۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۵۷۲۲۷

شورای علمی پژوهشی حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی راه اندازی شد

خبرگزاری رسا ـ شورای علمی پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان غربی با حضور مسؤولانی از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران افتتاح شد.
محمود خالقي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، محمود خالقی معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور در مراسم افتتاح شورای علمی، پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران استان آذربایجان غربی امر پژوهش را یک حقیقت قرآنی دانست و تصریح کرد: اموری نظیر تدبر در قرآن، تعقل در رفتار، تفکر در حقایق عالم تکوین و تفقّه در دین مسائلی مبتنی بر پژوهش و خمیر مایه آن است که در آیات روشنگر قرآنی دیده می‌شود.


وی پژوهش را در درک مفاهیم قرآنی اساسی برشمرد و افزود: قرآن به صراحت می‌گوید که هر چه در آسمانها و زمین است، به تسبیح خدا مشغولند اما تسبیح خدا را انسان‌ها با همین حواس معمولی درک نمی‌کنند پس درک این تسبیح تکوینی موجودات با پژوهش علمی میسر و ممکن می‌شود.


خالقی با اشاره به مقام الهی انسان کامل گفت: از پژوهش در مفاد برخی آیات قرآنی بر می‌آید که تمام موجودات جهان اعم از جماد و نبات و حیوان، در تسبیح خدا با انسان کامل هماهنگ می‌شوند.


معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان ساخت: ما برای هر سال تحصیلی نامی در راستای تحقق امر پژوهش می‌گذاریم و امسال را «سال توسعه فرهنگ پژوهشی» نامیده‌ایم.


وی با بیان این‌که هر طالب علم دینی و قرآنی باید یک پژوهشگر باشد طلبه، مدرس، مبلغ و مؤلف در این امر فرقی ندارد، تحقق پژوهش در مسیر معنویت را اساس پژوهش حوزوی خواند و افزود: پژوهش در حوزه‌ها باید در راستای معنویت و به قصد عبادت باشد تا نتیجه ای مطلوب داشته باشد.


خالقی برگزاری جشنواره‌های پژوهشی در چند سال اخیر در حوزه‌های علمیه خواهران را موفقیت آمیز خواند و پژوهش‌های گروهی را مهم دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری هم تاکید فراوانی بر پژوهش‌های جمعی و گروهی دارند، چرا که این نوع پژوهش نسبت به پژوهش فردی، از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و برای تحقق این هدف لازم است هسته‌های پژوهشی در حوزه‌ها تشکیل شود.


معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران موضوع آزاد‌اندیشی را از موضوعات قرآنی دانست و اظهار داشت: آزاد‌اندیشی ریشه در آیه قرآن دارد و ما در تلاشیم تا اردیبهشت ماه سال آینده 30 کرسی‌ آزاد‌اندیشی را در حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور برگزار کنیم./935/د102/س

ارسال نظرات