۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۵۶۶۹۵
رییس حوزه علمیه خوی:

اسلام نسبت به مجازات مجرمان دیدگاه حکیمانه دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شکوری گفت: حبس در اسلام برای عبرت آموزی دیگران، تسکین وجدان عمومی جامعه، جلوگیری از گسترش فساد و منکرات در جامعه و اجرا کردن حکم الهی صورت می گیرد.
امام جمعه شهرستان خوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی، صبح امروز در همایش مسؤولان قضایی و قضات دادگستری های شمال استان آذربایجان غربی با عنوان « تحلیلی از سیمای زندان و کاهش جمعیت کیفری » اظهار داشت: چند سالی است که موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از ناحیه مسؤولان قضایی مطرح و همایش‌های متعددی در تهران و مراکز استان ها برگزار شده و می شود.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: اصل زندان مورد پذیرش دین مقدس اسلام است و موارد آن در آیات، روایات، کتب استدلالی فقهی و قوانین قـوه قـضائیه مشخص شده است و قضات نیـز بـر همین مبنا عمل می کنند، در حقیقت می توان به این نکته اذعان داشت که سیاست حبسزدایی با افزایش آگاهی و پیشگیری از وقوع جرائم ممکن است.

 

وی ادامه داد: نوع زندانیان کشور در ارتباط با جرائمی هستند که به صورت گروهی و باندی صورت می پذیرد، که دشـمنان نظام در پشـت صحنه آن قـرار دارنـد از قـبیـل قاچاق اسلحه، فروش و استعمال مواد مـخدر، آدم ربـایی، فعالیت های سیـاسی علیه نظام، راه اندازی باندهای فساد و منـکرات، ایجـاد اخـتلال در اقتصاد جـامعه شایعه پـراکنـی علیـه نظـام و مسؤولان، جاسوسی و ده ها مـورد دیـگر چـون در برخورد با این موارد و به خصوص زندانی کردن آنان توجه به این بعد ضرورت دارد.

 

حجت الاسلام شکوری با اشاره به فلسفه زندان از دیدگاه اسلام اظهار داشت: مجازات و تنبیه کردن مجرم، عبرت آموزی دیگران، جلوگیری از فرار کردن متهم جهت روشن شدن حقیقت، تسکین وجدان عمومی جامعه، جلوگیری از به وجود آمدن سوءظن در جامعه، مهار کردن مجرمانی که امید به اصلاح آنان نیست، جلوگیری از گسترش فساد و منکرات در جامعه، در نهایت اجرا کردن دستور خداوند از اهداف راه اندازی زندان از دیدگاه دین مقدس اسلام است.

 

وی با تأکید بر اعمال برنامه های اصلاحی برای زندانیان در دوران محکومیت خاطرنشان کرد: قطع کردن ارتباطات زندانی با محیط خارج، اشراف و نظارت مداوم متولیان و مسؤولان مربوطه، تقسیم زندانیان بر اساس جرم، سن، جنسیت و غیره انجام فعالیت های تحقیقی و پژوهشی عمیق بایستی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

 

امام جمعه خوی با بیان این‌که دیدگاه اسلام نسبت به حبس و مجازات مجرمان بسیار حکیمانه است، گفت: اجرای دقیق برنامه های فرهنگی همراه با ارزیابی، ایجاد اشتغال و سرگرمی در داخل زندان، بوجود آوردن انگیزه داخلی در زندانی برای اصلاح(توبه) از عوامل مهم و تأیین کننده در اصلاح زندانیان محسوب می شود./935/پ202/س

 

ارسال نظرات