۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۵۵۵۸۶
در همایش«طلبه عصر انقلاب» مطرح شد؛

منبر مبلغان سکولار با منبرهای طاغوتی تفاوتی ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام الهی خراسانی تأکید کرد: مهم ترین نقش طلبه، نیابت از امام عصر(عج) در اجرای دین در جامعه است در حالی که اگر نگاه سکولار داشته باشد، هیچ نقش و مسؤولیتی برای خود به لحاظ اجرایی قائل نیست و از ورود به عرصه های اجتماعی، مدیریتی وکارهای فرهنگی و سیاسی خودداری می کند.
دين و سياست

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد الهی خراسانی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، ظهر امروز در همایش «طلبه عصر انقلاب» با موضوع سکولاریزم در حوزه در مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد گفت: یکی از دیدگاه ها در تعریف سکولاریزم، اعتقاد به علم محوری است بدین معنا که به جای دین، علم باید جامعه و زندگی انسان را مدیریت کند و قوانین اجتماعی به جای مذهب، بر واقعیت های علمی بنا شود.

 

 اگر سکولاریزم به معنای علم و دنیا محوری باشد، سکولارها انسان های بی دینی نیستند

وی افزود: در این دیدگاه، معتقدند گزاره‌های دینی، علمی نیستند؛ ورود دین به زندگی، در حد تجارب و ارتباطات شخصی ایرادی ندارد اما در اجتماع تنها گزاره‌های علمی است که باید ورود پیدا کند زیرا دین از ماورای سخن می گوید و ماورا امری غیرقابل اثبات است بنابراین نمی شود توسط آن جامعه را اداره کرد.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی اظهار داشت: در تعریفی دیگر، در سکولاریزم، علم محوری به معنای دنیامحوری مطرح است و این که تنها زندگی همین دنیا اهمیت دارد و گزاره های دینی چون ناظر به دنیای ماورا است، نمی‌تواند در این دنیا ورود پیدا کند.

 

وی گفت: بنابراین طبق تعاریف فوق، سکولاریزم برای دین رسمیت قائل است؛ اما با کارکرد بسیار محدود و در حد رابطه انسان با خدا و امور ماورائی و حداکثر پاره ای توصیه های اخلاقی که آن هم به تفاهمات اخلاقی بشر تفسیر می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه مشهد تصریح کرد: اگر جوهره سکولاریزم را این گونه بدانیم، اصولا سکولارها انسان های بی دینی نیستند بلکه بسیاری از معتقدان و مبلغان سکولاریزم، اهل نماز و زیارت و مناسک دینی هستند با این تفاوت که معتقدند فرهنگ، تربیت، اقتصاد، حکومت و سیاست را نمی توان دینی کرد. مانند حکومت ترکیه که با وجود اکثریت مسلمان اما حکومت لائیک حاکم است و هیچ اعتقادی به نسخه دینی برای اداره جامعه ندارند.

 

سکولاریزم با تعریف فوق بدون شک در حوزه نفوذ کرده و در حال پیشروی است

 وی افزود: سکولاریزم با این نگاه، بدون شک می تواند در حوزه نفوذ کند و بلکه به اعتقاد بسیاری صاحب نظران هم اکنون نفوذ کرده است.

 

این پژوهشگر حوزوی در بررسی روند نفوذ سکولاریزم در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بدین منظور ابتدا باید نقش و رسالت طلبه تعریف و بررسی شود؛ ما معتقد هستیم یک طلبه و روحانی رسالتی سه گانه مشتمل بر رسالت انبیا، رسولان وائمه اطهار(ع) دارد.

 

 طلبه، رسالتی سه گانه مشتمل بر رسالت انبیا، رسولان و ائمه اطهار(ع) دارد

حجت الاسلام الهی خراسانی در تبیین نقش هر یک از انبیا، رسولان و ائمه ابراز داشت: مهمترین نقش انبیا، دریافت وحی الهی بوده و لزوما مأموریتی برای ابلاغ به همگان نداشته اند در حالی که مهم ترین نقش رسول، ابلاغ وحی به همگان است و نقش امام نیز فراتر از این دو، اجرای وحی الهی و رهبری جامعه برای حرکت به سمت این آموزه ها است و لازمه این رهبری و یکی از شئون امامت، حکومت است از این رو همه ائمه اطهار(ع) برای خود نقش حاکمیت قائل بوده و در صدد تشکیل حکومت بوده اند.

 

وی ادامه داد: با توجه به مطالب فوق، نخستین رسالت طلبه که متناسب با رسالت انبیاست، استنباط دین و سپس تبلیغ و ترویج معارف دین همچون رسولان است. طلبه همچنین در امتداد رسالت ائمه اطهار(ع)، رسالت اجرای دین و پیاده سازی آن را نیز دارد و نسبت به اجرای معارف دینی هم مسؤول است.

