۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۵۸۲۳۱

ارسال ۱۴۹ اثر نمایشی به جشنواره پروانه های ایثار

خبرگزاری رسا ـ دبیر نخستین جشنواره پروانه های ایثار از ارسال 149 اثر به دبیرخانه جشنواره «فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار» خبرداد.
جشنواره پروانه هاي ايثار

به گزارش خبرگزاری رسا، دبیر نخستین جشنواره پروانه های ایثار با اشاره به ارسال 149 اثر به دبیرخانه جشنواره «فیلم کوتاه پروانه‌های ایثار» افزود: هرچند این جشنواره نخستین دوره خود را تجربه می کند و فرصت ارسال آثار نیز محدود بود ولی کیفیت و تنوع آثار رسیده نوید بخش حرکت های بهتر و بیشتر در زمینه ماندگار ساختن خاطرات ناب زنان ایثارگر است.

وی زنان ایثارگر را اسوه‌های پایداری و مقاومت ملت ایران اعلام کرد و گفت: لحظه لحظه حضور با صلابت زنان در راهپیمایی های دوران مبارزه و پشتیبانی آنان از رزمندگان اسلام، روانه ساختن فرزندان و همسران به جبهه های جنگ، پرستاری از مجروحان و جانبازان، حمایت از نظام در مقابل توطئه ها و فتنه های مختلف  داخلی و خارجی همراه با حضور موثر و سازنده در خانواده و جامعه، صحنه های بسیار باشکوهی از زنان ایرانی خلق کرده که هرکدام از این صحنه ها به تنهایی تابلویی زیبا از ایثار و فداکاری، بصیرت و آگاهی، استقامت و پیروزی بوده و می توانند موضوع ساخت فیلم و دیگر آثار هنری قرار گیرند.

دبیر جشنواره فیلم «پروانه‌های ایثار» خاطرات زنان شهید و جانباز و بانوان ایثارگر بویژه همسران و مادران گرانقدر شهدا و رزمندگان اسلام را گوهرهای گرانبهایی اعلام کرد که باید به هنر تبدیل شوند تا ماندگار شده و از تحریف و فراموشی مصون بمانند.

شایق بهره‌ گیری از روش‌های متنوع هنری در معرفی و شناساندن حرکت پروانه‌وار زنان ایثارگر را ضروری  دانست و گفت: وجود 7000 زن شهیده و 4500 زن جانباز حماسه ای بی نظیر در تاریخ و سند محکمی بر حمایت همه جانبه زنان از اصول و ارزش های انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم آن به شمار می آید که این فرهنگ متعالی باید از طریق خلق آثار هنری به نسل های بعدی انتقال یابد.

وی حضور برجسته و چشمگیر زنان در صحنه های مختلف انفلاب اسلامی را ناشی از تعهد دینی و روحیه انقلابی زنان ایران اسلامی اعلام کرد و افزود: یکی از اهداف برگزاری جشنواره «پروانه‌های ایثار» ارج نهادن به این حضور حماسی و بازگویی زوایای ناگفته نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و پس از آن می باشد.

این کارشناس مسائل فرهنگی، با تاکید بر اهمیت کار و تلاش در عرصه هنر متعهدانه و تاثیر آن در جامعه گفت: برگزاری جشنواره «پروانه‌های ایثار» یک گام عملی برای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان بوده و می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ زنان ایثارگر و حماسه‌ساز ایرانی و انتقال آن به نسل جوان باشد.

دبیر جشنواره «پروانه‌های ایثار» محورهای فراخوان جشنواره را «زنان و الگوی فاطمی در «حوزه اجتماع و نهاد خانواده»، «نقش الگویی حضرت زینب(س) در جریان مبارزه زنان مسلمان و آزاده»، «نقش تربیتی مادران، همسران شهدا،‌ جانبازان و آزادگان در ایستادگی، مقاومت و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»،‌ «نقش زنان شهیده در تعمیق، گسترش و پایداری ارزش‌های انقلاب اسلامی»، «نقش زنان در بالندگی،‌مقاومت و مقابله با دسیسه‌های استکبار در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی»، «نقش و جایگاه زنان در حفظ دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، نقش زنان در پیروزی و تداوم نهضت اسلامی در ایران و جهان»، «نقش زنان در اصلاح مدیریت الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی»، «تهدیدات نرم، خانواده، زن و بصیرت دینی» و «زن، حجاب و عفاف» اعلام کرد و افزود: تقریبا در همه موضوعات، فیلم هایی خوبی رسیده که توسط  هیأت انتخاب آثار در حال بررسی می باشد.

شایق پرداختن به ابعاد زندگی و مجاهدت زنان ایثارگر را وظیفه همه مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگ و هنر کشور دانست و تصریح کرد: هر چند که به تصویر کشیدن همه آن ایثارگری‌ها و فداکاری‌ها کاری بسیار سخت اما در عین حال ارزشمند و معنوی می باشد اما باید رویکردی بسیجی‌وار وهنرمندانه از زاویه دوربین به این موضوع داشته باشیم و به قدر توان وظرفیت  در این مسیر گام برداشت.

وی یکی  از اهداف دیگر جشنواره «پروانه‌های ایثار» را شناسایی استعدادها اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود که دوره‌های بعدی جشنواره با کیفیت و کمیت بالاتری برگزار و انتظارات جامعه بخصوص زنان ایثارگر را برآورده سازد.

شایان ذکر است، این جشنواره در راستای کنگره 7000 هزار زن شهیده با همکاری بسیج جامعه زنان کشور و مسئولیت مرکز بسیج سازمان صدا وسیما  برگزار شده است./9192/د101/ن

ارسال نظرات