۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۵۵۹۸۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

انقلاب اسلامی، پدیده بی‌بدیل عصر حاضر است

خبرگزاری رسا - رییس جامعةالمصطفی در جمع طلاب، استادان و کارکنان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی را پدیده مجزه‌آسایی خواند که معادلات جهانی را تغییر داد.
حجت‌الاسلام و المسلمين اعرافي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه در جمع طلاب، استادان و کارکنان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: «‌شخصیت آدمی از ابعاد گوناگون تشکیل شده است، وجود ما دو لایه درونی و بیرونی دارد که لایه درونی علم، روحیه و انگیزه آدمی را دربردارد و لایه بیرونی، کردار و اعمال ماست.
وی، با تأکید بر رابطه دوسویه روح و اعمال انسان، خاطرنشان کرد: عمل انسان بسیار مهم است و اثرات بی‌شماری در سعادت و یا شقاوت او دارد، همان‌گونه که رفتار انسان برآمده از باطن اوست، اعمال او نیز پژواکی از خود برجای می‌گذارد که در روح و جان آدمی اثرگذار است، در اسلام شاخص‌های فراوانی برای اعمال صالح معرفی شده که لازم است کردار ما مطابق با این نظام و شاخص اسلامی باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: برخی از جریان‌های اسلامی، ایمان را اصل می‌شمارند و برای عمل اهمیتی قائل نیستند و بعضی نیز، تنها عمل را ملاک ایمان می‌دانند، اما در حقیقت، ایمان و عمل بر هم اثرگذار بوده و اهمیت یکسانی دارند.
وی در ادامه، شاخص‌های عمل صالح را برشمرد و گفت: عمل صالح، عملی است که ریشه در ایمان، معرفت و انگیزه داشته و همچنین از شکل و صورت صحیح در نزد عقل و شرع برخوردار باشد، در فقه اسلامی فهرستی از اعمال شایسته و اعمال نادرست موجود است که افعال ما باید در فهرست اول باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، ‌صاحب طرح و اندیشه بودن، اتقان، رعایت ظرافت‌ها و پایداری و استمرار را از شاخص‌های دیگر عمل صالح برشمرد و یادآور شد: یکی از شاخص‌های مهم ارزش عمل صالح، سخت و دشوار بودن آن است، عملی صالحی که در مقام اجرا با مشکلات و دشواری‌های بیشتری روبه رو می‌شود،‌ اثرگذارتر بوده و ارزشمندتر است.
وی، گشودن راه‌ها و عرصه‌های جدید، پرهیز از عجب و غرور و کثرت عمل را از شاخص­های دیگر ارزش­­گذاری عمل صالح دانست و تاکید کرد: «با عمل مستمر و تلاش پایدار، می‌توان به رتبه‌های بالای علمی، اخلاقی و معنوی دست یافت به ویژه آن‌که آن عمل در دوران جوانی انجام گیرد، یک طلبه باید اهل عمل و تلاش دائمی باشد و بر کار و برنامه خود پافشاری کند.
رییس جامعةالمصطفی، در ادامه با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، انقلاب اسلامی را پدیده بی‌نظیر دوره معاصر خواند و افزود: انقلاب اسلامی که برآمده از قم و حوزه علمیه است،‌ پدیده مجزه‌آسایی بود که معادلات جهانی را تغییر داد.
وی، امت اسلامی امروز را مواجه با سه نوع اسلام سکولار، اسلام متحجر و اسلام ناب محمدی(ص) دانست و خاطرنشان کرد: تفکر امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و تمام حرکت‌های اسلامی در منطقه برآمده از معارف اسلام ناب محمدی(ص) است و به همین دلیل مستکبران با تمام توان خود به رویارویی با آن برخاسته‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که گفتمان انقلاب اسلامی دارای شاخص‌هایی است که توان خنثی کردن دسیسه‌های دشمن را دارد، عقلانیت و تفکر عمیق فلسفی،‌ تأکید بر شجاعت و روحیه انقلابی، دعوت به همگرایی در میان امت اسلامی، تمدنی بودن انقلاب، ‌تأکید بر ورود به تمام ابعاد علمی و اقتصادی، وحدت حوزه و دانشگاه، دوری از خرافات، توجه به مسأله زن و خانواده، جدا نبودن دین از سیاست،‌ تأکید بر اصیل و پیشرو بودن حوزه‌های علمیه و حفظ روحیه آینده‌نگری، اعتماد به نفس و برنامه‌ریزی برای آینده را از مهم‌ترین این شاخص‌ها برشمرد.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه، تعدادی از طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفی، برخی از تأثیرات بین‌المللی انقلاب اسلامی ایران را تبیین کردند./907/د102/ی
ارسال نظرات