۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۵۸۶۱۳

چند خبر کوتاه از اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ ثبت چهار موقوفه جدید در بشرویه، اجرای طرح آرامش بهاری در جوار 42 امامزاده خراسان جنوبی و موقوفه امیر اسماعیل بزرگترین موقوفه خضری دشت بیاض برخی از اخبار اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی است.
سازمان اوقاف و امور خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام دادخدا خدایی با اشاره به این که چهار موقوفه جدید از ابتدای سال تاکنون در بشرویه ثبت شده است، گفت:هزینه های جاری و عمرانی بقعه متبرکه امامزاده ده کرم(ع)، اهداء کمک هزینه تحصیل متعلمین بی بضاعت در شب عید غدیر، کمک هزینه درمان برای مداوای بیماران بومی یا غیر بومی، کمک هزینه خرید اثاثیه منزل یا مسکن برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست بومی یا غیر بومی و قرائت یک جزء قرآن کریم در شب های 19،21 و 23 ماه مبارک رمضان از جمله نیات واقفان این موقوفات است.
وی موقوفه زهرا سمیعی شامل 10 ساعت آب و اراضی نخاب به ارزش 120 میلیون ریال، موقوفه محمد علی قلیزاده و زوجه شامل 40 فنجان آب و اراضی عشق آباد نگینان به ارزش 180میلیون ریال، موقوفه زهرا سمیعی شامل 9 ساعت آب و اراضی دورگ به ارزش 100 میلیون ریال و موقوفه زهرا سمیعی شامل 2 فنجان آب و 5 و نیم دانگ زمین ارسک به ارزش 65 میلیون ریال را از جمله موقوفات جدید شهرستان سرایان در سال جاری دانست.
حجت الاسلام خدایی اظهار کرد: وقف بهترین و مؤثرترین شیوه انفاق است که گسترش و ترویج فرهنگ آن در برقراری عدالت اجتماعی مؤثر است.
وی ادامه داد: اشاعه و تبیین فرهنگ وقف در راه تبلیغ و ترویج شعائر دین مبین اسلام و معارف اهل بیت عصمت، طهارت و برگزاری جلسات مذهبی از موارد مصرف وقف است.
فعالیت 69 متولی موقوفات در بشرویه
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه تعداد متولیان موقوفات شهرستان بشرویه را 69 نفر اعلام و گفت: اداره اوقاف و امور خیریه بر اساس مقررات اوقافی ناظربر تمام موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی سطح شهرستان است.
وی افزود: سیاست اداره اوقاف استفاده از ظرفیت متولیان و احقاق حق موقوفات به پشتوانه موقوفات است که بر این اساس متولیان نباید ارتباط خود را با اوقاف قطع کنند.
حجت الاسلام خدایی از وجود 373 موقوفه و یک‌هزار و 62 رقبه در شهرستان بشرویه خبر داد و گفت: هر گونه واگذاری موقوفه به افراد باید با اخذ مجوز قانونی از اوقاف باشد و متولیان باید در حفظ و صیانت از موقوفات بکوشند.
وی یادآورشد: چنانچه متولی نسبت به حفظ و صیانت موقوفه و اجرای نیات واقف که بر عهده مدیریت و تولیت آن است کوتاهی و تفریط کند اوقاف برای آنان ضمامین تعیین و یا آن‌ها را ممنوع‌المداخله می‌کند.
فرهنگ فرق گذاردن درارزش گذاری املاک شخصی با املاک موقوفه باید ریشه کن شود
رییس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس با بیان این که چند سالی است که موقوفات درسطح کشور جایگاه واقعی خود را کما و کیفا پیدا کرده است گفت: فرهنگ فرق گذاردن درارزش گذاری املاک شخصی بااملاک موقوفه باید ریشه کن شود.
حجت الاسلام دادخدا خدایی با ارزش گذاشتن به عمل خیر واقفین و خیرین نیک اندیش ازبین بردن فرهنگ غلط فرق گذاردن ارزش گذاری بین املاک شخصی و وقفی را ازاولویت ها دانست وافزود: متأسفانه دیدگاه بعضی ازمردم حتی خواص آنان ،نسبت به ارزش گذاری ریالی اموال موقوفات ، درست نبوده و موقوفات را اموال ناپاک دانسته وخود این دیدگاه سبب بی ارزش جلوه دادن موقوفات می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما توانسته ایم با حضورمشافهتی خود در روستاها درقالب برنامه دهگردشی جهت انعقاد قراردادها، مسائل شرعی، اجتماعی و اقتصادی موقوفات را برای مردم و به ویژه مستأجران بیان کنیم این امربسیارمؤثر واقع شده است وتوانسته ایم با بروز کردن حق الاجاره ها، ارزش موقوفات را درمقوله های مختلف روزآمد کنیم.
