۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۵۷۷۳۴
آیت‌الله نجفی قمشه‌ای:

آغاز سیر و سلوک با تسبیح پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت:کسانی که می‌خواهند در وادی قرب خدا سیر و سلوک داشته باشند، از تسبیح شروع می‌کنند.
قدرت‌الله نجفي قمشه‌اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله قدرت الله نجفی قمشه‌ای،  استاد درس خارج حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: «یا ایها الذین آمنوا الذکروا الله ذکر کثیرا» صحبت ما درباره اوامر و نواهی حضرت حق در قرآن مجید و در روایات است، امر شناسی و نهی شناسی بسیار موضوع مهم و گسترده ای است که بخش مهمی از قرآن مجید و روایات را فراگرفته، یکی از اوامر مهم حضرت حق امر و دستور به ذکر فراوان و یاد فراوان خداست.

وی ادامه داد: خدا خودش قلب را آفریده است و خودش می‌داند که آرامش قلب، نورانیت قلب، حیات و معنویت و زندگی قلب در یاد خدا است، این است که از ما خواسته بسیار به یاد او باشیم و علتش را هم به یک معنا ایمانمان قرار داده است.

آیت‌الله نجفی قمشه‌ای اظهار داشت: خدا در قرآن سوره احزاب می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا»؛  ای خدا باوران شما که خدا را قبول دارید، این چه قبولی است که حوصله ندارید در محضرش باشید مگر دوستش نمی‌دارید مگر دلیل دوستی این نیست که دوست، دوست می‌دارد با دوستش هم‌نشین باشد و با او در گفتگو باشد.

وی ادامه داد: ای کسانی که ایمان آورده‌اید به دلیل ایمانتان بسیار باید به یاد خدا باشید،«یا ایها الذین اذکروا الله ذکر کثیرا»؛ مشکل ما این است که گاهی یاد از خدا می‌کنیم مخصوصاً وقتی که گرفتار می‌شویم اما وقتی که گرفتار نباشیم نه آن عشقی که باید باشد، آن معرفت و حوصله ای که باید باشد دیگر نیست و یاد کم فایده کم دارد، آنچه که در قرآن تاکید شده ذکر کثیر است.

این استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: ذکر کثیر است که فلاح می‌آورد،  در سوره جمعه خداوند فرموده« اذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون»؛ اگر می‌خواهید رستگار شوید باید خیلی به فکر خدا باشید.

وی ادامه داد: در این آیه هم می‌فرمایند اگر می‌خواهید از عالم ظلمات وارد عالم نور شوید وارد ولایت الله شوید باید خیلی به یاد خدا باشید، صبحگاهان و شامگاهان تسبیح او را بکنید این صبحگاهان و شب گاهان می‌تواند کنایه باشد یعنی همیشه سبحان الله به دل و زبان و جانتان داشته باشید.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: کسانی که می‌خواهند در وادی قرب خدا سیر و سلوک داشته باشند آن طوری که اساتید ما گفته‌اند، از تسبیح شروع می‌کنند تسبیح یعنی تنزیه حضرت حق، تو منزهی، تو پاکی از آنچه من و بقیه می‌اندیشیم و از آنچه عقل می‌فهمد از آنچه وهم و خیال می‌فهمد از آنچه حس در می‌یابد تو منزهی از آنچه انبیا و اولیا یافته‌اند، تو ذاتت منطقه ممنوعه است، کسی از آن شناخت ندارد، آنجا خودت، خودت را می‌دانی کسی تو را نمی‌داند، آن وقت خواب خوب می‌بینیم، دلمان نورانی می‌شود دل که نورانی شد آرام می‌شود و سکینه می‌گیرد.

آیت‌الله نجفی قمشه‌ای بیان داشت: خدا آن خدایی است که آرامش را در دل مؤمنین فرو می‌فرستد، علامه طباطبایی در المیزان می‌فرماید: سکینه یک نور است وقتی وارد دل شد دل آرام و قرار می‌گیرد «انزل سکینه فی قلوب المومنین لیزداد ایمان مع ایمانهم» ایمان کامل می‌شود پس اگر اهل یاد خدا شدیم خدا بر ما رحمت خاص می‌فرستد.

وی ادامه  داد: یکی از خاصیت‌های رحمت خاص این است که ما را آرام آرام از ظلمات وارد نور می‌کند و کسی که از ظلمات وارد عالم نور شد، وارد بازی ولایت الله شده چون قرآن می‌فرماید: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور».

آیت‌الله نجفی قمشه‌ای در پایان گفت: هر چه می‌توانیم سبحان الله را دنبال کنیم به رکوع که می‌رویم می‌بینیم که از سبحان الله شروع می‌کنیم خدایم را قبول دارم و تنزیه‌اش می‌کنم و او فوق آن است که من می‌پندارم و تعقل می‌کنم، خدای من خیلی عظمت دارد به حمد او هم مشغولم زیبایی او را می‌بینم و او را می‌ستایم. /919/پ202/ن

ارسال نظرات