۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۵۶۵۰۷
چند خبر کوتاه از شمال غرب؛

نوع معماری منازل بر سبک زندگی مردم تأثیر گذاشته است

خبرگزاری رسا ـ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با بیان این‌که معماری اسلام تنها در نمای ساختمان‌ها خلاصه نمی شود، گفت: نوع معماری داخلی منازل بر سبک زندگی مردم تأثیر گذاشته است.
معماري اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که بخشی از مسائل مربوط به معماری داخل منازل در جوامع اسلامی با شئونات دینی و مذهبی مسلمانان مطابقت ندارد، اظهار داشت: عنصر محرمیت در معماری اسلامی بایستی بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

 

عزتی خاطرنشان کرد: پیش از این نوع معماری داخلی منازل در ایران به گونه ای بود که آشپزخانه و اتاق پذیرایی میهمانان هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر نداشته‌اند، حتی مکان سرویس‌ بهداشتی و اتاق‌ها نیز کاملا با آداب و رسوم و همچنین آموزه های دینی اسلام همخوانی داشته است.

 

وی ادامه داد: متأسفانه فرهنگ و الگوهای کپی شده غربی سال‌هاست که در کشور ترویج می شود و بخش معماری منازل نیز در این معضل بی نصیب نبوده است، در حقیقت به جرأت می توان گفت که نوع معماری منازل و آپارتمان های شهری که از الگوهای غربی گرفته شده، بر سبک زندگی مردم تأثیر گذاشته است.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با بیان این‌که نوع معماری منازل موجب شده خانواده ها از سبک زندگی اسلامی فاصله بگیرند، گفت: البته باید این نکته را در نظر داشت که معماری اسلام تنها در نمای ساختمان‌ها خلاصه نمی شود، بلکه آموزه های دینی بر سبک معماری داخلی نیز سفارش هایی دارد.

 

عزتی در عین حال تأکید کرد: با توجه به اقتضای زمان و پیشرفت علوم مختلف، نمی توان دیگر نمای ساختمان ها را با آجر کار کرد تا نمایی اسلامی تلقی شود، چراکه موجب سنگین شدن وزن ساختمان و بروز حوادث ناشی از زمین لرزه دور از انتظار نیست، اما می توان با تأکید بر نماهایی مرتبط با فرهنگ بومی بر زیبایی شهر اسلامی تأکید کرد.

 

وی با بیان این‌که در شهر تبریز به هیچ یک از ساختمان‌های بدون نما پایان کار صادر نمی شود، گفت: نمای کامپوزیت نیز در محور تاریخی تبریز ممنون است که در صورت مشاهده پایان کار برای مالکان صادر نخواهد شد.

 

ثبت ملی مسجد حضرت ولی عصر(عج) و بازار قیصریه زنجان

 

مسعود بیات، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ثبت ملی مسجد حضرت ولی عصر(عج) و بازار قیصریه زنجان به عنوان دو مکان رویداد انقلابی خبر داد و افزود: این دو محله شاهد بسیاری از وقوایع تاریخی زنجان در سال های 56 و 57 بوده اند.

 

وی یادآورشد: مسجد حضرت ولی عصر(عج) مکانی برای سخنرانی های انقلابی روحانیان برجسته ای همچون آیت الله مشکینی و آیت الله حاجی غفاری بوده اند، این مسجد محل تولید ادبیات انقلابی در شهر زنجان به شمار می رود، مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) از ابتدای احداث شاهد رویدادهای تاریخی و انقلابی بسیاری بوده است، تجمع و مبارزه بابیون در عصر ناصرالدین شاه قاجار با نیروهای نظامی را یکی دیگر از رویدادهای تاریخی این مسجد عنوان کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: تلاش مسؤولان این اداره کل بر این بود که بتوانند کل بازار زنجان را به عنوان مکان رویداد تاریخی و موثر در انقلاب اسلامی به ثبت ملی برسانند که این امر محقق نشد و فقط به ثبت واقعه 13 آذر 57 در بازار قیصریه ختم شد.

 

بیات افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، موزه اسناد انقلابی زنجان در حجره های مسجد حضرت ولی‌عصر(ع) در قالب، تصاویر، اسناد، فایل های صوتی و تصویری راه اندازی خواهد شد. با ثبت ملی این مکان رویداد ها، از سپردن آنها به باد فراموشی در اذهان عمومی جلوگیری می شود و عموم اقشار مردم به ویژه دانش آموزان، دانشجویان و مورخین برای تحقیقات و مطالعات خود می توانند به این اسناد مراجعه کنند.

 

وی یادآور شد: در زنجان مکان رویدادهای بسیاری برای ثبت ملی شدن وجود دارد، اما با وجود زمان کوتاهی از اعلام این موضوع تا پایان مهلت قانونی، فرصت مناسب برای معرفی تمام این اماکن ایجاد نشد.

 

نشست دبیران شورای اقامه نماز آذربایجان شرقی در آذرشهر

 

در این نشست یک روزه دبیران اقامه نماز فرمانداری ها با تأکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به اقامه نماز اول وقت به صورت جماعت در ادارات و دستگاه های اجرایی اعلام کردند: عملی شدن موضوع نماز در کارهای روزمره راه حل و چاره ساز بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی جامعه است.

 

همچنین دستورالعمل های طرح جامع فعالیت شوراهای اقامه نماز در فرمانداری ها و دیگر دستگاه های اجرایی بررسی و راهکارهای لازم برای ترویج و توسعه فرهنگ فریضه نماز ارائه شد.

 

گفتنی است، با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و آغاز مسافرت ها ضرورت آماده سازی، تجهیز و توسعه نمازخانه های بین راهی و مراکز خدمات رفاهی کنار جاده ها در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

 

60 نفر از خواهران مداح آذربایجان شرقی آموزش دیدند

 

محمدرضا غفاری، مسؤول سازمان بسیج مداحان آذربایجان شرقی گفت: امسال 60 نفر از خواهران مداح استان در دوره های آموزشی شرکت کردند.

 

وی یکی از اهداف سازمان بسیج مداحان را آموزش و توجیه اصولی و اسلامی مداحان اعلام کرد و افزود: در این زمینه بسیج مداحان استان برنامه های مختلفی را تدوین و به مورد اجرا گذاشته است، دوره های آموزشی خواهران مداح به مدت پنج ماه از نیمه دوم امسال تاکنون و به صورت سه روز در هفته اجرا شده است.

 

غفاری ادامه داد: 10 نفر از استادان حوزوی و دانشگاهی در این مدت موضوع هایی همچون قرآن، احکام، مقتل شناسی، تاریخ زندگانی ائمه اطهار (ع) و فنون مداحی و بصیرتی را به فراگیران آموزش دادند.

 

به گفته وی به شرکت کنندگان در دوره ها پس از پایان آموزش گواهی صادر شده است./935/پ202/ب
ارسال نظرات