۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۵۸۳۳۰
آیت الله آملی لاریجانی:

دستگاه قضا در رسیدگی پرونده فساد بزرگ مالی سنگ تمام گذاشت

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضائیه به عملکرد این دستگاه در رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی اشاره و تاکید کرد: دستگاه قضایی در رسیدگی این پرونده سنگ تمام گذاشت.
آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت‌الله صادق‌ آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه روز گذشته در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان به بحث تشکیل پلیس قضایی در قوه قضائیه اشاره کرد و ایجاد را یکی از مهم ترین دغدغه خود دانست و با بیان این که علیرغم این که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اگر کار کارشناسی باشد من حرفی ندارم، گفت: اما این لایحه همچنان در دولت باقی مانده است.

 

وی با بیان این که براساس برنامه پنجم قرار بود امسال پلیس قضایی در قوه قضاییه تشکیل شود، خاطرنشان کرد: اما علیرغم این که این خواندن این لایحه چندان زمان گیر نیست، اما همچنان مسکوت باقی مانده است.

 

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به شک و شبهه برخی ها در خصوص اعدام زورگیران و طرح مسأله اختلاف فتوا اشاره کرد و گفت: در این خصوص اختلاف فتوا وجود دارد، اما دستگاه قضایی نمی تواند در اداره جامعه همه فتواها را اجرا کند.

 

رییس دستگاه قضایی با بیان این که در این خصوص احتیاط واجب است، تصریح کرد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند رعب و وحشت مردم حکم محارب دارد.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که جایز نیست دستگاه قضایی به دلیل برخی احتیاط های بی دلیل زمینه مخدوش شدن امنیت جامعه را فراهم کند، گفت: ما نمی گوییم هر فردی چاقو درآورد محارب است، اما فردی که مردم را بترساند و زمینه ساز رعب و وحشت مردم شود محارب است.

 

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به عملکرد این دستگاه در رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و با بیان این که دستگاه قضایی در رسیدگی این پرونده سنگ تمام گذاشت، خاطرنشان کرد: این پرونده بسیار مهم و حجیم بود ‌و بیش از 5/1 سال 28 هزار برگ سند و هزار و 400 هزار برگ رأی صادر شد.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که یک جوان برای گرفتن وام باید وثیقه بگذارد اما تنها یکی از این افراد یک امضا 12 میلیارد تومان پول به دست می آورد، ادامه داد: دستگاه قضایی در خصوص رسیدگی به این پرونده بسیار تلاش کرد و همه قضات در این خصوص از همه توان خود استفاده کردند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لایحه پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و با بیان این که چهار سال قبل به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان به آن گرفت به منظور بررسی به مجمع تشخیص ارسال شد، گفت: در حال حاضر منتظر تصویب آن در مجمع هستیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی خواستار مشارکت و همکاری همه قوا و دستگاه ها به منظور اجرایی شدن این لایحه شد و خاطرنشان کرد: باید با تلاش قوا و دستگاه های اجرایی تلاش کنیم تا میزان ورود پرونده ها به دستگاه قضایی کاهش یابد.

 

وی همچنین در ادامه سخنان خود یکی از مهم ترین مسائل در دستگاه قضایی را تأمین نیروی انسانی دانست و با بیان این که تاکنون تلاش های خوبی به منظور اصلاح ساختار توسعه نیروی انسانی در قوه قضائیه صورت گرفته است، ادامه داد: تاکنون تلاش های بسیاری برای تأمین نیروی انسانی در دستگاه قضایی صورت گرفته است.

 

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان از اخذ مجور مهمی برای جذب قاضی در دستگاه قضایی خبر داد و گفت: در صورت تحقق این موضوع شاهد بازسازی و تحول مناسبی در دستگاه قضایی خواهیم بود.

 

وی از جذب یکهزار و184 نفر به صورت عمومی و 297 نفر به صورت اختصاصی در قوه قضاییه خبر داد و افزود: امسال 650 کارآموز فارغ التحصیل می شوند و تا سال 94 به دو هزار نفر خواهد رسید.

 

رییس قوه قضاییه به بحث استقلال در دستگاه قضا اشاره کرد و با بیان این که در هیچ جای دنیا یک قاضی همانند جمهوری اسلامی استقلال ندارد، ادامه داد: در کشور ما حتی رییس جمهور نیز نمی تواند در عزل و نصب قاضی دخالت کند./950/پ202/ج

ارسال نظرات