۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۵۵۸۷۳
آیت‌الله خاتمی:

راهپیمایی 22 بهمن معادلات غرب علیه ایران را تغییر می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که راهپیمایی 22 بهمن مبنای قرآنی و دینی دارد، گفت: یکی از برکات راهپیمایی‌های ملت خنثی سازی توطئه‌های شوم استکبار جهانی است و این راهپیمایی ثواب نماز جمعه، احیای شب قدر و ثواب عزاداری برای سید الشهدا(ع) را دارد.
آيت الله خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پنج شنبه شب در برنامه گزارش ویژه خبری شبکه دو، بر ضرورت توجه به سبک زندگی دینی در عرصه مسائل سیاسی تأکید کرد و گفت: نخستین اصل در سبک زندگی اسلامی رعایت حلال و حرام است که دارای حوزه گسترده‌ای است.
وی ادامه داد: یک سیاست‌مدار در مواضع سیاسی خود باید ببیند موضع و سخنش مشروع است یا نا‌مشروع؛ حلال و حرام فقط در لقمه نیست و امور مختلفی را شامل می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که همه باید در مواضع سیاسی خود رعایت اصول را بکنند، ابراز کرد: باید به این امر توجه داشته باشیم که فردای قیامت به خاطر مواضع و رفتارها بازخواست خواهیم شد.
امام جمعه موقت تهران رعایت انصاف و عدالت را جزء اصول مهم در موضع‌گیر‌ی‌های سیاسی ذکر کرد و اظهار داشت: یک سیاست‌مدار باید عادلانه سخن بگوید و حق مدار باشد، حتی در اختلاف سلیقه با افراد نیز خوبی‌های آنها را انکار نکند.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به این‌که رعایت اصول اخلاقی در مواجهه با دشمنان حتی در آیات قرآن نیز تأکید شده است، افزود: این امر یک اصل مهم سیاسی است و اگر این اصل رعایت شود حزب، جبهه و باند چشم ما را نمی‌گیرد و در موضع‌گیری‌های خود آزاده می‌شویم.
وی سومین اصل از اصول اخلاقی در موضع‌گیری‌های سیاسی را توجه به مسائل اهم و ترجیح آنها بر مهم دانست و گفت: حضرت علی(ع) به خاطر رعایت این اصول 25 سال سکوت کرد و این رفتار ایشان دقیقا تجلی اصلی و فرعی کردن مسائل بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت علی(ع) مشاهده کردند که اسلام در حال از بین رفتن است از این‌رو به خاطر حفظ اسلام مساأل اصلی را بر فرعی ترجیح دادند.
امام جمعه موقت تهران داشتن حجت شرعی در مواضع سیاسی را چهارمین اصل اخلاقی در موضع گیری سیاسی عنوان کرد و ابراز داشت: انسان زمانی که موضع می‌گیرد باید قیامت را پیش چشم خود ببیند و برای آن جواب قانع کننده‌ای آماده کند.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حجت شرعی در زمان ائمه اطهار(ع)، امام معصوم و در زمان غیبت بر اساس مبانی دینی، مواضع ولی فقیه است.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی تمام دغدغه رهبر معظم انقلاب حفظ وحدت و یکپارچگی کشور است، بیان کرد: این چهار اصل اقتضا می‌کند که بر اساس سبک زندگی دینی در عرصه مسائل سیاسی رعایت وحدت امری ضروری باشد.
وحدت ملی و انسجام داخلی پشتوانه عزت نظام است
وی با اشاره به ضرورت وحدت در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: زمانی که پیامبر اکرم(ص) به مدینه هجرت کردند، ساخت مسجد به عنوان یک مرکز دینی و تصمیم گیری، مسأله برادری میان اوس و خزرج، پایان دادن به جنگ صد ساله آنها و مراقبت برای باقی ماندن این  وحدت و انسجام و قرارداد مسالمت آمیز با سه گروه یهود در مدینه جزء اقدامات اساسی ایشان بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: کاملا بدیهی است که وحدت ملی و انسجام مردم، محکم‌ترین سرمایه پیشرفت هر جامعه‌ای در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی است.
