۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۷۰
با حضور مبارزان بحرینی؛

همایش پاسداشت سه سال انتفاضه مردم بحرین در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش پاسداشت سومین سال مقاومت مظلومانه مردم بحرین و شهدای این مقاومت، به همت موسسه خدمات مشاوره ای جوانان آستان قدس در مشهد برگزار شد.
همایش پاسداشت سه سال انتفاضه مردم بحرین در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش پاسداشت سومین سال مقاومت مظلومانه مردم بحرین با عنوان «مظلومیت مضاعف» به همت موسسه خدمات مشاوره ای جوانان آستان قدس، شب گذشته در سالن همایش های باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 

در این همایش که با حضور پر شور فعالان فرهنگی سیاسی حوزه و دانشگاه همراه بود، دو تن از مبارزان و فعالان سیاسی بحرین به تحلیل وضعیت کنونی بحرین و بیان خاطرات خود پرداختند.

 

تلاش آل خلیفه در زدودن نمادهای شیعی

حجت الاسلام شیخ علی کالقبادی، از طلاب حوزه قم در خصوص ترکیب جمعیتی اصیل بحرین اظهار داشت: پیامبر مکرم اسلام(ص) پیش از هجرت به مدینه در نامه ای مردم بحرین را به اسلام فراخواندند و مردم نیز استقبال کرده و با محبتی شدید به امیرمؤمنان حضرت علی(ع) اسلام آوردند و تا به امروز نیز غالب جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می دهند، بسیاری از آثار تاریخی و معماری بحرین نیز رنگ و بوی شیعی دارد و به همین دلیل از سوی رژیم آل خلیفه تخریب یا تعطیل شده است. آل خلیفه حتی پیش از انتفاضه اخیر بحرین، سنگ قبر صحابی و یاران اهل بیت(ع) را بر می داشت تا نشانه ها و نمادهای شیعه را از بین ببرد.

 

نحوه تسلط بر بحرین

سیدمرتضی علوی از فعالان سیاسی بحرین نیز در پاسخ این پرسش که چگونه شد اقلیت آل خلیفه بر بحرین مسلط شده و 250 سال حکومت کرده اند، گفت: آل خلیفه قبیله ای منفور در کویت بودند که پس از آوارگی به نجد و از آنجا به قطر و بحرین آمدند و از 233سال پیش تاکنون در بحرین حضور دارند. اهل سنتی که در روستاهای حاشیه بحرین بودند با آل خلیفه در یورش به مردم و تصرف روستاها همکاری می کنند و پس ازتصرف این روستاها، با استفاده از غفلت مردم، مناطق دیگر را نیز یکی پس از دیگری به تصرف خود در می آورند.

 

وی ادامه داد: پس از سیطره بر بحرین، شروع به منطقه بندی این کشور و قتل و غارت و تجاوز به شیعیان کردند. در ابتدا بسیاری از مردم به شهرهای جنوبی ایران، شرق عربستان و عراق مهاجرت کردند اما موج حملات آل خلیفه به شیعیان همچنان تا به امروز ادامه دارد.

 

چرا پس از 250 سال به پا خاستید؟

وی در پاسخ این پرسش که چرا مردم بحرین پس از سال ها و بعد از قیام های تونس و مصر، علیه رژیم حاکم به پا خاستند، خاطرنشان کرد: در واقع این انقلاب، خلق الساعة نبود. انتفاضه های بسیاری در تاریخ بحرین از همان بدو حضور آل خلیفه وجود داشته است از جمله در سال های 1920، 1936، 1956 و 1965. پس از خروج استعمارگران انگلیسی از بحرین در سال 1970، آل خلیفه متعهد شدند که حقوق کامل مردم را ادا کنند. در واقع انگلیس، مردم بحرین را بین دو راه پیوستن به ایران و قرار گرفتن تحت سلطه رژیم پهلوی و داشتن کشوری مستقل به زعامت آل خلیفه مخیر کرده بود.

 

علوی ادامه داد: از سوی دیگر، پادشاه وقت بحرین(پدر پادشاه فعلی)، فورا به حوزه نجف رفته و ضمن دیدار با سیدمحسن حکیم به وی قول داد که اگر آل خلیفه را حمایت کند همه حقوق شیعیان تأمین خواهد شد. او همچنین در این سفر به زیارت حرم مطهر امیرمؤمنان علی(ع) رفت تا از این طریق، نظر رؤسای قبایل و عشایر را به خود جلب کند. اما پس از پنج سال از استقرار حکومت، پادشاه همه وعده هایش را زیر پا نهاد و قانون شکنجه و بازداشت مبارزان بحرین را تصویب کرد.

 

این مبارز بحرینی تصریح کرد: از سال 1975 تا سال 2001 انتفاضه هایی صورت گرفت که مهمترین آن ها در سال های 1994 تا 2001 اتفاق افتاد. در سال 2001 با فوت پادشاه و جانشینی پسرش، وی در 14 فوریه همان سال، میثاق ملی را در خصوص استیفای حقوق شیعیان امضا کرد اما یک سال بعد او نیز همچون پدرش عهد خود را فراموش کرده و قانون اساسی ای را تصویب کرد که همه حقوق شیعیان را نقض می کرد.

