۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۵۸۴۷۷
رییس مرکز پژوهش های مجلس:

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تنها منفذ استفاده از ظرفیت فقه در امر تقنین است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برجسته شدن مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی را امری ضروی می دانم، گفت: این مرکز تنها منفذ استفاده از ظرفیت حوزه، فقه و شریعت اسلامی به عنوان یک اصل اجتناب ناپذر در امر قانونگذاری و تقنین می باشد.
کاظم جلالي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، دکتر کاظم جلالی روز پنجشنبه در نشست مشترک با رییس، معاونان و اعضای علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم خاطرنشان کرد: یکی از نیازمندی های دستگاه قانونگذاری کشور، استفاده از ظرفیت کارشناسان و متخصصان امر است و قطعا از ظرفیت حوزه علمیه از طریق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در امر تقنین استفاده بهینه خواهد شد.
وی ادامه داد: هر گاه ما در قوانین خود شاهد آسیبی بوده ایم در آن قانون از وجود کارشناسان و متخصصان امر، کمتر استفاده شده است.
وی ادامه داد: در هر قوانینی که از ظرفیت اهل فن و تخصص استفاده شود آن قوانین ماندگار و پویا خواهد بود، بخشی از این ظرفیت ها دانشگاهی و بخشی نیز حوزوی خواهد بود.
 نماینده مردم شاهردود در مجلس شورای اسلامی گفت: این نگاه حداقلی است که شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی نظارت کند که مصوبات مجلس با شرع مقدس و مبانی دینی مغایر نداشته باشد، ولی در اصل قوانین ما باید با شریعت و فقه اسلامی در هم تنبیده باشد نه اینکه تنها مغایریت نداشته باشد.
جلالی اظهار داشت: باید در بحث استفاده از فقه و شریعت اسلامی در قوانین، از ظرفیت حوزه علمیه که مجموعه ای از برجستگان علمی در آنجا جمع می باشند، استفاده شود.
 رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دنبال ارتباط گسترده تری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان پل ارتباط با حوزه می باشد.
 دکتر جلالی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی گفت: ارتباط مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به صرف این نیست که دو تشکیلات وابسته به مجلس، با هم ارتباط داشته باشند بلکه باید گسترش این ارتباط، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و این ارتباط ما بیشتر از سر نیاز می باشد.
وی ادامه داد: ما باید از ظرفیت حوزه در امر قانونگذاری به خوبی استفاده کنیم، اگر قرار است حوزه به سمت کاربردی پیش برود حوزه قانونگذاری است که باید از این ظرفیت بهره مند گرد و کاش ایده تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم، از ابتدای انقلاب تعقیب می شد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ضرورت ارتباط مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مشخص و نیاز به استدلال وجود ندارد، باید با هم تعامل داشته باشیم.
 دکتر جلالی خاطرنشان کرد: قطعا فعالیت ها و حمایت از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باعث تقویت نظام از حیث قانونگذاری خواهد شد.
وی در پاسخ به پیشنهاد رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جهت تعامل و همکاری دو جانبه از طریق ویدئو کنفرانس گفت: این پیشنهاد مورد تایید این مرکز بوده و آن را اجرایی خواهیم کرد.
 دکتر جلالی همچنین گفت: برای جلوگیری از موازی کاری در دو مرکز و ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر، یک شورای تعریف دو مرکز قم و تهران، داشته باشیم که نیازمندی ها، زمینه های تعامل و همکاری های دوجانبه را شناسایی و تعریف کنند.
وی ادامه داد: این شورا باعث خواهد شد که برخی کارها را دو مرکز به صورت مشترک انجام دهند، موانع و مشکلاتی که می تواند باعث عدم این همکاری ها شود را نیز برطرف و خلاء هایی که در امر قانونگذاری وجود دارد با مشارکت همدیگر برطرف خواهد شد.
 رییس مرکز پژوهش های مجلس همچنین با طرح برگزاری " همایش حوزه علمیه، قانونگذاری، فرصت ها و چالش ها" که از طرف رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود نیز موافقت کرد و گفت: زمان و مکان برگزاری این همایش از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مشخص شود.
دکتر جلالی یادآورشد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی بین المجالس نیز به صورت جدی حضور داشته باشد و ما حاضر هستیم هر همایشی که در مرکز پژوهش ها برگزار می شود جایی که ارتباط با ظرفیت حوزه دارد، آن قسمت کار را به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس واگذار کنیم./971/د102/ج
ارسال نظرات