۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۵۸۴۷۶
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خواستار شد؛

برگزاری همایش حوزه علمیه و قانونگذاری؛ فرصت ها و چالش ها

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه و مناسب از ظرفیت فقه و حوزه علمیه قم، خواهان برگزاری همایشی تحت عنوان" حوزه و قانونگذار، فرصت‌ها و چالش‌ها" با مشارکت مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی جهت استفاده از این ظرفیت شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي
 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست مشترک با رییس و معاونان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری چنین همایشی با حضور متخصصین حوزه و دانشگاه می تواند فضا و امکاناتی برای مرکز پژوهش ها فراهم آورد تا نظرات، دیدگاه ها و مطالبات خود و یا تجاربی که می تواند، رصد کند فراهم نماید.
وی اظهار داشت: قطعا مشکلاتی در حوزه تقنین داریم که برخی دلایل آن، فقدان یک پشتوانه حوزوی تمام عیار می باشد، در این همایش مشترک، می توان رابطه مرکز پژوهش ها را با حوزه علمیه و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نهادینه و شفاف تر کرد و از طرفی حوزه علمیه را نیز واقف کند که کشور از نظر قانونگذاری با مشکلاتی مواجه است که تنها، با حضور قم و فقه ناظر به تخصص ها، قابل حل می باشد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خواهان ارتباط بیشتر میان متخصصان دو مرکز پژوهش ها و تحقیقات اسلامی مجلس شد و گفت: این ارتباط می تواند زمینه را برای استفاده بهینه از ظرفیت دو مرکز و متخصصان امر خصوصا شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی حقوقدانان مرکز پژوهش ها فراهم کند.
وی همچنین خواهان حضور جدی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در همایش بین المجالس در بخش فکری شد و گفت: ما در حوزه های دینی، فکری و فقهی حاضر هستیم در این همایش بین المللی به مرکز پژوهش های مجلس کمک کنیم ولی باید حوزه ها و زمنیه های این حضور مشخص باشد تا نیروهای فکری خود را متناسب با آن بسیج نماییم.
مرکز پژوهش ها و تحقیقات اسلامی مجلس به مثابه دو بال برای مجلس
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این دو مرکز( مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس) مانند دو بال برای مجلس شورای اسلامی هستند که می توانند حرکتی جهنده و موثر را به سمت پشتیبانی تقنینی برخوردار از دو  لایه علمی و فقهی ایجاد کنند.
وی ادامه داد: تخصص ها در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جنبه های فقهی و دینی در مرکز تحقیقات اسلامی قم، تنظیم و تعیین می شود، اگر مرکز تحقیقات اسلامی قم در فرآیند فعالیت های متخصصان مرکز پژوهش ها، حضور فعال نداشته باشد و حتی تخصص هایی که مرکز پژوهش های مجلس تدارک می بیند راه به جایی نخواهد برد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: فقه بی اعتنا به ماهیت مسائل جدید فقهی غیر پاسخگو و عاری از منطقی انسجام بخش خواهد بود.
گریزی از ارتباط دو مرکز پژوهش ها و تحقیقات اسلامی وجود ندارد
 رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر مرکز تحقیقات اسلامی بخواهد مطالعات فقهی را منهای تخصص‌ها، دنبال کند، طبیعتا یک کار روبنایی را می تواند شکل دهد، بنابراین راه و گریزی برای اینکه این دو تخصص علمی و حقوقی و تخصص فقهی اساسی مربوط به شریعت، کنار با هم، به صورت مکمل و ناظر به هم و با ایجاد یک روند مشترک برای تاسیس قوانین به میدان بیایند، وجود ندارد.
وی گفت: وقتی که فقه به واقعیت ها، حقایق و ادبیات و صحنه های عینی و عملی جامعه نگاه کند و آن تخصص را از مرکز پژوهش ها گرفته باشد می تواند به شکل پویایی به تقنین دست زند ولی اگر مرکز پژوهشها قوانینی را انجام دهد که به فقه عرضه نشود لباس فقه بر تن نمی پوشد و آنچه که بر تن آن به عنوان فقه پوشانده شده اموری سطحی خواهد بود و فقه به درون آن منطق نفوذ نخواهد کرد.
 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: تجربه پس از انقلاب اسلامی در امر قانونگذاری نشانگر این است که عملا تلاش فقه سازی نسبت به قانون، به دو صورت انجام گرفته یکی اینکه فتوا دقیقا متن قانون شد به گونه ای که برای دیه، از واژه شتر و گوسفند که عینیتی در جامعه امروز ندارد بهره گرفته شده است، این نشان می دهد قانون دارای ادبیات وی‍ژه و یک نظام خاصی است که باید حقوق آن را تعیین و تنظیم کند.
وی ادامه داد مرکز پژوهش ها را مغتنم برای خود می شماریم و از تعامل با آن استقبال می کنیم و نیاز جدی به چنین همکاری داریم.
وی خطاب به دکتر جلالی ادامه داد: باید یک حرکت کم نظیر و الگو به سمت ایجاد یک قوانین رها از مشکلات عمده است را آغاز کنیم و پیشنهاد می شود یک مطالعه ای را در باب چگونگی تعامل با قم، صورت گیرد، در باب تعامل با قم باید یک روندی مشترک منجر به ایجاد یک حرکت اساسی، تقنینی و پشتیبانی تقنین را شکل دهیم.
حجت الاسلام مبلغی گفت: تجربه دو سال فعالیت ما در شهر مقدس قم، نشان داده که ناشناخته های زیادی در حوزه قم وجود دارد . در حوزه حقوقدانان و فقهای جوان و تازه اندیش خوبی حضور دارند ولی مشکل در عدم شناخت این هاست.
وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، بسترهای لازم ساختاری، امکاناتی و مالی را حتی به شکل حداقلی در اختیار ندارد، لذا از یک طرف، اگر چتری که گسترده شده و ارتباطاتی که ایجاد شده را محدودتر کنیم به ضرر می‌باشد./971/د102/ج
ارسال نظرات