 

مهم ترین نقش طلبه، نیابت از امام عصر(عج) در اجرای دین در جامعه است

استاد حوزه و دانشگاه مشهد با اشاره به دیدار اخیر جمعی از طلاب و حوزویان با حضرت آیت الله سیستانی اضافه کرد: در این دیدار ایشان از شغل حاضران سؤال می کنند که می گویند درس و نماز می خوانیم و منبر می رویم. ایشان می فرمایند «نماز و منبر که شغل نیست، شغل یعنی در نظام چه مسؤولیتی دارید و کدام بار را از زمین برداشته اید؟».

 

وی تأکید کرد: مهم ترین نقش طلبه، نیابت از امام عصر(عج) در اجرای دین در جامعه است حال اگر نگاه سکولار در این خصوص داشته باشد، هیچ نقش و مسؤولیتی برای خود به لحاظ اجرایی قائل نیست، از ورود به عرصه های اجتماعی، مدیریتی و کارهای فرهنگی و سیاسی خودداری می کند. به همین دلیل است که با وجود تعداد قابل توجه بانوان فارغ التحصیل حوزه، هنوز هم بسیاری از مدارس با کمبود مبلغ و مربی پرورشی روبه رو هستند.

 

وی ادامه داد: آیا هیچ یک از این تعداد نمی تواند این مسؤولیت را بر عهده گیرد؟ یا نمی خواهند؟ مسأله نداشتن دغدغه است نه عدم توانایی؛ این که تنها به فکر خانواده و فرزندان خود باشیم و حتی به محله و یا شهر خود هم کاری نداشته باشیم، دقیقا همان نگاه سکولار است که متاسفانه از واقعیت های امروز جامعه است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی تصریح کرد: این افراد، به دلیل نداشتن دغدغه و احساس مسؤولیت، نمی توانند آموخته های خود را در قالب بسته های فرهنگی ـ تبلیغی ارائه دهند  و گاه حتی پا را فراتر نهاده و با ژست مقدس مآبی، ورودکنندگان به این عرصه را دنیاپرست و سیاست زده می خوانند.

 

فضای منبرهای مبلغان سکولار با منبرهای طاغوتی هیچ تفاوتی ندارد

وی یادآور شد: در بخش رسالت تبلیغی طلاب نیز وقتی سکولاریزم نفوذ کند، تنها به تبیین رابطه خدا با انسان و حداکثر(مبلغان شیعه) با اهل بیت(ع) آن هم صرفا از بعد معنوی و عاطفی می پردازند و الگوگیری در عرصه های اجتماعی ـ سیاسی از معصومین(ع) برایشان معنا ندارد، فلسفه قیام اباعبدالله(ع) برایشان مطرح نیست از این رو در عزاداری ها صرفا به بیان فضایل اهل بیت(ع) بسنده می کنند قدردانی از امام و شهدا و توجهی به حوادث و جریانات امت اسلام در مجالس خود ندارند.

 

این پژوهشگر حوزوی افزود: مبلغان سکولار گاهی چنان به شعائر و ظواهر تأکید دارند که وحدت اسلامی را نهی می کنند چرا که هیچ درکی از ضرورت اتحاد اسلامی ندارند. فضای منبرهایشان با منبرهای طاغوتی هیچ تفاوتی ندارد و مهم نیست که حاکم، ولی فقیه باشد یا رضاخان. کوچک ترین مسأله در خصوص شعائر مذهبی آنان را به شدت معترض می کند اما در برابر بزرگ ترین مسائل جهان اسلام هیچ دغدغه ای ندارند و گاهی حتی ابراز خوشحالی می کنند چنان که برخی جریانات در مشهد که از دل همین تفکر بیرون آمده اند، از حمله اسرائیل به غزه ابراز مسرت کرده و مراجعی همچون آیت الله نوری همدانی، مکارم شیرازی و سیستانی را که در این خصوص موضع گرفتند، مورد حمله قرار دادند.

 

وی گفت: در استنباط سکولار نیز طلبه به سمتی حرکت می کند که هیچ توجهی به احکام سیاسی ـ اجتماعی دین ندارد و در هیچ یک از عقاید، اخلاق و احکام، جنبه اجتماعی را لحاظ نمی کند به عنوان نمونه در بحث توحید عملی، توجه ندارند که یک بعد توحید عملی، جامعه و حاکمیت و سیاست های توحیدی است. اساتیدی از این دست در کلاس های اخلاق خود در حوزه و دانشگاه تنها از اخلاق فردی سخن می گویند و به اخلاق کار و معاشرت و غیره کاری ندارند.

 

قابل ذکر است، سلسله نشست های «طلبه عصر انقلاب» با موضوع سکولاریزم در حوزه به همت بسیج طلاب خواهران از 15 تا 24 بهمن ماه در مدارس علمیه خواهران مشهد برگزار می شود. نشست آینده 19 بهمن ماه در مدرسه علمیه الزهرای سیس آباد خواهد بود./930/پ201/س

 

ارسال نظرات