۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۵۶۴۰۵
نماینده خبرگان رهبری:

کاهش اختلاف طبقاتی در سایه نهادینه‌سازی فرهنگ زکات تحقق می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این‌که ارتقای سطح رفاهی مردم بایستی در اولویت کاری دولت قرار گیرد، گفت: فقر یکی از عوامل افزایش ارتکاب به جرایم است.
 حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، عصر امروز در همایش زکات استان اردبیل با اشاره به سفارش اسلام و آیات قرآنی مبنی بر پرداخت زکات اظهار داشت: توجه به پرداخت زکات سبب کاهش اختلاف طبقاتی، آبادانی و فقرزدایی می شود.

 

وی با بیان این‌که هیچ یک از آموزه‌های اسلامی و قرآنی بدون حکمت نیست، خاطرنشان کرد: بی توجهی به پرداخت زکات جامعه را با معضلات عدیده‌ای مواجه می کند، بر اساس روایات معتبر به واسطه زکات دهنده‌ها بلا و مصیبت از کسانی هم که زکات نمی دهند در جامعه دفع می شود.

 

نماینده خبرگان رهبری خواستار ترویج فرهنگ پرداخت زکات و ارتقای بینش دینی و معرفتی کشاورزان شد و تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت پرداخت زکات در استان اردبیل هر سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما وضعیت کنونی هنوز مورد قبول نیست و افرادی هستند که نسبت به این فریضه ای الهی بی توجهی می کنند.

 

امام جمعه اردبیل با اشاره به این‌که فریضه زکات مانند نماز و روزه بر هر انسان مسلمان واجب است، تصریح کرد: حقیقت امر آن است که یکی از مهم ترین برکات پرداخت زکات در جامعه رسیدگی به محرومان و ریشه کن شدن فقر است، در جامعه ای مانند ایران و استان مذهبی اردبیل که ریشه های اعتقادی میان مردم رسوخ کرده، نباید فقیر وجود داشته باشد.

 

وی فقر را عامل بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و بزهکاری‌ها دانست و افزود: فقر یکی از عوامل افزایش ارتکاب به جرایم است، وجود اقشار فقیر در جامعه اسلامی به هیچ وجه شایسته نظام دینی نیست؛ از این رو انتظار داریم عاملان به پرداخت زکات و البته مسؤولان ارتقای سطح رفاهی مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عملی با اشاره به این‌که اسلام بر رفع تبعیض و فقر در جامعه تاکید دارد و پرداخت زکات از ضرورت های جامعه اسلامی در این عرصه است، گفت: پدیده کاهش سرقت های خرد موضوعی است که با رفع مشکلات مالی افراد جامعه مشاهده می شود، به عبارت دیگر در هر جامعه ای که مردم کمبود مادی نداشته باشند میزان گرایش به جرایم کاهش می یابد.

 

وی وجود 120 هزار پرونده در دادگاه‌های اردبیل را شایسته استان ندانست و خاطرنشان کرد: روحانیت نهایت تلاش خود را در جهت ترویج این فریضه الهی دارد، اما در کنار کارهای تبلیغ و فرهنگی، باید زمینه پذیرش نیز وجود داشته باشد، اگر شرایط اقتصادی مردم مناسب باشد کلام وعاظ نیز تأثیرگذار خواهد بود./9352/پ202/س

 

ارسال نظرات