۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۹۳
معرفی پایان‌نامه های حوزوی؛

مقایسه تطبیقی سینمای دفاع مقدس و سینمای جنگی آمریکا

خبرگزاری رسا ـ چکیده پایان نامه مهدی کریمی دانش آموخته دوره دوم علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیمای قم با عنوان «مقایسه تطبیقی سینمای دفاع مقدس وسینمای جنگی آمریکا» به راهنمایی حسینی زاد و داوری دهقان پور، تدوین شد.
چکيده پايان نامه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌های دانشکده صدا و سیمای قم، مهدی کریمی دانش آموخته دوره دوم علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما قم پایان‌نامه «مقایسه تطبیقی سینمای دفاع مقدس وسینمای جنگی آمریکا» را به راهنمایی مجید حسینی زاد و داوری دهقان پور، تدوین کرد.

چکیده:

این پایان نامه، به دنبال مقایسه میان فیلم‌های سینمای جنگی ایران و آمریکا با تکیه بر عوامل اثر بخشی پیام است. چهارچوب نظری مورد استفاده در این تحقیق، نظریه مالتسکه می‌باشد. دراین نظریه، افزایش جاذبه گوینده و افزایش روابط احساسی با مخاطب، منجر به افزایش تأثیر پیام می‌شود.

روش این تحقیق، تحلیل روایت (بررسی توالی رویدادها و تقابل‌های موجود در متن) و نشانه شناسی می‌باشد. از میان فیلم‌های آمریکایی، فیلم "نجات سرباز رایان" و "بت 21" (با نگاه معنوی به جنگ) و از میان فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های "روز سوم" و "دیده بان" انتخاب گردید که دارای ساختار داستانی مشابه با فیلم‌های مذکور هستند.

فیلم نجات سرباز رایان از جهت توالی صحیح رویدادها و همچنین کارکرد صحیح شخصیت‌ها (تحلیل همنشینی) و وجود بستر متضاد و مخالفی که پیام در آن شکل می‌گیرد (بررسی تقابل‌های دوتایی در روایت _ تحلیل جانشینی) وهمچنین استفاده درست از نشانه‌ها و استفاده از تقابل‌های دوتایی به بالاترین حد تأثیربخشی دست یافته است، در حالی که فیلم «روز سوم» در مقایسه با این فیلم، دارای شخصیت پردازی بسیار ضعیف، عدم وجود تقابل‌ها و بستر متضاد و صحیحی که پیام در آن شکل بگیرد و نبود تقابل در نشانه­ های فیلم بوده و روند انتقال پیام را مختل کرده است و فیلم، بدون پیامی تأثیر گذار در مورد جنگ و دفاع مقدس پایان می‌پذیرد.

در مقایسه فیلم بت 21 و دیده بان نیز اگرچه شباهت‌های بسیاری وجود دارد، ولی در مجموع، استفاده از عناصر داستانی و تناسب فرم و محتوا و همچنین وفاداری به پیام وسعی در انتقال صحیح و مؤثر آن در فیلم دیده­بان بیشتر رعایت شده است. در کل می­ توان گفت که سینمای جنگی آمریکا با استفاده از ابزار مناسب و عوامل حرفه‌ای و تکیه بر عناصر بصری و دانش هنری و سینمایی در انتقال مفاهیم مورد نظر خود، موفق‌تر عمل کرده است.

نکاتی که فیلم بی ادعای دیده‌بان ثابت کرده است که اگر کمی همت، خلاقیت و دقت و همچنین حمایت از سینمای دفاع مقدس صورت بگیرد، دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ، دور از دسترس نخواهد بود.

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت اصل پایان نامه به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشکده صدا و سیما قم مراجعه کنند./9191/د101/ن

ارسال نظرات