۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۵۷۵۱۴
به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه؛

ویژه‌نامه «فروغ تابنده کوثر» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «فروغ تابنده کوثر» به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه «فروغ تابنده کوثر»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «فروغ تابنده کوثر» شامل کلیپ‌ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی، قفسه، در لا‌به‌لای متون، بر بال قلم و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
فرزندان زیتون، بر سر خوان بانوی کرامت، مناسب‌ترین الگو برای یک زن، شبیه ترین دختر به مادر شیعه، زینت جان و تقرّب به درگاه دوست، در اواخر عمر شریف کریمه چه گذشت، «کریمه» لقب یادگار مظلومه مدینه، کراماتی از کریمه آل طه، شفیعه‌ محشر، زیارت با معرفت و فاطمه‌ دیگر      از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات زینبِ امام رضا، غربت سپیده، آرام دل امام هفتم، قبله عشق و عفاف، گوهری در صدف    و کریمه اهل بیت در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش ترنم قلم این ویژه‌نامه موضوعاتی همچون ماه کامل، نم نم اشک، چشم انتظار،  دُرّ هفـت دریا، خدا نخواست، آینه زینب کبری و والى ولایت عصمت به چشم می خورد.
بر سر خوانِ بانوی کرامت
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: فاطمه معصومه علیها السلام بانوی کرامت است زیرا دارای مقام و منقبتی بس عظیم است و چون در پیشگاه الهی آبروی بسیار دارد و از بندگان خاص خداست، خداوند نیز به ایشان عنایت ویژه کرده است که می تواند در رفع حوائج دیگر بندگان تأثیرگذار باشد.
از طرفی همین کرامات صادر شده از سوی حضرت، علاوه بر برآورده شدن حاجت شخصی کرامت شدگان، اثبات کننده مقام والای ایشان یرای کسانی است که در عظمت حضرت معصومه علیها السلام شک و تردید دارند.
آقای شیخ عبدالله موسیانی نقل کردند از حضرت آیة الله مرعشی نجفی که شب زمستانی بود که من دچار بی خوابی شدم، خواستم حرم بروم ، دیدم بی موقع است ، آمدم خوابیدم و دست خود را زیر سرم گذاشتم که اگر خوابم برد خواب نمانم ، در عالم خواب دیدم خانمی وارد اطاق شد که قیافه او را به خوبی دیدم ولی آن را توصیف نمی‌کنم ، به من فرمود: سید شهاب، بلند شو و به حرم برو، عده‌ای از زوار من پشت در حرم از سرما هلاک می‌شوند ، آنها را نجات بده.
ایشان می فرمایند : من به طرف حرم راه افتادم ، دیدم پشت در شمالی حرم(طرف میدان آستانه) عده ای زوار اهل پاکستان یا هندوستان(با آن لباس‌های مخصوص خودشان) در اثر سردی هوا پشت در حرم دارند به خود می‌لرزند ، در را زدم ، حاج آقا حبیب(که جزء خدام حضرت بود) با اصرار من در را باز کرد، من از مقابل و آنها هم پشت سر من وارد حرم شدند و در کنار ضریح آن حضرت به زیارت و عرض ادب پرداختند، من هم آب خواستم و برای نماز شب و تهجد وضو ساختم.
حاج آقای سبزواری فرمودند: روزی در مشهد مقدس خدمت مرحوم آیت‌الله مجتهدی بودم و سید بزرگواری هم حضور داشت ، به مناسبتی از مقامات بی بی حضرت معصومه سلام الله علیها صحبت شد ، ایشان فرمودند : از ویژگی‌های حرم حضرت معصومه علیها السلام این است که حوائج قلبی را بی بی روا می‌کند و نیازی به ذکر آن نیست، ایشان روی این مطلب تأکید می کردند .
نگارنده نیز این مطلب را بارها از ایشان شنیده بود، ایشان فرمودند : من از سفر مشهد به قم بازگشتم، دینی به گردن داشتم که فکرم را مشغول کرده بود، به حرم مطهر مشرف شدم، با یکی از خدام به نام آقای کوه خضری که از دوستان بود، مصادف شدم، این مطلب را با ایشان بازگو کردم ، گفت: حقیقت است.
گفتم : من الآن حاجتی دارم ، گفت: بی بی آن را روا می کند، گفتم : از کجا می دانی، گفت: بر گردن من، گفتم : تعهد می‌کنی ؟ گفت : آری.
توی صحن کوچک رفتم ، مقابل ایوان طلا از دلم گذشت که بی بی یکی از خدام شما کاری را به عهده گرفته است، این را در دل حدیث نفس کردم و رفتم.
یکی دوساعت نگذشته بود که یکی از رفقا را دیدم ، گفت: کجا بودی که الآن یک ساعت است دنبال تو می‌گردم، فلانجا رفتم به دنبال تو ، فلانجا رفتم ، پس کجا هستی، به همان مقدار دینی که بر گردنم بود به من داد و این ویژگی حرم بی بی نیز ثابت شد.
«کریمه»، لقب یادگار مظلومه مدینه
در مقاله دیگری از ویژه‌نامه فروغ تابنده کوثر آمده است: حضرت معصومه سلام الله علیها  بعد از امام رضا علیه السلام سرآمد فرزندان امام کاظم علیه السلام است، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد، اسم این بانوی بزرگوار فاطمه و لقب ایشان معصومه است، مادرشان نجمه خاتون بوده که مادر امام رضا علیه‌السلام نیز هست.
حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در بین فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام بعد از برادرش امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام در والاترین رتبه جای دارد و این در حالی است که بنا بر مستندات رجالی، فرزندان دختر امام کاظم علیه‌السلام، دست کم 18 تن بوده‌اند و فاطمه علیهاالسلام در بین این همه بانوی گران قدر سر آمد بوده است.
