مباحثه سبب نظم و انضباط فکری میشود

حجتالاسلام ناصر نیکخو امیری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و دبیر تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان تفاوت شیوههای درس خواندن در حوزه علمیه و دانشگاه پرداخت و گفت: استادان دانشگاه دچار ترم و واحد و تمام کردن محدودههای معین شده هستند؛ این امر سبب خوانده نشدن قسمتهایی از کتاب شده و دروس به صورت سطحی تدریس میشود.
وی افزود: اهمیت به نگارش پایاننامه در دانشگاه بیشتر از حوزه علمیه است اما در دانشگاه به ساختار پایاننامه توجه لازم نشده و بیشتر جنبه ظاهری آن مراعات میشود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه یک کتاب با دقت تمام و به صورت کامل تدریس شده و به تمام سؤالات شاگردان پاسخ داده میشود، اما این دقت در مطالب کتاب و تمرکز در دروس در دانشگاه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: استاد در حوزه علمیه شاگردان را به پیش مطالعه دعوت میکند چرا که پیش مطالعه سبب میشود ذهن شاگرد با مطالب کتاب درگیر شده و آماده فراگیری درس شود.
حجتالاسلام نیکخو امیری با اشاره به روابط عاطفی و پدرانه میان شاگرد و استاد در حوزه علمیه، تأکید کرد: در حوزه علمیه رابطه استاد و شاگرد، فقط برای گذراندن درس و نمره آوردن نیست بلکه نوعی ارتباط پدرانه ایجاد میشود و تجربیات استاد در اختیار شاگردان گذاشته میشود.
وی در ادامه با بیان آثار و برکات مباحثه طلبگی، تصریح کرد: کسی که اهل مباحثه است، در کلاس درس نیز تمرکز مضاعفی برای فراگیری درس دارد، همچنین پس از کلاس درس نیز مطالعه بیشتری میکند تا هنگام مباحثه، از بار علمی کافی برخوردار شود و بتواند به سؤالات و اشکالات احتمالی هم بحث خود پاسخ دهد.
دبیر تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: ارائه درس هنگام مباحثه سبب نظم و انضباط فکری میشود؛ طلبهای که اهل مباحثه است، دقت فراوانی به نوع تدریس استاد میکند چراکه باید طوری درس را ارائه دهد که مطلبی نامفهوم نماند.
وی ابراز داشت: گاهی انسان دچار توهم میشود که درس را صحیح متوجه شده است اما وقتی در مباحثه و در برخورد با اشکالات و سؤالات مختلف، متوجه اشتباهات خود میشود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به ویژگیهای اخلاقی و علمی هممباحثه، اظهار داشت: یک هممباحثه شایسته باید از نظر اخلاقی فردی مؤمن و متقی باشد چراکه انسان هر روز ساعاتی را با وی نشست و برخواست دارد و از آن شخص تأثیر میپذیرد.
وی ادامه داد: طلبه هنگام مباحثه باید منصف باشد و هر کجا حس کرد راه را اشتباه میرود، از لجاجت و پافشاری دست برداشته و به اشتباه خود اعتراف کند.
حجتالاسلام نیکخو امیری تصریح کرد: یک هممباحثه شایسته باید منظم باشد چراکه بینظمی وی سبب دلسرد شدن نسبت به درس و مباحثه، اتلاف وقت و تأثیر یافتن و بینظم شدن میشود؛ مباحثهای ادامهدار خواهد بود که مقید به نظم باشد.
وی در پایان، دیگر ویژگیهای هممباحثه مطلوب را مطرح و اظهار کرد: سرعت انتقال، روحیه محققانه، عدم اعوجاج فکری و عدم ضعف در درک مطلب از ویژگیهای الزامی یک هممباحثه است تا مباحثه دچار رکود علمی و وقت انسان تلف نشود./997/ت302/ی