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که همه دلسوزان انقلاب عظمت ایران اسلامی را می‌خواهند،‌ ابراز کرد: قطعا پشتوانه این عظمت وحدت، همدلی و انسجام مردم و مسؤولان است.
آیت‌الله خاتمی در تبیین مسأله وحدت، تأکید کرد: هرگز معنای وحدت و انسجام این نیست که اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد، در یک جامعه آزاد اختلاف سلیقه امری طبیعی است و اگر نباشد جای تعجب است، مهم نحوه رفتار در این اختلاف سلیقه‌ها است که باید منطقی، مستدل و بدون عصبانیت باشد.
یکی از حربه‌های اساسی دشمن دامن زدن به اختلافات است
وی با بیان این‌که روایات را نباید تنها بر مسائل شخصی حمل کرد و باید آنها را به مسائل سیاسی هم تعمیم داد،‌ افزود: در روایات آمده انسان نباید در زمان عصبانیت تصمیم گیری کند؛ وقتی مسؤولی عصبانی است صحبت نکند، موضع نگیرد و دوستان او خیرخواهانه از او بخواهند که در چنین شرایطی موضع گیری به مصلحت خود و کشور نیست.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری دامن زدن به اختلافات و ایجاد یأس و نا امیدی در میان مردم را یک از توطئه‌های اساسی دشمن ذکر کرد و گفت: تمام امید دشمن این است که داخل کشور را به هم بریزد.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: یکی از اهداف عمده دشمن برای تشدید فشارهای اقتصادی این است که می‌خواهد فریاد مردم را در آورد و آنها را برای اعتراض به خیابان‌ها بکشاند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مسؤولان توصیه کرد: به همه سلیقه‌های مختلف می‌گوییم دشمنان از کمترین ابراز اختلاف آنهاسوء استفاده می‌کنند و ماهی مقصود خود را می‌گیرند.
وی با تأکید بر این‌که دشمن آخرین نفس‌های فشار تحمیلی اقتصادی خود را می‌زند، گفت: آنها نمی‌توانند به این روند ادامه دهند و مجبور به عقب نشینی خواهند شد.
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که دشمنان خارجی همچون؛ آمریکا اسرائیل غاصب، انگلیس، منافقان و گروهک‌های سلطنت طلب با یکدیگر متحد شده تا به نظام اسلامی آسیب برسانند، تصریح کرد: در شرایط کنونی هرگونه حرکتی از هر فرد و گروهی که لبخند را بر لب‌های دشمنان بنشاند گناهی بزرگ است.
وی در ادامه با اشاره به بی توجهی برخی از مسؤولان به وحدت و دامن زدن به اختلافات، اظهار کرد: اقدامات اخیر هیچ توجیهی جز غفلت از شرایط کنونی و دشمنی‌های دشمنان ندارد.
آیت‌الله خاتمی بیان داشت: مسوؤلان عالی رتبه نظام و سران قوا آدم‌های متدینی هستند و قطعا نمی‌خواهند با دینشان بازی کنند، اگر طرف ما افرادی که بدون پایبندی به دین قرار داشتند، می‌گفتیم که ریشه این اختلافات بی دینی است، اما در این اختلافات سلیقه‌ای ما شاهد حضور انسان‌های خدمت گذار هستیم، کیست که سران قوا را خدمت گذار نداند، آنها خدمت شبانه روزی دارند اما نباید اسیر غفلت شوند، یک لحظه غفلت سبب وارد شدن لطمه‌های جبران ناپذیر می‌شود.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امام خمینی(ره) به مدرسان حوزه پیام دادند که حداقل هفته‌ای یک بار موعظه اخلاقی داشته باشند، گفت: ایشان نسبت به طلاب علوم دینی که سرو کارشان با آیات و روایات است این پیام را صادر می‌کنند، پس ذرس احلاق یقینا برای مسؤولان اولویت دارد و یک ضرورت است، درس اخلاق و تذکر باید تداوم داشته باشد تا به فضل الهی شاهد رفتارهایی در شأن این ملت بزرگ باشیم.
