۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۱
کد خبر: ۱۵۷۸۹۹
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه:

منافع مکالمه تصویری در برابر آسیب‌های آن ناچیز است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به بیان برخی از فواید فن آوری نسل سوم ارتباطات در عرصه های تجارت، آموزش، طبابت و مانند آن پرداخت و گفت: از منطق قرآن کریم استفاده می شود که باید نفع و ضرر امور را مقایسه کرد و اگر ضرر چیزی بزرگ تر از نفعش بود، از انجام آن صرف نظر کرد.
حجت الاسلام هادي حسين خاني

حجت‌­الاسلام هادی حسین خانی، در نشست فرهنگی «رایتل؛ توسعه ارتباطات یا توسعه ناامنی»، که به همت بسیج مدرسه علمیه معصومیه(س) قم در سالن همایش این مدرسه برگزار شد، با اشاره به ویژگی تصویری بودن خدمات نسل سوم تلفن همراه اظهار داشت: آیات بسیاری از قرآن کریم اهمیت پیشگیری از وقوع انحرافات جنسی را مورد توجه قرار داده است. از جمله آیاتی که دلالت بر لزوم حجاب بانوان، ایجاد حریم در روابط زن و مرد نامحرم، جدا سازی بستر استراحت کودکان،  رعایت مقررات ورود کودکان به اتاق استراحت والدین، مراقبت از نگاه و خلوت کردن زن و مرد نامحرم دارد.  

وی افزود: خداوند متعال در آیه 53 سوره احزاب می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ..؛ و هنگامى که چیزى از وسایل زندگى را(بعنوان عاریت) از آنان‏[ همسران پیامبر] مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار براى پاکى دلهاى شما و آنها بهتر است».

حجت‌الاسلام حسین خانی بیان داشت: بر این اساس، رعایت حریم در روابط بین زن و مرد نامحرم و مراقبت از نگاه، حتی در مورد زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که متاهل و همسر اشرف مخلوقات بوده‌اند؛ و نیز اصحاب آن حضرت لازم و زمینه ساز طهارت دل‌های آنان شمرده شده است.

 وی ادامه داد: از این آیه استفاده می شود که لزوم رعایت حریم در روابط دو جنس منحصر به سن خاص یا افراد مجرد نیست، بنابراین، این وعده که سیم کارت های مکالمه تصویری فقط در اختیار افراد بالاتر از18سال قرار می‌گیرد، برطرف کننده نگرانی نیست، چرا که خطر استفاده انحرافی از این ابزار همه گروه های سنی و افراد مجرد و متاهل را تهدید می کند، ضمن آن که نوجوانان نیز با درخواست اکید از والدین، از آنان درخواست می کنند که سیم کارت خود را در اختیار ایشان قرار دهند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ابراز داشت: همچنین امکان نظارت بر رفتار نوجوانان در استفاده از این نوع تلفن ها بسیار اندک است و گاه همین نظارت زمینه اختلاف بین والدین و فرزندان را فراهم می سازد.

وی در ادامه به بیان برخی از فواید این فن آوری در عرصه های تجارت، آموزش، طبابت و مانند آن پرداخت و گفت: از منطق قرآن کریم استفاده می شود که باید نفع و ضرر امور را مقایسه کرد و اگر ضرر چیزی بزرگ تر از نفعش بود، از انجام آن صرف نظر کرد.

حجت‌الاسلام حسین خانی در ادامه یادآور شد: با توجه به این که احتمال آسیب‌های اخلاقی، خانوادگی، تربیتی و حتی امنیتی در مورد این نوع مکالمه جدی است، به نظر می رسد منافع آن در برابر آسیب‌ها قابل مقایسه نباشد.

وی در پایان آمادگی معاونت تهذیب را در برگزاری نشست فرهنگی درباره این موضوع با شرکت موافقان و مخالفان آن اعلام کرد./997/د102/ن

ارسال نظرات