۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۵۶۷۵۲

مرمت دو مسجد تاریخی در شهرهای هشترود و میانه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اتمام بخش عمده مرمت مسجد جامع شهرستان هشترود و مسجد شیخ طبق میانه خبر داد.
مرمت دو مسجد تاریخی در شهرهای هشترود و میانه

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این مسجد قدمتی معادل دوره قاجار دارد و از ظرایف و زیبایی های ابنیه آن دوره برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه مرمت بنای اصلی مسجد در سال‌های گذشته تمام شده بود، افزود: از سال گذشته کار بر روی قسمت‌های الحاقی و توسعه جبهه شمالی بنا ادامه داشت که هم اکنون بخش عمده آن به پایان رسیده است.

 

محمدی خاطرنشان کرد: خاکبرداری قسمت الحاقی، ایجاد دیوار حائل، اجرای اسکلت بتنی و اجرای شمشهای قائم و افقی با دیواره‌های آجری مطابق با طرح قبلی و موجود مسجد از جمله اقدامات توسعه‌ای انجام شده در بخش الحاقی این مسجد است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: اجرای کمرپوش زنانه مسجد، تخریب و جمع آوری دیوار بین بخش توسعه و جدید و تکمیل طاق الحاق بخش قدیم با بخش توسعه‌ای از دیگر اقدامات انجام یافته در ترمیم و گسترش مسجد جامع هشترود به شمار می‌رود.

 

محمدی محوطه‌سازی و مرمت حوض و فواره‌های داخل حیاط را بازسازی‌های جزئی باقی مانده در مسجد هشترود عنوان کرد و گفت: این بنا مسجدی شبستانی است که مطابق با معماری اغلب مساجد شمال‌غرب کشور ساخته شده است.

 

وی یادآور شد: مسجد جامع هشترود با برخورداری از معماری سنگ و چوب، از بخش‌های مختلفی همچون ایوان، ستون‌های سنگی، طاق‌های آجری، کمرپوش زنانه، چشمه و پنجره‌های چوبی تشکیل شده است.

 

شهرستان هشترود در فاصله 33 کیلومتری تبریز قرار گرفته که وجود محوطه‌های باستانی فراوان مبین ارزش‌های تاریخی و سابقه تمدنی این منطقه به شمار می‌رود. قلعه ضحاک، بقعه بایزید بسطامی و مسجد جامع هشترود در زمره شاخص‌ترین آثار این شهرستان هستند.

 

مرمت مسجد شیخ طبق شهرستان میانه  80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

  

تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به بازسازی مسجد شیخ طبق میانه منطبق بر الگوی معماری مساجد دوره صفویه، از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی مرمت این بنا خبر داد و افزود: طبق کتیبه به جا مانده در مسجد شیخ طبق، قدمت این بنا به دوره صفوی می رسد.

 

محمدی شیخ طبق را مسجدی روستایی و شبستانی توصیف کرد و گفت: این بنا ستون ها و سقف بلند چوبی داشته و کمر پوش زنانه آن در دو جبهه شمالی و غربی کشیده شده است.

 

وی با اشاره به مرمت های انجام گرفته در این مسجد تشریح کرد:سبک سازی، پی ریزی و عایق کاری پشت بام، جمع آوری نماهای ناهمخوان و ناهماهنگ در جبهه شمالی، شرقی و غربی در مسجد شیخ طبق اجرا شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نماسازی و بدنه سازی بیرونی مسجد، خاک برداری از کف، استحکام بخشی پایه ها از داخل و بیرون، محوطه سازی و تامین راه دسترسی به بخش زنانه نشین را از دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در مسجد شیخ طبق عنوان کرد.

 

محمدی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی مرمت این بنا، خاطرنشان کرد: تعویض و مرمت درب و پنجره ها، اندود برداری از دیوارهای داخلی و کف سازی از مرمت های باقی مانده در مسجد شیخ طبق میانه است.

 

وی علت اهمیت مسجد شیخ طبق را در تعداد محدود مساجد تاریخی روستایی در شهرستان میانه عنوان کرد و افزود:در شهرستان میانه که به لحاظ کثرت روستاها مورد اهمیت و توجه قرار دارد مساجد تاریخی روستایی کم بوده و در میان 900 روستا تنها حدود 15 مسجد تاریخی روستایی کشف شده است که از اهمیت ویژه ای برخوردارهستند./935/د102/ب

ارسال نظرات