۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۵۸۲۷۸
با حضور فراگیران دوره کوتاه مدت جامعةالمصطفی؛

سمینار «فقه اسلامی، عقلانیت و چالش‌های معاصر» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ یازدهمین سمینار «فقه اسلامی، عقلانیت و چالش‌های معاصر» با موضوع نظریه اندیشه مدون تجلی عقلانیت در اسلام با حضور فراگیران دوره کوتاه مدت جامعةالمصطفی و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ‌هادوی تهرانی برگزار شد.
سمينار فقه اسلامي، عقلانيت و چالش‌هاي معاصر
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام والمسلمین ‌هادوی تهرانی، رییس مؤسسه رواق حکمت، در یازدهمین سمینار «فقه اسلامی، عقلانیت و چالش‌های معاصر» با موضوع نظریه اندیشه مدون تجلی عقلانیت در اسلام با بیان این که الگوی جامع دین شناسی نظریه‌ اندیشه‌ مدون، می تواند به فهم سیستماتیک از دین و انسان بینجامد، گفت: در این نظریه عقل و عقلانیت نقش پررنگ در تولید فکر دارد که مبتنی بر انسان شناسی، جامعه شناسی و اقتصاد است.
وی با تأکید بر این که نظریه اندیشه‌ مدون را می‌توان در بسترهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فقهی به کار انداخت، خاطرنشان کرد: این نظریه‌ در بستر اسلام، بر این باور است، که در هریک از جنبه‌های معرفت بشری، می‌توان ایده‌هایی از اسلام را یافت که بایکدیگر مناسبت و هم خوانی دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی با بیان این‌که نظریه‌ اندیشه‌ مدون دارای دو طبقه عناصر کلی و عمومی جهان شمول بوده و محدود به زمان و مکان خاصی نیست، اظهار داشت: این عناصر شامل فلسفه(Philosophy)، اخلاق (Ethics)، اصول (Doctrine) و سیستم(System) است.
وی ادامه داد: علاوه بر این عناصر کلی و جهان شمول، یک طبقه‌ دیگر از عناصر نیز وجود دارد که زمان‌مند و مکان‌مند بوده و باید به فراخور زمان و مکان تعیین شود، در واقع این عناصر تحت دو عنوان کلی سیستم قانونی مشروط (Conditional legal system) و مکانیزم (Mechanism)طبقه بندی می‌شوند.
رییس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به این که اسلام در هر زمینه و بستر زندگی انسانی پنج مورد فلسفه، اخلاق، اصول، سیستم و سیستم قانونی را اعمال می کند، یادآور شد: تمام این عناصر به یکدیگر مرتبط بوده و عقلانیت محکمی حاکم است، بعضی مقدمه‌ بعضی دیگر و برخی نیز نتیجه‌ بعضی دیگر هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی در پایان افزود: در هر رشته‌ای می‌توانیم عناصر فلسفی، دکترینی، اخلاقی و سیستمی را از نظرگاه اسلام بررسی و اخذ کنیم، می‌توانیم تمام آنها را در یک عقلانیت به هم پیوند زده و مرتبط جمع کنیم، در نگاه اسلامی، هر رشته‌ای قابلیت گردآوری با یک سیستم مدون را دارد./907/د102/پ
ارسال نظرات