در درس خارج مطرح شد؛
واکنش آیت الله جوادی آملی به بهانه جویی غرب درباره فعالیت های هسته ای و تحریم ایران
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: ایمان هم در دنیا انسان را راحت میکند و هم در آخرت؛ حالا کسی با این فکر زندگی کند و آنگاه از تحریم بیگانه هراس داشته باشد، این جفا است به قرآن کریم، با داشتن این همه نعمتهای الهی، آنان خیال میکنند اگر ایران را در تحریم قرار دادند، راه رزق بسته میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه لقمان پرداخت و گفت: سوره مبارکه لقمان در مکه نازل شد، در آیه دوم این سوره فرمود این کتاب حکیم است، چون کتاب از جانب حکیم آمده است، کتاب خدای عزیز حکیم عزتبخش و حکمتآفرین خواهد بود، استفاده از ضمیر اشاره به دور نشاندهنده عظمت و رفعت معانی این کتاب است وگرنه در برخی موارد از «هذا» استفاده کرده است.
وی با اشاره به آیه « تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ» افزود: حکمت در قرآن به معنای رایج حکمت در حوزه علمیه نیست، چه اینکه فقه نیز در قرآن غیر از اصطلاح حوزوی آن است، حکمت در قرآن کریم بر مطالب برهانی، خطابه و موعظه و هم جدال احسن اطلاق میشود، حکمت یک معنای عام دارد که به آن معنا که هر چه که در قرآن است، حکمت است، یک معنای دیگر حکمت در کنار جدال احسن و موعظه قرار میگیرد، آنچه در آغاز سوره لقمان آمده حکمت به معنای اعم است، و هر کس بخشی از معارف قرآن را فرابگیرد به بخشی از کوثر دست مییابد، آنکه کل قرآن در اختیار اوست و او در اختیار کل قرآن است، حقیقت کوثر و کوثر خارجیه هستند، مانند اهلبیت(ع) کوثر عینی و تکوینی هستند و اختصاصی به صدیقه کبری(س) ندارد، چه اینکه قرآن کریم هم کوثر است، اگر کسی بخشی از قرآن را فراگرفت به همان اندازه از تکاثر نجات پیدا کرد و به کوثر رسیده است.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیات «هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ» اظهار داشت: محسنان کار خوب و گوهر خوب دارند، حسن فاعلی به اعتقاد وابسته است و حسن فعلی به کار خوب، واجب و مستحب وابسته است، محسنان نمونه حسن فعلی در جهت ارتباط با خداوند و ارتباط با خلق خدا هستند، اینان هستند که از کوثر برخوردار میشوند، این هدایت و رحمت هر دو برای محسنان است، کسی که حسن فعلی دارد و حسن فاعلی ندارد، در اصطلاح قرآنی محسن نیست، کسی که ملحد است اما کار خوب میکند خدای سبحان کار او را بیپاداش نمیگذارد در این دنیا به او پاداش میدهد اما در آخرت نصیبی به او نمیرسد، محسنان که هم حسن فعلی و حسن فاعلی دارند در حد خود کوثر هستند و کوثر آنان بالعرض است زیرا به کوثر حقیقی متصل هستند.
مردان الهی جامع حسن فعلی و حسن فاعلی هستند
وی با اشاره به آیه « أُولَـٰئِکَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، اظهار داشت: آنها در بستر هدایت قرار دارند و خود هادی دیگران هم خواهند بود، آنان اهل فلاح رستگاری و هدایت هستند، در قبال این مردان الهی که جامع حسن فعلی و فاعلی هستند، گروهی قرار دارند که دارای سوء فعلی و سوء فاعلی هستند، برخی هستند که کار بد میکنند تا جلوی دین را بگیرند، «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّـهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا» در شأن نزول این آیه نقل شده که عدهای قصههایی را از سایر افراد میخریدند تا جلوی نشر قرآن کریم را بگیرند، خداوند حکمت را به رایگان به آنان میدهد، اما آنان در برابر حرف باطل را میخرند، خداوند به پیامبر(ص) فرمود که تو از آنان اجری نخواستی، داری گوهری را رایگان به آنان میدهی، آنان تجارتشان «لن تبور» و «بغیر علم» است، آنان داستانی را به قیمت گران میخرند تا مردم را سرگرم کنند و از دین خدا باز دارند، « لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّـهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ» تجارت آنان بور و خسارتبار است، عذاب را خداوند چند قسمت بیان کرده است، برخی را عذاب جسمانی دانسته و یک سلسله عذابهای معنوی است، آنان که آبروی دین را بردند با سوخت و ساز جسمانی حل نمیشود، « أُولَـٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ»، اگر کسی با دین بازی کرد به دین اهانت کرده است، اگر این فرد با عزت کاذب در دنیا عزیز باشد در آخرت به ذلت صادق در روزی که حق ظهور میکند، ذلت او نیز ظهور میکند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَیْهِ آیَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَکْبِرًا کَأَن لَّمْ یَسْمَعْهَا کَأَنَّ فِی أُذُنَیْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» بیان کرد: وقتی آیات را بر اینان بخوانی گونهای رو میگردانند که انگار اصلا آیات را نشنیدند، در سوره اعراف فرمود که اینان گوش دارند اما نمیشنوند، چشم دارند اما بینایی ندارند، در اینجا نیز فرمود که گویا اصلا نشنید، گویا این گوش سامعه خود را از دست داد و عمدا خود را به کری و کوری میزند، از عذاب به بشارت تعبیر کردن، تمسخری در آن نهان است، همچنین اصولا خبری که اثربخش باشد چون در «بشره» تأثیر میگذارد خواه خوشحالکننده یا غمانگیز باشد از آن به بشارت یاد میکنند، در ادامه میفرماید « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِیمِ، خَالِدِینَ فِیهَا وَعْدَ اللَّـهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» نفوذ ناپذیر است، خداوند حکیمانه حکم میدهد و اگر کسی بخواهد به این حکمت و عزت نائل شود باید ایمان و عمل صالح داشته باشد.