بداخلاقی‌های سیاسی مسوؤلان تأثیر مستقیم بر جامعه می‌گذارد
وی با اشاره به تأثیر مستقیم بد اخلاقی‌های سیاسی مسؤولان بر روی مردم، اظهار کرد: در روایات اسلامی آمده است که مردم به مدیران و حاکمان شبیه تر هستند تا به پدرانشان و رفتار دینی آنها برگرفته از حاکمانشان است، از این رو رعایت اخلاق اسلامی از سوی مسؤولان در برخوردها به بدنه جامعه سرایت می‌کند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: زمانی که مناظره‌ها مؤدبانه صورت گیرد، الگو می‌شود، پس می‌توان اختلاف سلیقه داشت اما مؤدبانه سخن گفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بیت «اگر ملک ز باغ رعیت خورد سیبی برآورند غلامان درخت از بیخ» گفت: ‌اگر قرار باشد مسؤولان رعایت اخلاق اسلامی را نداشته باشند قطعا این بداخلاقی به جامعه کشیده خواهد شد.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که دشمنان برای ضربه به کشور دست به هر اقدامی زده‌اند و امروز به اختلاف و شکاف میان مسؤولان دل خوش کرده‌اند، افزود: از دشمن توقعی جز دشمنی نباید داشت، طبیعی است که دشمنان انقلاب هرگونه مشکل نظام را خبر خوشی برای خود می‌دانند بویژه خبر اختلاف در میان مسؤولان را چون تجربه تاریخ می‌گوید که تفرقه مضر است و آسیب می‌رساند، هر چند نظام اسلامی در برابر این تهدیدها همیشه محکم و استوار است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نظام اسلامی شجره طیبه‌ای است که با خون پاک شهیدان، اخلاص امام خمینی(ره) و اخلاص، توسل و شب زنده داری رهبر معظم انقلاب آبیاری شده و محکم و استوار در برابر توطئه‌های داخلی و خارجی ایستاده است.
وی با بیان این‌که در اخلاق اسلامی آمده که سخن باید نقد شود نه فرد، افزود: با توجه به دیدارها و ملاقات‌هایی که با رهبر معظم انقلاب داشته‌ام به صراحت می‌گویم ایشان طرفدار صد در صد مناظره‌های منطقی و استدلالی هستند و در هیچ مسأله‌ای ایشان خط قرمز برای مناظره نمی‌بینند، البته به شرط این‌که مناظره‌ها منطقی، استدلالی و دور از توهین، انتقام و عصبانیت باشد.
اصحاب رسانه محور وحدت باشند
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که تکفیر و تفسیق افراد باید در جای خود و به فقیه و مجتهد سپرده شود از برخی تندوری‌ها در این باره انتقاد کرد و گفت: این‌که یک روزنامه نگار مقاله بنویسد و بر اساس سلیقه خود حکم به فسق فردی دهد در شأن جامعه اسلامی نیست و جلوی رشد جامعه را می‌گیرد، اسلام دین استدلال و منطق است.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت توجه به اخلاق رسانه ‌تأکید کرد و ابراز داشت: رسانه‌ای شدن فقط به این نیست که افراد دست به قلم شوند و نوشتن را یاد بگیرند امام علی(ع) به تجار می‌فرمودند؛ نخست شیوه تجارت و حلال و حرام را یاد بگیرید بعد وارد تجارت شوید.
