۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۵۷۰۶۶
استاد اخلاق حوزه علمیه :

فلسفه معرفت شناخت امام عصر است

خبرگزاری رسا – استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق سازمان مرکزی جامعه‌المصطفی، معرفت را همان شناخت امام عصر و زمان عنوان کرد.
حجت‌الاسلام قائمي، استاد اخلاق حوزه علميه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام قائمی، استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ارتباط عقیده و عمل و تأثیر متقابل، آثار و برکات آن‌ها گفت: مقام یقین، انسان را به هر درجه و مقام عالی می‌رساند.

وی با بیان این‌که یقین در روایات همان کشف شهود است، یادآور شد: مؤمن در راه  خداوند متعال به گونه‌ای قدم بر می‌دارد، که گویی خداوند را می‌بیند، یقین کشف مبدأ و معاد، باور مبدأ و دیدن معاد است.

حجت الاسلام قائمی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، ابراز داشت: اگر انسان علم یقین پیدا کند، حتما جهنم، بهشت و جایگاه‌ انسان‌ها در آن را مشاهده خواهد کرد.

این استاد اخلاق حوزه در ادامه روایتی از نبی مکرم اسلام را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: یقین سرمایه‌ای ارزشمند در قیامت است، این سرمایه روزی است که مال و فرزندان کارساز نیست.

وی با بیان راه‌های رسیدن به یقین یادآور شد: دعا و خواستن یکی از راه‌های رسیدن به یقین است، انسان باید همواره در حال استعانت جویی از خداوند متعال باشد.

حجت الاسلام قائمی با تأکید بر تعقیبات نماز، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «هیچ‌چیز محترم‌تر، باارزش‌تر و در عین حال کمیاب‌تر از یقین نیست».

این استاد اخلاق حوزه، دومین راه رسیدن به یقین را عمل دانست و یادآور شد: طبق فرمایشات امیرمؤمنان علی(ع)، طالبان یقین باید، اعمال را با جدیت انجام  دهند، یعنی همان‌گونه که یقین انسان را به عمل وا می دارد، عمل نیز یقین انسان را افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام قائمی با تأکید بر این که ریز و درشت اعمال در اعتقادات انسان اثرگذار است، افزود: اثر گناه بر روح و روان انسان سریع‌تر و تأثیرگذارتر از اثر کارد بر گوشت است.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر اعمال انسان در خواب و به تبع آن، در روحیه روز بعد آدمی، اظهار داشت: انسان به هنگام خواب، نتایج آنچه را که در بیداری انجام داده است، مشاهده خواهد کرد و صبح روز بعد نیز این خواب بر او تأثیرگذار بوده و سبب ایجاد روحیه شادی و یا ناراحتی در فرد می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه، تصریح کرد: اعمال انسان خیلی زود بر اعتقادات آدمی تأثیر می‌گذارد، خوبی‌ها، سرمایه انسان را زیاد کرده و کوچک‌ترین اشتباه، سرمایه آدمی را تخریب می‌کند.

وی افزود: اعمال، تنها همراه انسان قبل و بعد از مرگ است، آدمی تنها، میهمان خانواده، فرزندان و مال خویش است.

حجت الاسلام قائمی سومین راه کسب یقین را آیات و نشانه‌های آفرینش عنوان کرد و اظهار داشت: هر آنچه در عالم آفرینش وجود دارد، آیه‌ای برای ازدیاد ایمان و یقین است، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بزرگترین نشانه خداوند متعال در عالم هستی هستند.

 وی در پایان با اشاره به این که وجود نازنین بقیه الله(عج)، بزرگترین نشانه عالم هستی است، تصریح کرد: معرفت، همان شناخت امام زمان است، هدف نهایی از خلقت، معرفت بوده و ریشه و اساس معرفت، شناخت امام عصر و زمان است./907/د102/پ

ارسال نظرات