۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۵۷۰۴۴

اهمیت پژوهش، موانع و راه‌کارها

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مرکز فرهنگ قرآن، گفت: بسیاری از پژوهش‌هایی که در پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف انجام می‌شود ناظر به نیازها و حل مسائل موجود نیست.
آيين روز پژوهش حوزه علميه معير
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با توجه به اهمیت پژوهش و ضرورت آسیب شناسی آن جهت ارتقای سطح کیفی پژوهش‌ها گفت‌وگویی را با حجت الاسلام فیروزمهر عضو هیأت علمی مرکز فرهنگ قرآن انجام داده‌ایم که توجه خوانندگان محترم را به آن جلب می‌کنیم.
به نظر حضرتعالی مشکل کنونی پژوهش‌های ما در عرصه علوم انسانی، به ویژه مطالعات دینی چیست؟
الف ـ بسیاری از پژوهش‌هایی که در پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف انجام می‌شود ناظر به نیازها و حل مسائل موجود نیست.
ب ـ برخی پژوهش‌ها از عمق لازم برخوردار نیستند.
ج ـ موازی کاری و تکرار مکررات نیز از مشکلاتی است که نباید نادیده گرفته شود.
دـ برخی پژوهش‌ها در عرصه مطالعات دینی روح معرفت و ایمان را در انسان زنده نمی‌کند و چه بسا نوعی شکاکیت و تردید را به دنبال دارد.
چه علل و عواملی موجب چنین مشکلی شده است؟
نیازها را نمی‌شناسیم، پژوهشگاه در ارتقای کیفی کادر علمی خود موفق نیست، برنامه مشخص نداریم یا اگر برنامه داریم در عمل به آن مقید نیستیم، علاوه بر این، بعضا پژوهش‌ها به عنوان تکلیف و مانند مشق مدرسه انجام می‌گیرد نه از روی احساس نیاز و علاقه به حل مشکل، اغلب مراکز پژوهشی جزیره های مستقل و بی ارتباط با یکدیگر هستند نه مکمل یکدیگر، گاهی به بهانه علمی سخن و علمی نوشتن نوعی تردید و تقدس زدایی به مخاطب القا می‌گردد، نوشته‌ها تجلی نویسنده‌اند و مقدار معرفت ، دانش و ایمان دینی نویسنده را نمایش می‌دهند.
به نظر جنابعالی یک پژوهش علمی و ایده‌آل چه مختصات و ویژگی‌هایی دارد؟
پژوهش علمی ناظر به نیاز و حل مسائل موجود جامعه است، ساده‌ترین ، عملی‌ترین و متقن‌ترین راه حل را نشان می‌دهد، به هدف رفع تکلیف و پرکردن جدول امتیازات انجام نمی‌شود، حرف نو و تازه ارائه می‌دهد. پژوهش‌های دینی علاوه بر موارد یاد شده روح معرفت و ایمان را در مخاطب ارتقا می‌بخشد. /9191/د102/پ
ارسال نظرات