 

توطئه آل خلیفه در بهم ریختن ترکیب جمعیتی این کشور از شیعه به سنی و سلفی

علوی افزود: مردم در طول این سال ها همواره در تلاش بودند تا از راه مسالمت آمیز حقوق خود را استیفا کنند اما با وجود برخوردهای وحشیانه و ناجوانمردانه رژیم، تاکنون به نتیجه نرسیده اند. رژِیم حاکم، در سال 2010 تعدادی از علمای دینی و فعالان سیاسی را بازداشت کرده و با استفاده از فضای آرام حاکم، سیاست تغییر بافت جمعیتی بحرین را به منظور ایجاد خلل در موازنه جمعیتی شیعیان، آغاز کرد. در همین راستا، تعداد بسیاری از تندروهای سلفی و وهابی را از یمن، عربستان و اردن به بحرین آورده و به آنان تابعیت بحرین داد. همه این فشارها سبب شکل گیری جدی تر قیام کنونی مردم شد که سه سال پیش و همزمان با روز میثاق ملی آغاز شد.

شکنجه های آل خلیفه

این فعال سیاسی بحرین در خصوص شیوه های شکنجه در زندان های آل خلیفه ابراز داشت: دستگیری من با ورود آل سعود به بحرین مصادف شده بود. پس از دستگیری به جرم ارتباط با ایران و فعالیت در حزبی سیاسی که خواهان سرنگونی رژیم بود، به سازمان اطلاعات بحرین منتقل شدم. در آن جا به مدت 4 ماه و نیم هر روز ما را برای گرفتن اعتراف شکنجه می کردند.

وی گفت: به عنوان مثال یکی از شکنجه ها این بود که ما را پنج رو از خوابیدن منع می کردند. یا چهار ساعت مدام شکنجه می کردند و چهار ساعت ما را به دست بسته کنار دیوار می بستند و با چوب و باتوم و ... می زدند. وقتی نتیجه نمی گرفتند از شوک های الکتریکی استفاده کردند که در اینجا به محض وارد شدن شوک، بدنم لرزید و فکر کردند که از ترس می لرزم و می خواهم اعتراف کنم، برای همین مدتی شکنجه را متوقف کردند اما وقتی دیدند حرف نمی زنم شکنجه را شدیدتر کرده و به سر، گوش، سینه، پا و نقاط حساس بدنم شوک وارد کردند اما من که عمری آرزوی شهادت داشتم زیر هیچ یک از شکنجه ها لب باز نکردم. وقتی زیر شکنجه ها بیهوش می شدیم ما را داخل استخر آب سرد می انداختند تا به هوش بیاییم.

 

خفقان به حدی بود که در حوزه به جای نام امام، می گفتند صاحب تحریر

حجت الاسلام کاالقبادی، در دیدگاه ملت بحرین نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، یادآور شد: زنان و مردان بحرینی از همان آغاز انقلاب اسلامی به امام خمینی(ره) و پس از آن به آیت الله خامنه ای بسیار مشتاقانه ارادت می ورزند. این ارادت مردم به حدی بود که رژیم آل خلیفه هم به آن پی برده بود و برای شکنجه روحی زندانیان، تصاویر امام و رهبری را روی درب دستشویی ها نصب می کرد یا علیه آیت الله خامنه ای شایعاتی رواج می داد که مردم دست از حمایت خود بردارند. شدت خفقان به حدی بود که حتی در حوزه های علمیه وقتی علما و اساتید در نقل مباحث فقهی، به نام امام خمینی(ره) می رسیدند، به جای نام ایشان از عبارت «صاحب تحریر» استفاده می کردند که مبادا سبب تحریک سیستم های امنیتی حکومت شود. اما با وجود همه این فشارها و محدودیت ها، محبت امام خامنه ای یک بار هم از دل مردم بحرین خارج نشده و شاهد رشد روزافزون آن هستیم.

 

وی در مورد ضرورت وجود رهبری واحد در بحرین، اظهار داشت: شهید مطهری می گوید «از افتخارات شیعیان این است که رهبران دینی اگاه و بیدار دارند...» از همین رو سیدجمال الدین اسدآبادی نیز برای تحریک اهل تسنن علیه حکامشان، به سراغ مردم می رفت اما برای تحریک شیعیان، به جای مردم، نزد علما و حوزه های علمیه می رفت چون می دانست آن ها بر مردم اثرگذار هستند. امروز آل خلیفه به خوبی می داند مردم بحرین علمای آگاهی دارند که در مشکلات خود به آنان رجوع می کنند و سخنان این علما در حرکت مردم مؤثر است.

این روحانی بحرینی در خصوص موانع پیروزی این انتفاضه اضافه کرد: این به دلیل لطف و اراده الهی است تا مردم دنیا با فرهنگ و روحیات مردم بحرین آشنا شوند زیرا وهابی ها چهره اسلام را تخریب کرده اند و مردم ذهنیت نادرستی نسبت به شیعیان دارند اما رفتار زیبای مردم بحرین در این سه سال انتفاضه، آنقدر جذاب بوده که حتی در امریکا و کمپین های انتخاباتی اروپا نیز پرچم ما را بالا می برند.

 

وی، بهترین پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از بحرین را پشتیبانی معنوی از سوی نظام و ملت دانست و گفت: این که در نمایشگاهی در قم، یک پسربچه ایرانی با دیدن تصاویر شهدای بحرین تحت تأثیر قرار گرفته و به شدت گریه می کند برای ما بسیار جای تأمل دارد./930/پ201/ب

ارسال نظرات