امام صادق علیه‌السلام به شیعیان بشارت تولد حضرت را قبل از تولد ایشان داده بودند از این رو زمانی که به دنیا آمدند همه به ویژه خانواده امام کاظم علیه‌السلام خیلی خوشحال شدند.
لقب "کریمه اهل بیت سلام الله علیها برای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، از کجا آمده است؟
یکی از زیباترین القاب خواهر مهربان امام رضا علیه السلام، کریمه اهل بیت است و اتفاقا این نامگذاری، داستان و اتفاق زیبایی دارد؛ اتفاقی که سبب شد یکی از بزرگترین علمای اسلام، از نجف اشرف، رخت سفر بربندد و برای همیشه به شهر مقدس قم هجرت کند و دست آخر در همانجا هم از دنیا برود و دفن شود.
داستان از این قرار بود که آیت الله سید محمود مرعشی نجفی(ره) پدر بزرگوار عالم عظیم الشأن عالَم تشیع آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره) که یکی از نسب شناسان بزرگ شیعه است، بسیار علاقه داشت که به هر طریقی که شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را به دست آورده و یکبار هم که شده از نزدیک قبر بی بی دو عالم را زیارت کند، برای همین هم یک ختم مجربی(ذکر و دعایی که بارها تجربه شده که جواب می دهد) را انتخاب کرد و چهل شب در حرم امیرمؤمنین علیه السلام بر آن ختم مداومت کرد تا شاید از طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها آگاه فرمایند.
شب چهلم که شد، بعد از انجام ختم و توسلات فراوان، مقداری استراحت کرد، در عالم مکاشفه به محضر مقدس امیرمؤمنان علیه السلام) مشرف شد، امیرمؤمنان علیه السلام به ایشان می فرمایند: سید محمود، چه می خواهی؟ ایشان عرض می کند که آقا جان، می خواهم بدانم قبر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کجاست، می خواهم آن را از نزدیک زیارت کنم، امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرمایند: علیک بکریمة أهل البیت.
کراماتی از کریمه آل طه
در این مقاله در باب کرامات کریمه آل طه چنین آمده است: حضرت معصومه علیها السلام بیست و پنج ‏سال بعد از تولد امام رضا علیه السلام در اول ذى قعده سال 173 ه . ق دیده به جهان گشود، پدرش امام موسى بن جعفر علیهما السلام و مادرش بانویى پاکیزه به نام نجمه بود که با نام‌ هاى تکتم، خیزران، اروى، ام البنین، طاهره، سمانه، شقراء، سکن و صقر نیز از وى یاد شده است.
در مقام و منزلت و جایگاه این بانوى بزرگوار نزد اهل بیت علیهم السلام همین بس که امام صادق علیه السلام فرمودند: «الا ان للجنة ثمانیة ابواب ثلاث منها الى قم فیها امراة هى من ولدى اسمها فاطمة بنت موسى، تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة باجمعهم؛ آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوى قم است، بانویى از فرزندان من در آنجا وفات مى‏‌کند که نامش فاطمه دختر موسى است، همه شیعیان ما به شفاعت او وارد بهشت مى‏شوند».
همچنین امام رضا علیه السلام درباره آن حضرت فرمودند: «من زارها عارفا بحقها فله الجنة؛ هر کس او را در حالى که حقش را مى‏شناسد زیارت کند، بهشت ‏از آن اوست.
بار دیگر شبانگاهان دست فیاض الهى از آستین کریمه اهل بیت به درآمد وچراغى به روشنى خورشید ولایت فراروى عاشقان دلسوخته بر افروخت، سخن از گفـته هاى دور نیست، بلکه حقیقى است محقق در جمعه شب بیست و سوم اریبهشت ماه 73، آرى بار دیگر در آن شب شاهد گشوده شدن خزائن غیب گشتیم و نزول رحمت الهى: آن که مورد عنایت قرار گرفت مسافرى بود از راه دور، دخترى چهارده ساله از اهالى ((شوط)) ماکو, از شهرهاى آذربایجان که خود با ما چنین سخن مى گوید: رقیه امان الله پور هستم از اهالى ((شوط)) ماکو، چه ار ماه پیش بر اثر یک نوع سرماخوردگى از هر دو پا فلج شدم، خانواده ام مرا به بیمارستان‌هاى مختلف در شهرهاى ماکو، خوى و تبریز بردند ولى همه پزشکان پس از عکس‌بردارى و انجام آزمایش مکرر، از درمانم عاجز شدند و من دیگر نمى توانستم پاهایم را حرکت دهم تا این که چهارشنبه شب بیست و یکم اردیبهشت‌ماه 73  در عالم رؤیا دیدم که خانمى سفید پوش به طرف من آمدند و فرمودند: چرا از همان ابتداى بیمارى پیش من نیامدى تا شفایت دهم.
با اضطراب از خواب پریدم و جریان خواب را با عمو و عمه ام در میان گذاشتم و آنها نیز بلافاصله مقدمات سفر به قم را فراهم آوردند از این رو روز جمعه بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه 73 ساعت 7:30 دقیقه بعد از ظهر به حرم مطهر مشرف شدیم، پس از نماز، مشغول خواندن زیارتنامه شدم که ناگهان صداى همان خانمى که در خواب دیده بودم به گوشم رسید که فرمود: بلند شو، راه برو، که شفایت دادم.
من ابتدا توجهى نکردم و باز مجددا همان صدا با همان الفاظ تکرار شد، این بار به خود حرکتى دادم و مشاهده کردم که قادر به حرکت هستم و مورد لطف آن بى بى دو عالم قرار گرفته ام.
ویژه‌نامه «فروغ تابنده کوثر» به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) در فضای مجازی در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات