۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۵۶۸۱۸
کارشناس حوزوی پاسخ داد؛

شیطان مختار است یا مجبور؟

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اعتقادی گفت: خدا شیطان را بد و شیطان خلق نکرد بلکه با سوء اختیار خودش بد و شیطان شد.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس اعتقادی،در پرنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد در ادامه بحث جبر و اعتقاد گفت: اختیار امری بدیهی است و نیاز به برهان ندارد، در قرآن آیاتی است که انسان را  به‌خاطر گناهان توبیخ می کند، حال اگر انسان مجبور باشد حکیمانه نیست که بخواهد توبیخ شود.

آیاتی که دلالت بر اختیار دارند

وی ادامه داد: مثل آیه ای که می گوید« کیف تکفرون بالله؛ شما چگونه به خدا کفر می ورزید»، یعنی می توانستید کفر نورزید اما با اختیار و اراده خودتان به خدا کفر ورزیدید.

حجت‌الاسلام محمدی ابراز داشت: همچنین آیه دیگر که «هدایت برای مومنین و مردم آمد چه چیزی اینها را از ایمان آوردن منع کرد» یعنی در عین حالی که اختیار داشتند که ایمان بیاورند و خدا پیامبران را فرستاد و راه را نشان داد باز با سوء اختیار ایمان نیاوردند.

وی افزود: خداوند در آیه دیگر می‌فرماید« اگر اینان تا روز قیامت ایمان می آوردند دیگر چه مؤاخذه ای برایشان بود؛ هیچ مشکلی نداشتند اگر به قیامت و خدا ایمان می آوردند اما حال که ایمان نیاورند ماخذه می شوند» یا می فرماید«چه چیز تو را از سجده کردن باز داشت؟».

این کارشناس حوزوی خاطر نشان کرد: خداوند در سوره مدثر آیه 51 می‌فرماید«اینها را چه می شود که متذکر نمی شوند از یادآوری و تذکر اعراض می کنند؟» یا در سوره احزاب می‌فرماید«چرا حق و باطل را در هم آمیختید شما با اختیار خودتان حق و باطل را در هم آمیختید».

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: همچنین خداوند در آیه 95 سوره آل عمران می‌فرماید:«چرا جلوی راه خدا را سد می کنید در حالی که می توانید این کار را نکنید»، یا در آیه 29 سوره کهف می‌فرماید«هر کس می خواهد ایمان بیاورد هر کس می خواهد کفر بورزد».

وی افزود: همچنین در آیه 150 سوره انعام می فرماید«مشرکین به زودی خواهند گفت اگر خدا نمی خواست ما شرک نمی ورزیدیم نه ما شرک می ورزیدیم نه پدرانمان، در حالی که دروغ می گویند با سوء اختیار خودشان شرک ورزیدند».

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سوال «آیا جبر و اختیار در مورد شیطان هم وجود دارد؟ یعنی شیطان و پیروانش مختارند و اگر بخواهند می توانند برگردند؟» گفت: شیطان چه جن باشد چه انس  این دو دسته از شیاطین هر دو مختارند و اختیار تام دارند با سوء اختیار خودشان شیطان شده اند روزی که خدا شیطان را خلق کرد، هزاران سال خوب بود، اما بعدا با سوء اختیار خودش بد شد و شیطان شد، الان هم مجبور نیست ابلیس باشد هر زمانی که تصمیم بگیرد برگردد و توبه کند خدا توبه اش را قبول می کند شیاطینی هم که از او پیروی می کنند مختارند چه انسان باشند و چه جن می توانند توبه کنند و برگردند./919/پ202/ن

ارسال نظرات