۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۵۷۶۴۷
مدیر مدرسه سفیران هدایت امام رضا تهران:

هم‌نشینی با استاد اخلاق سبب رشد معنوی طلاب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه سفیران هدایت امام رضا(ع) تهران گفت: اگر طلبه‌ای بخواهد به درجات معنوی بالایی دست پیدا بکند مبحث اخلاق مسأله خوبی برای وی خواهد بود و همنشینی با استاد اخلاق و در محضر وی بودن خود یک رشد و تعالی برای انسان تلقی می‌شود.
اخلاق
حجت الاسلام مهدی منیعی، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام رضا(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیانات امام(ره) درباره اخلاق، گفت: امام خمینی(ره) در کتاب ارتباط با جهاد نفس درباره اخلاق می‌فرمایند «اگر حوزه از مباحث اخلاقی خالی شود با فنا مواجعه خواهد شد» قطعا این مسأله حکایت از جایگاه نقش اخلاق در حوزه‌های علمیه دارد زیرا مفهوم کلمه فنا جایگاه و وضعیت معنوی و درونی اخلاق در حوزه‌های علمیه را به ما می‌رساند.

وی افزود: امام راحل(ره) در دهه 60 گفتند که «اگر تصور ما این باشد که باران رحمت است و شروع به ریزش بکند، و این ریزش در طبیعت اتفاق بیفتد بوی خوشی را احساس خواهیم کرد و اگر این باران در یک لجن‌زار بریزد بوی بد تمام اطراف خود را قطعا پر می‌کند» ایشان با این تفسیر ادامه دادند «حال اگر علم در قلب تربیت شده بروز داده بشود بوی خوش وی تمام اطراف و جامعه خود را پر می‌کند و بالعکس» این تفاسیر گفته شده اهمیت اخلاق را به مخاطبان می‌رساند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام رضا(ع) بیان داشت: بنابر این علمی که جاشنی آن اخلاق نباشد علم نخواهد بود و اگر تحدی نباشد نمی‌توان پیشرفت کرد، و این سیره حوزه‎های علمیه است.
حجت الاسلام منیعی تاکید کرد: از فقدان حوزه‌های علمیه به کمبود استاد اخلاق می‌توان اشاره داشت و ما برای رفع این نیاز ماهی یک‌بار در محضر آیت الله جوادی آملی حضور یافته و از کلاس اخلاق این استاد بزرگوار بهره کافی را می‌بریم.

وی مهترین مسأله برای یک طلبه را مسأله اخلاق خواند و بیان کرد: اخلاق برای یک طلبه حکم دو بال را دارد و اگر هر یک از این بال را نداشته باشد نقص برای وی تلقی می‌شود و برای حل این موضوع حوزه‌های علمیه باید از اساتید مجرب دعوت بکنند تا طلاب چراغ راه خود را پیدا بکنند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام رضا(ع) افزود: اگر طلبه‌ای بخواهد به درجات معنوی بالایی دست پیدا بکند مبحث اخلاق مسأله خوبی برای وی خواهد بود و همنشینی با استاد اخلاق و در محضر وی بودن خود یک رشد و تعالی برای انسان تلقی می‌شود.

حجت الاسلام منیعی در خصوص نقش و تاثیر اخلاق در ادارات و نهادها، برای رشد جامعه اظهار داشت: باید برای ایجاد کلاس اخلاق و آموزش اخلاق به کارمندان باید این نیاز ایجاد شود و اگر نیاز به وجود آمد باید نخست ساعتی را در روز را به آموزش احکام و فراگیری آن اختصاص یابد و بعد شروع به کسب و کار شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: اگر تعهد لازم در بین کارکنان و کارمندان به وجود نیاید دچار مشکلات بعدی خواهیم شد و اگر در تقویت اعتقادات درست عمل نکنیم در سیر زندگی نیز با مشکل مواجعه خواهیم شد و مسأله سبک زندگی که مقام معظم رهبری فرمده‌اند حکایت از اهمیت اخلاق و احکام در بین انسان‌ها دارد./9599/ت302/ن
ارسال نظرات