۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۵۷۲۲۵

بیش از 500 روستای کلیبر فاقد روحانی هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کلیبر با تأکید بر راه‌اندازی مدرسه علمیه در این شهرستان گفت: بیش از 500 روستای کلیبر فاقد روحانی هستند.
حجت الاسلام سيدحسن موسوي، امام جمعه کليبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحسن موسوی، امام جمعه کلیبر امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان آذربایجان شرقی در تبریز اظهار داشت: متأسفانه معضل کمبود روحانی و مبلغ سال‌هاست که در شهرستان کلیبر احساس می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 500 روستای تابع این شهر فاقد روحانی هستند، تنها 7 روحانی طرح هجرت در این روستاها فعالیت دارند که این تعداد اندک هیچگاه نمی تواند پاسخگوی نیازهای فکری و معرفتی مردم این خطه از منطقه آذربایجان شرقی باشد.

 

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: شهرستان کلیبر بعد از شهرستان میانه پهناورترین شهر استان محسوب می شود که تعداد قابل توجهی از مردم این منطقه در روستاها ساکن هستند، این در حالی است که تعداد بسیار اندکی از مردم این مناطق از وجود معنوی و تبلیغی روحانیت بهره مند بوده اند.

 

امام جمعه کلیبر با تأکید مشکل نبود مسکن برای اغلب اساتید حوزوی در شهرستان ها احساس می شود، گفت: این شهر زمینه لازم برای راه اندازی مدرسه علمیه را دارد، تنها تعدادی از اهالی متدین روستاهای کلیبر آماده میزبانی از روحانیان و اساتید حوزوی به بهترین شکل ممکن هستند.

 

وی ادامه داد: هم اکنون مدرسه ای در کلیبر از سوی آموزش و پرورش برای احداث حوزه علمیه در اختیار قرار گرفته که در صورت نظر مساعد آیت الله شبستری، رییس عالی حوزه های علمیه استان و تأمین اعتباری برای بازسازی می توان حوزه علمیه کلیبر را به زودی افتتاح کرد.

 

همچنین حجت الاسلام رشادی، امام جمعه هشترود در سخنانی با ابراز نارضایتی از شیوه آموزشی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امروز شیوه ای که در حوزه رایج شده، برگرفته از نظام آموزشی ترمی غرب است، این در حالی است که برخی از سنت‌های مفید و مهم حوزه در مسائل آموزشی رو به فراموشی رفته که نتیجه آن تحصیل طلبه بیشتر برای کسب نمره است.

 

وی با بیان این‌که مشکل کمبود روحانی در این شهرستان نیز احساس می شود، گفت: هم اکنون بیش از 180 روستای این شهر فاقد روحانی هستند که به نظر می رسد بایستی با ارتقای ظرفیت پذیرش طلبه و راه اندازی مدارس علمیه جدید در استان به رفع این مشکل بپردازیم.

 

همچنین در ادامه این نشست هر یک از ائمه جمعه اهر، مراغه، بناب، جلفا، خسروشاه، عجب شیر، بستان آباد، هریس، آذرشهر، مهربان، اسکو، گوگان، سراب، ورزقان، شبستر، ملکان، ممقان و مرند به ارایه نکته نظرات خود پیرامون مسائل مربوط به حوزه های علمیه استان پرداختند./935/پ202/س

 

ارسال نظرات