۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۵۷۲۲۴
آیت‌الله مظاهری در پیامی به همایش ملی پژوهش در مهدویت:

انتظار سازنده در گرو التزام به مثلث «مودت، معرفت و اطاعت» است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان، در پیامی به همایش ملی پژوهش در مهدویت تاکید کرد: انتظار سازنده و تحوّل‌آفرین وقتی در جامعه مهدوی، پدیدار خواهد شد که همه مهدی‌باوران به مثلّثِ متعالی «مودّت، معرفت، اطاعت» ملتزم باشند.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، به همایش ملی پژوهش در مهدویت پیام صادر کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

قال‌الله تعالی«هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»

اکنون که همایش حاضر با عنوان «پژوهش در مهدویت» به اهتمام و همکاری مجامع دانشگاهی و فرهنگی برگزار می‌گردد، نخست از همه دست‌اندرکاران این همایش صمیمانه قدردانی می‌کنم که یکی از مهم‌ترین مسائل دینی و عقیدتی را محور پژوهش و بررسی قرار داده‌اند و اظهار امیدواری می‌کنم که این اقدام شایسته، علاوه بر آنکه مدّنظر مبارک حضرت بقیة‌الله الاعظم مهدی موعود «عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف» قرار گیرد، بتواند گامی مؤثّر در ارتقاءِ شناخت و تعمیق ابعاد معرفتی نسل حق‌جوی جوان خصوصاً دانشجویان محترم نسبت به موضوع با اهمیت مهدویت و زوایای متکثّر و متعدّد آن باشد.

مسأله مهدویت که از اعتقادات راسخ شیعیان و برگرفته از متن تعالیم قرآن و عترت است، مسأله‌ای نیست که به طور کامل از اختصاصات اعتقادی شیعه باشد، بلکه برخی از زوایای آن از جمله بُعد انتظار فرج و قیام قائم که از اساسی‌ترین ابعاد مسأله مهدویت است در مجموعه اعتقادات سایر مکاتب دینی نیز وجود دارد و این اجماع عقیدتی ادیان توحیدی و مکاتب الهی، خود نشانگر اهمیت و گستردگی موضوع و قابلیت آن برای پژوهش‌های مستمر و روزآمد است.

انتظار فرج و امید و اعتقاد به غیبت قائم و نجات‌بخش بشریت از گمراهی‌ها و جهالت‌ها، بر خلاف آنچه که برخی از کج‌فهمی‌ها یا غرض‌ورزی‌ها در طول تاریخ آن را به وجود آورده است، به معنای خمود و جمود و نشستن و نظاره‌گر بودن بدی‌ها و زشتی‌ها در جامعه بشری و به این وسیله مُهر تأیید زدن بر ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها نیست و هیچ عقل سلیمی نیز چنین درک بی‌پایه و مایه‌ای را از مسأله انتظار فرج نمی‌پذیرد.

امید به غیبت رهایی بخشِ انسان‌ها از ظلمتِ ظلم و متصل کننده آنان به نورِ عدالت که هم وعده تخلّف‌ناپذیر قرآن کریم است و هم در روایات عترت طاهره«سلام‌الله‌علیهم» به عنوان افضل عبادات و برترین اعمال امّت دانسته شده، بی‌تردید عین حرکت و تکاپو و تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر است و از این‌رو هدف از انتظار، چیزی جز سازندگی و امیدبخشی و تحوّل به معنای واقعی نخواهد بود و روشن است که چنین هدفی با صِرف محبّت و اظهار دوستی به دست نمی‌آید.

انتظار سازنده و تحوّل‌آفرین وقتی در جامعه مهدوی، پدیدار خواهد شد که همه مهدی‌باوران به مثلّثِ متعالی «مودّت، معرفت، اطاعت» ملتزم باشند و علاوه بر محبّت و عشق و دلدادگی و شیفتگی به آستان مبارک مونس‌ دل‌ها و آرام جان‌ها، هم در مسیر معرفت هرچه بیشتر آن امام غایب از نظر و شناخت ابعاد وجودی و سیره حسنه آن حضرت بکوشند و هم در مقام عمل، به طور واقعی از آن امام مُفترض‌الطّاعة پیروی و انقیاد نمایند. و اطاعت از آن امام همام نیز در گرو عمل به یکایک دستورات شرعی و نیز تخلّق به اخلاق الهی آن بزرگوار است.

آری، اگر چنین شد، بی‌شک انتظار فرج، تحوّل‌آفرین خواهد بود و مهدی‌باوران را به مهدی‌یاوران تبدیل خواهد ساخت.

کلام نورانی و آموزنده امام جعفربن‌محمدالصّادق«سلام‌الله‌علیه» را همواره در ذهن و ضمیر خویش بپرورانیم که فرمودند «من سره أن یکون من أصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الأخلاق و هو منتظر فإن مات و قام القائم بعده کان له من الأجر مثل أجر من أدرکه فجدّوا و انتظروا هنیئا لکم أیتها العصابة المرحومة».

هر آن کس که می‌خواهد از یاواران قائم‌آل‌محمّد«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» باشد پس باید هر آینه منتظر بماند و هر آینه به ورع و تقوای الهی عمل کند و نیز به محاسن اخلاق، متخلّق گردد و چنین کسی منتظر حقیقی به شمار می رود و اگر پیش از قیام قائم از دنیا رود، پاداش او همانند کسی است که در خدمت قائم قرار می‌گیرد، پس بکوشید و منتظر بمانید، گوارایتان باد ای گروهی که رحمت خداوند بر شما فرود آمده است.

والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته

حسین المظاهری

30/بهمن‌ماه/1391

/993/د102/ج

 

ارسال نظرات