۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۵۷۰۳۳
امام جمعه تبریز:

نگاه تفریحی به سفرهای زیارتی اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که نباید نگاه تفریحی به سفرهای زیارتی و معنوی در جامعه رایج شود، گفت: بهره‌مندی از برکات معنوی سفرهای زیارتی ضرورت دارد.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان حج و زیارت این استان اظهار داشت: انسان در ذات و فطرت تمایل به سفر دارد، خداوند متعال نیز در آیات قرآنی نیز بر مسافرت در جهت عبرت‌آموزی از تاریخ تأکید داشته است.

 

وی با بیان این‌که حب سفر و غریزه مسافرت که خداوند در نهاد بشر قرار داده با سفر حج فروکش می کند، خاطرنشان کرد: سفر معنوی حج یکی از مهم ترین توفیق‌های خداوند متعال برای هر فرد مسلمان محسوب می‌شود، در حقیقت بهره‌مندی از فضایل مناسک حج می تواند انسان را با حقیقت بندگی و خلقت آشنا کنند.

 

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت و اهمیت سفر معنوی حج برای هر انسان مسلمان از دیدگاه آموزه های دینی اسلام ادامه داد: با وجود این که سفر حج به عنوان واجبات در دین اسلام مطرح است، استطاعت مالی و اجتماعی برای انجام این سفر قید شده است.

 

آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که نباید نگاه تفریحی به سفرهای زیارتی و معنوی در جامعه رایج شود، گفت: بهره‌مندی از برکات معنوی سفرهای زیارتی ضرورت دارد، در واقع فرصت حضور در چنین سفرهایی زمینه لازم برای تفکر و تعقل دینی را فراهم می کند.

 

آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش های سازمان حج و زیارت در تأمین امنیت و آرامش روانی حجاج و زائران عتبات عالیات اظهار داشت: در کنار سفر معنوی حج، زیارت بارگاه ملکوتی حضرت پیامبر اکرم(ص) ائمه اطهار(ع) نیز مورد سفارش قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به استقبال وصف‌ناپذیر مردم سراسر کشور برای حضور در کنار بارگاه ائمه اطهار به ویژه عتبات عالیات عراق خاطرنشان کرد: ائمه اطهار و بزرگان دین فضیلت سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، را بارها یادآور شده‌اند، چنان که زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا اجر هزار حج مقبول و سفر عمره را دارد.

 

امام جمعه تبریز در پایان با تقدیر از فعالیت‌های مدیر سابق سازمان حج و زیارت استان گفت: متولیان امور حج و زیارت بایستی با آموزش های لازم و به روز برای مدیران کاروان های زیارتی در فراهم کردن شرایط مناسب برای زائران حج .و عتبات عالیات بیش از این اهتمام داشته باشند.

 

همچنین حجت الاسلام سیداحمد موسوی، رییس سازمان حج و زیارت در سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت های این سازمان پرداخت و با بیان این‌که سالانه یک میلیون و 200 هزار زایر ایرانی عتبات عالیات به عراق سفر می کنند، گفت: استقبال مردم متدین سراسر کشور برای حضور در این سفر معنوی قابل توجه است.

 

وی با اشاره به این‌که محدویت سفر برای حضور مردم در سفر معنوی حج وجود دارد، خاطرنشان کرد: مناسک حج، ابعاد معنوی روح انسانی را متجلی می کند، در حقیقت تفکر و تعقل در قدرت خداوند موجب تعالی معنوی است که اعمال حج نقش بسزایی در پیشرفت و تعالی معنوی انسان دارد.

 

حجت الاسلام موسوی تهذیب نفس، کنترل هوا و هوس، دوری از تعلقات دنیوی، رسیدن به تفکر و تعقل معنوی را از جمله برکات سفر معنوی حج برشمرد و افزدو: این سازمان با برنامه‌ریزی های مدون و منسجم خود به دنبال تأکید بر تأثیر سفرهای معنوی و زیارتی در پویایی تفکر دینی دارد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های مرتضی آقایی، حجت الاسلام رسول مشهوری به عنوان رییس دفتر حج و زیارت استان آذربایجان‌شرقی معرفی شد./935/پ202/س

ارسال نظرات