۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۱۵۷۵۶۲
استادیار دانشگاه تهران:

مفهوم مشارکت با امر به معروف و نهی از منکر تفاوت دارد

خبرگزاری رسا ـ استادیار دانشگاه تهران گفت: نمی‌توان مفهوم مشارکت را به معنای امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفت، برای بحث درباره مشارکت باید ابتدا تصور بین‌الاذهانی درباره حدود، مفهوم درباره مشارکت به وجود آورد.
حجت الاسلام داوود فيرحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام داود فیرحی، استادیار دانشگاه تهران، پنج‌شنبه شب در نشست علمی «حق مشارکت از منظر اسلام» که در سالن‌ همایش‌های انجمن علمی حوزه برگزار شد، گفت: ابتدا باید درباره معنای مشارکت بحث کرد، شاید غلبه تلاش‌های حکم‌شناسانه سبب شده که از بحث موضوع‌شناسی مشارکت غفلت شود.

وی افزود: مشارکت در موضوعات مختلفی استفاده شده است و در غرب استعمال می‌شود، آمدن این واژه از غرب تبعاتی را برای ما در بر داشته است، در استفاده از واژه مشروطه نیز این چنین بحثی صورت گرفته است، در مشروطه نیز گفته‌اند که قانون اساسی را نباید به معنای مشروطه معنا شود.

استادیار دانشگاه تهران با اشاره به این‌که همه بحث‌هایی که از مشارکت سیاسی صحبت می‌شود، همه دولت را دربرنمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در ادبیات غربی مشارکت معنای ویژه‌ای دارد که باید توجه داشت که معانی آن با معنایی که در ذهن ما هست، خلط نشود.

وی ادامه داد: باید موضوع مشارکت را بیشتر بحث کرد و با مشخص شدن حدود و ثغور این مفهوم توجه داشت که تفاوت‌های مشارکت و ولایت در نظر گرفته شود و همچنین بررسی شود آیا می‌توان تصور کرد که مشارکت سیاسی مردم نوعی از اعمال ولایت باشد.

حجت‌الاسلام فیرحی با بیان این‌که گروه‌های مختلف از معنای مشارکت منظوری دارند، گفت: متخصصان مشارکت را در معناهای مختلفی تعریف کرده‌اند، به عنوان مثال در غرب مشارکت در میان خانواده‌هایی مورثی تعریف می‌شود.

وی ابراز داشت: باید بررسی کرد که آیا همیشه مشارکت رقیب ولایت و حاکمیت است یا در برخی کشورها این دو امر قابل جمع است.

استادیار دانشگاه تهران بیان داشت: نمی‌توان مفهوم مشارکت را به معنای امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفت، برای بحث درباره مشارکت باید ابتدا تصور بین‌الاذهانی درباره حدود و مفهوم مشارکت به وجود آورد./914/پ202/ن

ارسال نظرات