دشمن خیال میکند با تحریم راه رزق بسته میشود
وی با اشاره به آیه «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَىٰ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَن تَمِیدَ بِکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَابَّةٍ» اظهار داشت: زمین را خدا خلق کرد و نگاه میدارد، اجرام سماوی را خلق کرد و نگاه میدارد، آنان را بدون ستون نگاه داشته است، الان این روح این بدن که 70، 80 کیلو است را جابهجا میکند، این نموداری از قدرت الهی است، آن قدرت الهی میتواند پرندهها را در آسمان جابهجا کند، سماوات را نگاه دارد، او بدون ستون نگاه داشت یا شما بدون ستون میبینی، با هر کدام از این تفاسیر رافع سماوات خداوند است، خداوند بر اساس ادبیات محاوره و ادبیات عرفی ما سخن گفت، این چنین نیست که آسمانها بالا باشد، همه در فضای باز معلق هستند، اما خداوند بر محاورات عرفی ما سخن گفته است، الان که فرمود آسمانها را بلند کرده نه به این معنا است که آسمانها را بالا قرار داد، زیرا بالا و پایینی وجود ندارد، در این آیه خلقت را با ربوبیت با هم ذکر کرد، خدا با صخرههای زمین را میخکوب کرده است تا جلوی لرزان، نوسان و اضطراب آن را بگیرد، در برخی از روایات است که علما مانند کوههای دین هستند که جلوی لرزه جامعه را میگیرند.
استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: خداوند فرمود تمام مار و عقرب عائله من هستند، همه جنبندگان عائله من هستند، این ایمان انسان را راحت میکند، ایمان هم در دنیا انسان را راحت میکند و در آخرت آسوده میسازد، این جنبده اگر در آسمان یا زمین باشد من روزی او را میدهم، حالا کسی با این فکر زندگی کند و آنگاه از تحریم بیگانه هراس داشته باشد، این جفا است به قرآن کریم، با داشتن این همه نعمتهای الهی، آنان خیال میکنند اگر ایران را در تحریم قرار دادند، راه رزق بسته میشود، این چنین نیست، آنان کور هستند، رزق علم را خداوند میدهد، رزق باطنی را او میدهد، دشمنان را با یک سونامی میتواند خفه کند، یک تکه سنگ در روسیه افتاده و این قدر خطرآفرین شده است، یکی از این شهابسنگها اگر در آمریکا بیاید چیزی از آنان باقی نمیماند، خدا گوشهای را نشان بشر داده است، این شهابسنگها تصادف نیست، هیچ جنبدهای نیست مگر اینکه عائله خداوند است، به ما درباره انرژی هستهای فرصت نمیدهند، انرژیای است که امری صددرصد دینی، اسلامی، عقلی و صلحآمیز است، فتوای همه مراجع این است که بمب ساختن حرام است، بمبها هستهای جز اثر حرام چیزی دیگر دربرندارد، اینان جلوی انرژی هستهای را گرفتند، همان طور که روی ما فشار است، روی آفریقای بیچاره هم فشار است، مستکبران جلوی رشد آنان را میگیرند، تا میخواهند کاری کنند میگویند باید زیر سلطه ما باشید، در هند به دنبال این بودند که مردم را در گاوپرستی قرار دهند تا آنان را بتوانند استعمار کنند، انگلیس الان جزیرهای بیش نیست همه چیز دارد، معادن فراوان ندارد اینها را از جاهای دیگر غارت کرده است، اینگونه نیست که خداوند برای مار و عقرب روزی گذاشته باشد اما برای مسلمانان آفریقا روزی قرار نداده باشد./914/پ201/ج
ارسال نظرات