۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۵۸۲۰۵
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

شناخت درست سبک زندگی اسلامی سبب دوری از تجمل گرایی می‌شود

خبرگزاری رسا- استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: شناخت درست شاخصه های سبک زندگی اسلامی به منظور فرهنگ سازی در جامعه و عمل به آن در حوزه های مختلف از عوامل موثر درحفظ جامعه از خطر ابتلا به تجمل‌گرایی است.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های« تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» با اشاره به وجود آیات قرآنی متعدد در این زمینه گفت: در قرآن آیات متعددی وجود دارد که به عدم اسراف و تبذیر در جامعه اشاره و دوری از آن را برای جامعه اسلامی توصیه کرده است.

حجت‌الاسلام رضوی مهر با بیان اینکه امروزه پدیده مصرف گرایی موجبات غضب الهی را در جامعه موجب شده است افزود: دوری از اسراف و تبذیر به معنای خساست، تنگ نظری و دوری از بذل و بخشش نیست بلکه هر چیزی را در جای خود مصرف کردن و به موقع به کار گرفتن و اندازه و مقدار برای آن معین کردن است.

وی در ادامه عوامل رواج تجمل گرایی در جامعه را دوری از آموزه های دین و سیره اهل بیت(ع) دانست و بیان داشت : دوری از سیره اهل بیت(ع) و سنت الهی سبب خشم خداوند و دور ماندن جامعه از پیشرفت و توسعه و سقوط در مشکلات اقتصادی خواهد بود.

حجت‌الاسلام رضوی مهر خاطر نشان کرد: جامعه ای خوب است که در آن اسراف و تبذیر نباشد، زیرا این دو  رذیله حقوق همگانی را مورد هجمه قرار داده و عده‌ای را از رسیدن به حق خویش باز می‌دارد.

این استاد حوزه ابراز داشت: سیستم اقتصادی اسلام در همه زمینه‌ها تعاریف قانع کننده ای را از زبان رسول اکرم(ص) در جامعه تزریق کرده است، از این رو ما باید به روش‌ها و سبک‌های زندگی مطرح شده در آیات و سوره‌های الهی توجه و بدان عمل کنیم.

وی ادامه داد: در باورهای اعتقادی خود باید بگنجانیم که از اسراف در زندگی شخصی و اجتماعی و همچنین حقوق فردی و حقوق بیت‌المال خود را نگاه داشته و هرگز از مرز های تربیتی اسلام تجاوز نکرده و آن‌را برای رشد و تعالی جامعه مهم بدانیم.

حجت‌الاسلام رضوی مهر با بیان اینکه فرهنگ وارداتی غرب لطمه ای بزرگ بر پیکره فرهنگ اسلامی خواهد داشت، گفت: دور بودن از معارف، احکام و آموزه های دین موجب می‌شود که این پدیده شوم یعنی اسراف و تبذیر توسعه یافته و جامعه را تهدید کند، از این رو ما باید با حفظ فرهنگ اسلامی ایرانی خود از ورود فرهنگ وارداتی غرب در جامعه جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به آفت‌های تجمل گرایی در بین طلاب اظهار داشت: اگر طلبه از فرصت و عمر گران‌مایه‌ای که در اختیار او است به درستی استفاده نکند و اسیر تجملات زندگی مادی شود یقیناً عمر خود را بیهوده صرف کرده و توانایی خدمت به اسلام و امت اسلامی را خود از خود نفی کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از این رو طلاب باید فرصت‌ها را مغتنم شمرند و شرایط زمان و مکان را شناخته و با درک درست مقتضیات جامعه مانع اسراف چه در زندگی شخصی و نیز جامعه شوند.

 وی به راهکارهای مواجهه با تجمل گرایی پرداخت و گفت: دوری از سبک زندگی غربی و شناخت درست شاخصه های سبک زندگی اسلامی به منظور فرهنگ سازی در جامعه و عمل به آن در حوزه های مختلف از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش،حوزه علمیه،دانشگاه‌ها و نیز متن زندگی هر یک از افراد جامعه، از عواملی است که می‌توان با عملیاتی کردن آن گامی درست در ریشه کن کردن بحث تجمل گرایی و مصرف گرای در جامعه برداشت.

حجت‌الاسلام رضوی مهر، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مسأله سبک زندگی اسلامی گفت: اساساً باید گفت که سبک زندگی اسلامی بر گرفته از سر شاخه های آیات متعدد قرآنی کریم است.

این استاد حوزه در ادامه با بیان محور های مطرح سبک زندگی اسلامی در قرآن به آیات آن اشاره کرد و گفت: به طور مثال در سوره های شورا آیه 23، کهف آیه 82 و احزاب71 ، به شناخت حقوق و ادای حقوق از منظر قرآن و در سوره های توبه آیه 128، محمد آیه 33 و شعرا آیه 107 به درود فرستادن بر پیامبر به عنوان یکی از حقوق جامعه اسلامی اشاره شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سوره‌های، آل عمران آیه 31، حجر آیه 94، نساء آیه 59، انبیاء آیه 105، اعراف آیه 145، نظم آیه 3 و هود آیه 12 به اجابت و تبعیت از فرمان نبی مکرم و انبیا و اولیا الهی اشاره شده است.

حجت‌الاسلام رضوی مهر یادآور شد: در سوره های مجادله آیه 11، حجرات آیه 3، نساء آیه 59، احزاب آیه 58 به عنوان حقوق مؤمنین و در سوره های ابراهیم آیه 7، صبا آیه 13، نساء آیه 147 و بقره آیه 52 به شناخت نعمات الهی به عنوان یکی از شیوه‌ها سبک زندگی اسلامی اشاره شده است.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ن

ارسال نظرات