۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۵۶۰۳۹

جشن سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در چین

خبرگزاری رسا ـ سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رایزنی‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد.
 چين
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر در سالن همایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.
در این مراسم دیپلمات‌های کشورمان، اعضای دفاتر و جمع کثیری از مسلمانان چینی از جمله تعدادی از ائمه جماعت شهرهای (دتونگ ، وو جونگ ، تین جین) ، کمیته مسجد نیوجیه ، سایت اسلامی ، سایت جوانان ، سایت قومیتها ، خبرنگار رادیو بین المللی چین ، خبرنگار ایرنا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پکن و تنی چند ازاساتید دانشگاه قومیت ها و دانشجویان دانشگاههای پکن حضور داشتند.
صفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در سخنانی گفت: امروز سی و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند مردم ایران را جشن می گیریم، انقلابی که نه تنها پایه های نظام دیکتاتوری و خودکامه شاهنشاهی را برکند، بلکه در جهت گیری سیاست خارجی ایران، تحولی بنیادین ایجاد کرد.
وی افزود: این انقلاب به مدد رهبری مذهبی امام خمینی(ره) و مشارکت گسترده همه طبقات اجتماعی مردم، توانست حکومتی را سرنگون کند که از همه ابعاد ، کاملا وابسته به آمریکا بود و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و نظامی آمریکا در تار و پود آن رخنه کرده بودند، بدون تردید در هیچ انقلابی رژیم گذشته این‌قدر وابسته به ابرقدرت جهانی نبود واین قدر آن قدرت بر همه امور آن سیطره نداشت .
وی در پایان گفت: ایران بی تردید شریک و دوست مطمئن چین در خاورمیانه بوده و خواهد بود و چین نیز دوست و همکار مطمئن ایران در شرق خواهد بود، روند توسعه روابط سال به سال روبه بهبود بوده و زمینه‌های همکاری‌های همه جانبه هر روز بیشتر مکشوف می‌شود و امیدوارم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط دوکشور و دوملت و دنیایی عدالت محور و مسالمت آمیز بدور از تنش و خشونت و استکبار باشیم .
همچنین مصطفی، معاون بین الملل انجمن اسلامی چین در سخنانی ابراز داشت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بر سلسله پهلوی غلبه و جمهوری اسلامی ایران جدید را تأسیس کرد.
وی گفت: ایران و چین دو کشور بزرگ جهان هستند که سابقه درخشان تاریخی دارند و مردم دو کشور در روند تاریخی جهان و توسعه تمدن بشری خدمات بزرگی کرده‌اند.
در ادامه مراسم کلیپی به مناسبت میلاد پیامبر مکرم اسلام(ص) و ایام الله دهه فجر پخش و دانش‌آموزان مدرسه امام خمینی(ره) سرودی را اجراء کردند که مورد توجه و تشویق تمام حضار قرار گرفت .
وو بین بین، رییس پژوهشگاه اسلامی و زبان عربی دانشگاه پکن نیز در سخنانی گفت: تاریخ در تاریخ اکثر ملتها و کشورها، انقلاب به معنای واقعی شکل نگرفته است این نتیجه مطالعات سیاسی است، یک انقلاب سبب دگرگونی و تغییرات عمیق در ارزش‌ها، ساختار سیاسی و ترکیب اجتماعی جامعه می شود که آن علاوه بر تغییر و دگرگونی سیستم قبلی، باید سیستم و ساختار جدیدی را جایگزین قبلی کند، از این زاویه انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه، انقلاب چین و انقلاب اسلامی ایران، انقلاب‌هایی هستند که در تاریخ معاصر جهان دارای تأثیرات مهمی در جهان معاصر شده اند، موقعیت و شرایط امروز با زمان 1979 میلادی یعنی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت اساسی دارد.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به دنبال دستیابی به استقلال، برقراری نظام عادلانه و میراث فرهنگی است که همه آنها ارزش‌هایی هستند که همه ملل به دنبال آن هستند بنابراین باید همانند دموکراسی، آزادی و حقوق بشر مورد احترام جامعه بین‌الملل قرار گیرد .
دکتر «وو چن»، استاد دانشگاه تربیت مدرس خنن نیز در سخنانی اظهار داشت: سی و چهار سال پیش در چنین روزی یک پیرمرد پس از 15 سال تبعید با پیروزی به خانه خود باز گشت.
وی گفت: از نظر من انقلاب اسلامی مهم‌ترین انقلاب پس از انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه بود، انقلاب فرانسه هدفش آن بود که انحصار حاکمان فئودال را بر منابع اجتماعی بشکند تا مردم بیشتری از منابع استفاده ببرند و انقلاب اکتبر روسیه هدفش آن بود که وسایل تولیدی را بهینه سازی کند، اما انقلاب اسلامی پیشرفت نیروی مولد خود را می‌خواهد و می‌خواهد مجددا جهان معنوی بشر را بسازد.
جلیلوند، در پایان مراسم با بیان اینکه جامعه ایران در 34 سال پیش شاهد یک تحول اساسی در نظام حکومتی و اداره جامعه بوده است، گفت: بسیاری از محققان تاکنون هنوز از تفسیر درست انقلاب ایران باز مانده اند، چرا که تغییر نظام‌ها تا قبل از آن تنها تک بعدی بوده است.
وی افزود: این عامل یعنی یک تغییر اساسی و همه جانبه در شیوه حکومت داری یک کشور و یعنی انقلاب، این عامل است که انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب منحصر به فرد تبدیل کرده که نمونه آن را تنها در انقلاب پیامبر اسلام(ص) باید جستجو کرد.
شایان ذکر است، که در کنار برنامه‌ها، نمایشگاه عکسی نیز از دستاورد های کشورمان ترتیب داده شد که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت./907/د102/ی
ارسال نظرات