۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۵۵۷۸۸

پیام آیت‌الله نوری همدانی به همایش ترویج فرهنگ وقف

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی با توجه به اهمیت وقف پیامی را به نخستین نشست ترویج فرهنگ وقف که با همکاری مدیریت حوزه های علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تشکیل شده بود فرستاد.
آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به نخستین همایش مقدماتی ترویج فرهنگ وقف که با همکاری مدیریت حوزه های علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که در آستانه سی‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از موضوعاتی که در قرآن مجید و احادیث اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مورد تأکید و ترغیب قرار گرفته و نیز یکی از عبادات با اهمیت و پرفضیلت معرفی شده است «وقف» است.
وقف یکی از مصادیق روشن نیکوکاری، تعاون، احسان و خیرات است که آثار اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به دنبال دارد.
قرآن مجید با عباراتی همچون «ما عندکم ینفد وما عندالله باق» یعنی آن‌چه در نزد شما است بالاخره فانی می‌شود و آنچه در نزد خداست باقی و برقرار می‌ماند و نیز فرموده است «ما عندالله خیر و ابقی» یعنی آنچه که در نزد خداست خوب و باقی و برقرار می‌ماند یا در جای دیگر از کتاب خویش خدای سبحان با عبارت «و الباقیات الصالحات خیر عندک ثوابا و خیر املا» به این موضوع تأکید دارد، که وقف از مصادیق باقیات الصالحات است و از لحاظ پاداش و ثواب در نزد خداوند بهتر و جاویدان است.
آری «وقف» دارای جلوه جاودانگی و همیشگی است که افراد نیکوکار با انفاق در راه خدا به این وسیله به مال خود جلوه جاودانگی و ابدیت می‌بخشند و نیز خداوند بزرگ می‌فرماید: «انا نحن نحیی الموتی و نکتب ما قدموا و آثارهم و کل شیء احصیناه فی امام مبین» یعنی ما مردگان را زنده می‌کنیم و آنچه را که در زندگی انجام داده‌اند و آنچه که از آثار آن‌ها بعد از مرگشان باقی می‌ماند همه را ثبت و ضبط می‌کنیم و در کتابی جاویدان نگه می‌داریم.
بنابراین هر اثر نیکی را انسان برای خدمت و نفع جامعه برای بعد از مرگ خود باقی بگذارد «وقف» است و باقیات الصالحات است و دارای پاداش الهی است؛ از این روی علاوه بر وصایای قرآن در فرمایشات معصومان نیز این نکته فراوان مورد تأکید است.
حضرت صادق(ع) فرمودند: شش چیز است که پس از مرگ نیز برای انسان و پاداش دارد:
1-    فرزند صالح که به یاد پدر و مادر خود باشد و برای آن‌ها دعا کند.
2-    قرآنی که مورد قرائت قرار بگیرد.
3-    چاهی که انسان آن را حفر نماید.
4-    درختی که انسان آن را بنشاند و غرس کرده باشد.
5-    رودی که آن را بنشاند و غرس کرده باشد.
6-    سنت حسنه و رسم نیکی که از انسان باقی مانده باشد.
می‌دانیم که موضوعات مذکور در آن زمان دارای ارزش و اهمیت خاصی بوده است و به صورت خلاصه از این قبیل احادیث که در فرهنگ اهل‌بیت عصمت(ع) موزد تأکید قرار گرقته است این مطلب به دست می‌آید که هر اثر نیکی که سبب رفاه و پیشرفت و استفاده جامعه باشد دارای پاداش و ثواب الهی است.
بالاخره «وقف» به عنوان سنت حسنه، صدقه جاریه، سنت اسلامی، سیره مؤمنان و خیر اندیشی در راستای عمل به کتاب و سنت الهی است که با عناوین مختلف و اشکال متعدد مورد استفاده انسان‌ها و موجب پیشرفت جامعه اسلامی قرار گرفته است که امروز به فضل الهی و نیت‌های پاک مؤمنان بخش عظیمی از درآمد حاصله موقوفات صرف تبلیغ فرهنگ اسلامی و ترویج و نشر معارف دینی و تأسیس و تجهیز مساجد، مدارس و کتاب‌خانه‌ها می‌گردد و قسمتی از آن مربوط به رفع نیازهای اقتصادی درماندگان و محرومان و ایتام می‌شود و خلأهای بسیاری را در جامعه پر می‌کند و موجب پیشرفت و تعالی می‌گردد.
در تأکید این موضوع اشاره می‌نماییم به موقوفاتی که از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) باقی مانده است و برای همه مسلمانان الگو و سرمشق می‌باشد ابتدا لازم است توجه کنیم به موقوفاتی که حضرت پیغمبر اکرم(ص) وقف نموده‌اند و سپس موقوفات حضرت امیر‌مؤنان(ع) که فقط یکصد حلقه چاه آب شرب در مناطقی که مسافران به آنجا رفت و آمد داشته‌اند احداث نموده‌اند و همچنین موقوفات حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) موقوفات حضرت امام حسن مجتبی(ع) موقوفات سیدالشهدا امام حسین(ع) موقوفات دیگری از ائمه طاهرین یعنی حضرت امام سجاد(ع) حضرت امام باقر(ع) حضرت امام صادق(ع) و حضرت موسی بن جعفر(ع) که این‌ها اگر از متون روایی، تاریخی و یا بحارالانوار علامه مجلسی استخراج کنیم و به عنوان تابلویی در مراکز عمومی در جلوی دیدگان مردم نصب نماییم، سرمشق درس بندگی و بالندگی برای امت ما خواهد بود.
امید دارم برگزاری چنین نشست‌های علمی و فرهنگی در ترویج این سنت حسنه مؤثر واقع شود و علما و روحانیان چون سلف صالح در این زمینه چنان دیگر مفاهیم ارزشی اسلام بکوشند و در تبلیغ و ترویج و عمل به این وصایای الهی مجدانه تلاش نمایند.
در پایان لازم می‌دانم از مدیریت محترم حوزه‌های علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه که خدمات فراوانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه داده است برای این سلسله نشست‌ها که تبلیغ و ترویج معارف بلند اسلام را به دنبال دارد تشکر و قدردانی کنم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته قم المقدسه 17 / 11 / 1391 حسین نوری همدانی
/907/پ203/ج
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
فرهنگ وقف پایه گذار برکات فراوان در کشور ما شده است
0
0