آیت‌الله خاتمی به اصحاب رسانه توصیه کرد: اصحاب رسانه ابتدا اخلاق اسلامی و حلال و حرام را بیاموزند بعد سراغ نوشتن بروند، امروز به فضل الهی بیشتر اصحاب رسانه ما متدین و اصیل هستند و با انگیزه‌های دینی وارد کار شده‌اند اما اقلیتی وجود دارند که رفتار نادرستی دارند.
وی توجه به آبروی افراد را جزء اصول کاری اصحاب رسانه خواند و گفت: کسی که شایعه‌ای را بدون تحقیق می‌نویسد و آبروی یک مؤمن را می‌برد هرچند بعد از اعتراض تکذیبه می‌نویسد، اماچه تضمینی وجود دارد فردی که آن خبر را خوانده و ذهنش مشوش شده تکذیبیه را هم بخواند، از این رو اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند اصحاب رسانه در عرصه رسانه و تولید خبر مصالح کشور لحاظ کنند.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که تیتر جنجالی نباید هدف اصحاب رسانه باشد، اظهار کرد: مصلحت کشور و نظام اسلامی نخستین دغدغه اصحاب رسانه باید باشد.
امام حمعه موقت تهران تصریح کرد: اصحاب رسانه می‌توانند محور وحدت باشند اما اگر اهداف شخصی، باندی و جناحی محور شود به ایجاد اختلاف و تفرقه کمک کرده است.
راهپیمایی 22 بهمن معادلات بین‌المللی علیه ایران را تغییر می‌دهد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این‌که راهپیمایی باشکوه امسال معادلات بین‌المللی را نسبت به ایران تغییر خواهد داد، تصریح کرد: دشمنان بار دیگر خواهند فهمید که با یک دولت طرف نیستند بلکه با یک ملت به پا خاسته رو به رو هستند.
وی حضور مردم در راهپیمایی‌های انقلاب اسلامی دارای برکات فراوانی است، افزود: یکی از برکات راهپیمایی‌های ملت خنثی سازی توطئه‌های شوم استکبار جهانی است.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که راهپیمایی 22 بهمن مبنای قرآنی و دینی دارد، تصریح کرد:خداوند در آیه 120 سوره توبه می‌فرماید؛ هیچ گامی برنمی‌دارند مردم مگر این‌که دشمنان را به خشم می‌آورند و این عمل صالح است، این یعنی این‌که راهپیمایی 22 بهمن ثواب نماز جمعه، احیای شب قدر و ثواب عزاداری برای سید الشهدا(ع) را دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: راهپیمایی 22 بهمن افزون بر مبنای دینی، مبنای میهنی نیز دارد؛ دشمنان فشارهای اقتصادی را تشدید کرده‌‌اند به امید این‌که مردم به خیابان‌ها بریزند و فریاد اعتراض علیه نظام سر دهند، اما راهپیمایی امسال مردم پیامش این است که با همه فشارهای اقتصادی دشمنان، با همه شیطنت‌ها و همه رنجی که می‌بریم به کوری چشم دشمنان دوباره با این نظام بیعت می‌کنیم و قاطعانه مرگ بر آمریکا و اسرائیل غاصب می‌گوییم.
امام جمعه موقت تهران گفت: دشمنان می‌خواهند که در کشور تشنج و اختلاف باشد اما مردم ما منسجم و متحد هستند و نشانه آن راهپیمایی 22 بهمن است که دنیا خواهد دید در این شرایط مردم خوب و لایق ایران به صحنه آمده و می‌خواهند که مسؤؤلان نیز همچون خودشان باشند، امیدواریم مسؤولان نیز همچون مردم باشند و راه و رسم خدمت گذاری را ادامه دهند.
آیت‌الله خاتمی در پایان بیان داشت: راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی را در برابر آسیب‌ها و تهدیدها بیمه می‌کند و حضور پرشکوه مردم به تسریع این امر کمک خواهد کرد./927/پ503/ج
ارسال نظرات