۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۵۶۳۶۲
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت مطرح کرد؛

سوء استفاده انجمن حجتیه از وضعیت اقتصادی کشور/ سلامت اجتماعی؛ خواست اصلی مهدی یاوران

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر برتر عرصه مهدویت با تبیین مؤلفه‌های «احیای امر امام» و ضرورت عملگرایی در عصر غیبت گفت: تحلیل از وضعیت جامعه و شناخت اولویت‌ها و نیازمندی‌های اجتماعی و شناخت امکانات و توانایی های فردی شرط مهم در باریافتن به مقام«انصار امام زمان(عج)» است.
حجت الاسلام جعفري

حجت الاسلام جواد جعفری، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که ائمه طاهرین(ع) مواردی را درباره رضا و سخط امام، اشاره و توصیه کردند که می توان آن موارد را به عنوان مفاد عهد با امام زمان در جامعه امروز مطرح کرد، گفت: در رساله حقوق امام سجاد هم داریم که «اعرف امامک»، همچنین روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این که«من دان الله بولایه امیرالمؤمنین و الائمه من بعده فهو العهد عند الله» نشانگر اهمیت جایگاه عهد و پیمان با اهل بیت(ع) است.

انجمن حجتیه از مشکلات اقتصادی جامعه سوء استفاده می‌کند

مؤلف کتاب «دیدار در عصر غیبت» روشنگری فعالیت‌های سوء و انحرافی برخی گروه‌ها در تعریف احیای امر امام را ضروری برشمرد و ادامه داد: تبلیغات انجمن حجتیه که علیه ولایت فقیه صورت می گیرد نیازمند مبارزه ای علمی علیه این انجمن است دشمن امروزه با سوء استفاده از شرایط اقتصادی جامعه در صدد تخریب حکومت دینی و جایگاه ولایت فقیه است.

استاد حوزه علمیه قم با ضروری خواندن بررسی و تبیین روایاتی که با مضامین وفای به عهد به دست ما رسیده است، تصریح کرد: در شرایط امروز مسأله زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) نیازمند عهد و پیمانی مستحکم از سوی شیعیان است.

وی بازخوانی شیوه های احیای امر اهل بیت(ع) را مسأله ای مهم دانست و خاطرنشان کرد: تحلیل از وضعیت جامعه و شناخت اولویت ها و نیازمندی های اجتماعی، شناخت امکانات و توانایی های فردی، و شناخت آرمان های امام عصر(عج) سه شرط مهم در باریافتن به مقام«انصار امام زمان(عج)» است.
 
عبادتی که بروز خارجی در رفتار نداشته باشد از مقبولیت کمتری برخوردار است
 
پژوهشگر عرصه مهدوی با اشاره به این که تبیین مجموعه وظایف فردی و اجتماعی، و برقراری نسبت صحیح بین وظایف و یاری گری امام معصوم(ع) ضروری است، خاطرنشان کرد: جامعه سالم همواره به دنبال امام عادل است و درصدد فراهم سازی حضور امام در بین خود است؛ از این رو سلامت اجتماعی باید خواست اصلی مهدی یاوران باشد که عبارت هایی همچون «من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق» و «و یتجنب ما یدنیه من کراهتنا و سخطنا» مهر تأییدی بر ضرورت عملگرایی یاران حضرت است.
 
وی گفت: یاران حضرت نباید بپندارند که از راهی می شود به رضایت مولا و مقام انتظار دست یافت؛ بنابر این تنها راه، اجرای عملی زیبایی های اخلاقی یعنی همان «محاسن الاخلاق» است، این مسأله را هم باید توجه داشته باشیم که مباحث اخلاقی فراتر از عبادت است، نفس زیبایی های اخلاقی شاید عبادت نباشد اما بی تردید اثر عبادت است که در رفتار و اخلاق منتظران جلوه پیدا می کند؛ از سویی دیگر می توان دریافت که عبادتی که بروز خارجی در رفتار نداشته باشد از مقبولیت کمتری برخوردار است.
 
چرا غرب معاصر سلامت اجتماعی و معنوی را در جایگاه یک مسأله جهانی مطرح می کند
 
معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت با بیان این که برای نسل امروزی باید روشن شود که چرا غرب معاصر سلامت اجتماعی و معنوی را در جایگاه یک مسأله جهانی مطرح می کند، اظهار داشت: نیاز ضروری بشر امروز به معنویت و آرامش روحی است که غربی ها را هم وادار به واکاوی و اندیشه کرده اما با این تفاوت که غرب تلاش می کند با عرفان های جدید و پاسخ کاذب به این نیاز، بشر را از دستیابی صحیح به معنویت حقیقی باز دارد.
 
وی شرایط زمانی و مکانی را در تعریف صحیح از سلوک نقش آفرین دانست و خاطرنشان کرد: امروز اگر منتظران حضرت، دفاع از ولایت را از مؤلفه های «اخلاق نیکو» ندانند در برابر معنویت های کاذب هم تاب مقاومت ندارند و راه را گم می کنند و از مسیر انتظار خارج می شوند. 
 
پژوهشگر برتر مهدوی همچنین در تبیین شیوه های یاری امام زمان(عج) به ضرورت سلوک جهادی اشاره و تأکید کرد: دستگیری از مستضعفان، پرداخت وجوهات که بخشی از آن حق امام است، و انفاق اجتماعی همه می تواند به عنوان سلوک اقتصادی و جهادی تمرین حضور امام معصوم باشد در غیر این صورت نمی توان از کسی که در عصر غیبت «سلوک اقتصادی» ندارد، انتظار داشت که در هنگامه ظهور جان خود را در پیکار با باطل، تقدیم حضرت ولی عصر(عج) کند.
 
تحقق رفتار منتظرانه
 
حجت الاسلام جعفری در پایان با تأکید بر این که تحقق رفتار منتظرانه در گرو جهت بخشی درست حرکت های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است، بیان داشت: مسأله ای که نباید از آن غفلت ورزید پیروی قبل از ظهور حضرت است؛ در روایتی که امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کردند بر این مسأله تأکید شده است «طوبى لمن ادرک قائم اهل بیتى و هو مقتد به قبل قیامه؛ خوشا به حال کسی که حضور قائم از اهل بیت من را درک کند حال آن که پیش از قیام او نیز، پیرو او باشد.»/918/ت301/پ
ارسال نظرات