اینکه کارکنان شرکت نفت اعتصاب کرده و شیرهای انتقال نفت را بستند و این امر در سرنوشت انقلاب بسیار تاثیرگذاشت، یعنی رگ حیاتی رژیم شاه اینجا قطع شد که محور این قضیه آیت الله موسوی جزایری بود چراکه منزل ایشان شب و روز به روی انقلابیون باز بود و کسانیکه از شهرهای دیگر و مرکزی می آمدند با ایشان هماهنگ می شدند و با توجه به اینکه منزل معظم له علناً محل رفت و شد بچه های انقلابی بود برای رژیم مثل بمب ساعت شماری بود که هر لحظه ممکن بود که منفجر شود. ایشان با کمال شجاعت و شهامت قضیه را رهبری می کردند و تکیه گاه، پشتیبان و روحیه دهنده جوانان انقلابی بودند.

 

رسا ـ شعارهای انقلابی از چه زمانی علنی شد و به اوج رسید؟

من یادم هست و خودم به چشم دیدم که بچه های مسجد جزایری که پرورش یافته آیت ا... موسوی جزایری بودند در خیابان امام فعلی می آمدند و علنی شعار مرگ بر شاه سر می دادند که با این کار جو حاکم را شکستند و با اینکه پاسبانها دنبالشان می دویدند اما آنها فرار می کردند و دوباره از جای دیگر شعار مرگ بر شاه سر می دادند و بدین ترتیب به مردم جرأت گفتن مرگ بر شاه را دادند.

در زمان انقلاب مردم نسبت به امام خمینی(ره)، با توجه به قیام ایشان که مایه یکپارچگی مردم و به لطف الهی و توجهات امام زمان (عج) حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را شکسته بود، ارادت بسیاری داشتند چرا که تا آن زمان این نوع رهبری را ندیدند بودند و در دنیا سابقه نداشت. امام کاری کردن که در دلهای مردم جای پیدا کردند همان کاری که ائمه اطهار(ع) کردند، در دوران حکومت بنی امیه و بنی العباس هر چه از عمر این حکومتهای ظالم می گذشت، بر ارادت مردم نسبت به ائمه اطهار افزوده می شد و لذا در دوران ائمه هشتم، نهم و دهم حتی در دربار خلیفه هم جماعتی ارادتمند امام معصوم بودند و در زمان امام راحل(ره) نیز شرایط همین جور بود.

 

رسا ـ ارتباط مردم با امام خمینی(ره) و جایگاه این مجاهد بزرگ نزد امت را برای ما توضیح بدهید؟

شیفتگی و دلدادگی مردم نسبت به امام، به نحوی شد که در دفاع مقدس مردم با اینکه دستشان خالی و دشمن قوی بود و از شرق و غرب پشتیبانی می شد، اما به فرمان امام جبهه ها را پر کردند و فرماندهان جنگ با سیستمی که امام در تشکیل بسیج و سپاه بوجود آورد، شیوه تازه ای از جنگ و نبرد را طراحی کردند و شیوه های کلاسیک دنیا را کنار زدند و لذا در جنگ پیروز شدند.

بنابراین در حال حاضر هر کس که می گوید من به امام خمینی(ره) ارادت دارم اگر این ارادتش قلبی و حقیقی باشد باید به همان میزان، آن ارادت را نسبت به رهبر انقلاب داشته باشد.

 

رسا ـ وظیفه ما نسبت به رهبر معظم انقلاب چیست؟

ما وظیفه مان است که با همان شور و عشق دنبال رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم چرا که معظم له الان همان کار امام خمینی(ره) را برای جامعه می کنند با همان شهامت، شجاعت، تدبیر و درایت. الان مقام معظم رهبری دنیای اسلام را پیش می برد و با حرفها و موضع گیریهایشان دل دشمن را به لرزه می اندازد. اگر کسی خیال کند که امام خمینی(ره) از میان ما رفت و آن دوران تمام شد، در اشتباه است، خامنه ای خمینی دیگر است، چرا که در همین حوادث اخیر که دشمنان خیالی به سرشان زد و عده ای که فریب مال و مقام دنیا را خورده اند آلت دست آنان قرار گرفتند، رهبری های آیت ا... خامنه ای بود که مملکت را حفظ کرد و البته مردم هم در روز نهم دی ماه با حضور در صحنه حمایت و ارادت خود را به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری نشان دادند.

مردم رهبر انقلاب را نائب امام زمان می بینند و در واقع مردم با اطاعت از رهبر از امام زمان اطاعت می کنند چرا که با توجه به روایات رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام مردم وظیفه دارند از او پیروی بکنند و الان مردم دارند به وظیفه شرعی شان عمل می کنند.

 

رسا ـ الان وظیفه ما در برابر این همه فداکاری ها چیست؟

چیزی که الان باید مدنظر باشد این است که این معجزه الهی و پیروزی بزرگ باید حفظ شود، نباید کسی فکر کند که دیگر انقلاب مشکلی ندارد این اشتباه است، کما اینکه در سال 88 دیدیم چطور دشمن با یک ترفند و حیله عده ای غافل را وارد معرکه کرد و صدمه زدند به مملکت و جان مردم و جمهوری اسلامی را به تقلب متهم کردند. در حالیکه اگر در تمام دنیا یک انتخابات صحیح و سالم انجام گیرد آن در ایران است برای اینکه مردم خودشان رای می گیرند معتمدین محل رأی ها را می گیرند و پاسداری می کنند و بعد تحویل می دهند، حالا در آن مملکتی که انتخاباتش سالمترین انتخابات جهان است، آنهایی که خودشان روزی در رأس این مملکت بودند و می دانند که اینجا کسی تقلب نمی کند و کسی تقلب را نمی پذیرد و اصلا احتیاجی به تقلب نبود چرا با این تهمت به صحنه آمدند و شرم نکردند که با متهم کردن مملکت خودشان، بدنبال بی آبرویی برای نظام رفتند.

 

403/945/ر

ارسال نظرات