۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۲:۳۰
کد خبر: ۱۵۷۲۸۵
با سخنرانی آیت‌الله یزدی؛

همایش طلیعه ولایت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ‌ همایش طلیعه ولایت با سخنرانی آیت‌الله یزدی در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
شعر آييني
به گزارش خبرنگار خبرکزاری رسا، همایش طلیعه ولایت ویژه شاعران و مداحان از سوی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سه شنبه شب در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این همایش که آیت‌الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یخنرانی کرد، حجت‌الاسلام اسکندری رییس سازمان تبلیغات، اسماعیلی طبا مدیر کل ارشاد اسلامی قم، مجاهدی پدر شعر آیینی کشور، ائمه جمعه بخش‌های استان و اعضای کانون‌های شعر و مداحی استان قم حضور داشتند.
در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی با استناد به روایات مقام شعر و شاعری را مورد توجه قرار داد و گفت: در روایات آمده که هر کسی یک بیت شعر درباره اهل بیت(ع) بسراید خدا خانه‌ای در بهشت به او می‌دهد.
وی ادامه داد: شعر سرودن در وصف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را از توفیقات الهی دانست و گفت:‌کسانی که در این راه گام بر می‌دارند از جایگاه ویژه‌ای نزد پروردگار برخوردار هستند.
آیت‌الله یزدی نیز در این همایش طی سخنانی با تأکید بر اهمیت شعر از دیدگاه اسلام، شاعران را به مطالعه و توجه به مضمون و محتوای اشعار توصیه کرد و گفت:‌ به گونه‌ای شعر بگویید که به دین خدا، انقلاب و رهبری خدمت کرده باشید.
آیت‌الله یزدی متناسب با زمان و مکان شعر سرودن و تأثیر منفی نگرفتن از وقایع زندگی را از ویژگی‌های شاعران نمونه خواند و اظهار کرد: حضرت زینب(س) پس از چند ساعت از واقعه ناگوار عاشورا به همراه دیگر اسیران به مجلس یزید رفت اما متناسب با زمان و مکان سخن گفت و روشنگری کرد.
در ادامه این همایش حجت‌لاسلام رفیعی با بیان این‌که مداح باید حرکات و مداحی‌هایش از روی علم و آگاهی باشد، ابراز کرد: حضرت علی(ع) به کمیل فرمود؛ تمام حرکات انسان باید همراه با آگاهی باشد، این کافی نیست که علی اکبر(ع) چگونه به شهادت رسید بلکه باید نسبت به آن حضرت آگاهی و معرفت داشت.
وی با تأکید بر این‌که مداح باید وارد عرصه سیاسی شود اما سیاست زده نشود،‌ اظهار کرد: یک مداح باید مردم را به حضور در راهپیمایی‌ها دعوت کند و نسبت به مسائل جهان اسلام بی تفاوت نباشد اما دچار تفریط هم نشود.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به نزدیکی انتخابات، گفت: مداح باید حامی اصل نظام و ولایت فقیه باشد اما نباید خود را هزینه مسائل انتخاباتی و ورود افراطی به چنین صحنه‌هایی کند.
حجت‌الاسلام پیشوایی نیز در این همایش در سخنانی با بیان این‌که قدمت کتاب‌های تاریخی شرط لازم است اما شرط کافی نیست، ابراز کرد:‌ اخبار الطوال دینوری و فتوح ابن اکثر در قرن سوم نوشته شده‌اند اما برای فتوح خیلی اعتبار قائل نیستند چون می‌گویند در آن قصه پردازی شده است، ‌از این رو دقت و بی طرفی مورخ نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به تحریفات صورت گرفته در قضیه عاشورا یکی از دغدغه‌های علما را مبارزه با این انحرافات خواند و گفت: از سال 80 به کمک محققان و توصیه‌های برخی از مراجع تقلید مقتل جامع سیدالشهدا(ع) را در دو جلد آماده کردیم.
در ادامه همایش طلیعه ولایت، مجاهدی پدر شعر آیینی کشور به ایراد سخن پرداخت و با قرائت اشعاری این همایش به پایان رسید./927/پ202/ع
ارسال نظرات