حجت الاسلام خدایی توسری زدن و تنزل ارزش ریالی املاک موقوفات بعد از تصرفات عدوانی و مغرضانه قبل ازانقلاب را ظلمی دیگر براملاک موقوفات دانست وافزود: دقت عمل کارشناسان و خبرگان درارزش گذاری موقوفات یک امرضروری است که باید با کارشناسی منطقی ومعقول خود در راستای بروز رسانی حق الاجاره موقوفات تلاش کنند.
موقوفه امیر اسماعیل بزرگترین موقوفه خضری دشت بیاض
رییس اداره اوقاف و امور خیریه خضری دشت بیاض گفت: موقوفه امیر اسماعیل با دارا بودن 175 رقبه بزرگترین موقوفه خضری دشت بیاض است.
محمد حسن زاده با بیان این مطلب افزود: این موقوفه شامل چهار شبانه روز آب و اراضی بوده که در راستای امورات خیریه،مساجد و عزاداری چهارده معصوم وقف شده است.
وی با بیان این که موقوفه کربلایی اسماعیل شامل یک چهارم یک درخت گردو در روستای خنج و دره باز کوچکترین موقوفه خضری دشت بیاض است اظهار کرد: این موقوفه در راستای تعزیه داری وقف شده است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه خضری دشت بیاض موقوفه امیر رفیع الدین با 38 رقبه را قدیمی ترین موقوفه خضری دشت بیاض دانست و ادامه داد: این موقوفه شامل یک شبانه روز آب و اراضی بوده که در سال 920 هجری قمری و در راستای تعمیرات مسجد جامع دشت بیاض وقف شده است.
حسن زاده موقوفه امیر اسماعیل را پردرآمدترین موقوفه خضری دشت بیاض دانستو تصریح کرد: موقوفه محمد قدرتی شامل یک قطعه زمین جدید ترین موقوفه خضری دشت بیاض است که وقف بر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری شده است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه خضری دشت بیاض با اشاره به تعداد موقوفات و رقبات آن در شهرستان خضری دشت بیاض اظهار کرد: این شهرستان دارای 163 موقوفه و 480 رقبه است.
حسن زاده خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای دو بقعه متبرکه، 38 مسجد و 6 حسینیه است.
توزیع 400 جلد قرآن کریم و 250 جلد مفاتیح الجنان در امامزادگان خراسان جنوبی
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از توزیع 400 جلد قرآن کریم و 250 جلد مفاتیح الجنان در امامزادگان و بقاع متبرکه خراسان جنوبی خبر داد.
حجت الاسلام محسن مؤمنی مقدم گفت: این میزان قرآن و مفاتیح قبل ازشروع طرح آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه استان توزیع خواهد شد.
موقوفه چشمه آبگرم معدنی از موقوفات شاخص شهرستان فردوس
رییس اداره اوقاف و امورخیریه فردوس گفت: موقوفه چشمه آبگرم معدنی فردوس یکی از مشهورترین موقوفات این شهرستان است که از گذشته‌های بسیار دور از سوی اداره اوقاف و امور خیریه به هلال‌احمر شهرستان اجاره داده شده است.
حجت الاسلام دادخدایی با بیان این که ماهیت موقوفه آبگرم معدنی برای مردم این شهرستان ناشناخته مانده است اظهار کرد: با افزودن واژه موقوفه به نام آبگرم معدنی مردم شهرستان فردوس بیشتر با اثرات وضعی موقوفات در سطح جامعه آشنا می‌شوند.
 وی افزود:عواید حاصله از حق‌الاجاره چشمه آبگرم معدنی صرف امور خیریه و کمک به مستمندان شهرستان می‌شود.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس مساحت موقوفه آبگرم معدنی این شهرستان را 163هزار و 555 متر دانست و تصریح کرد: برابر مقررات مقتضی اوقافی یک‌ هزار و 150 متر در سال 1374 به صورت تملک اعیان به مستاجر اوقاف(هلال‌احمر شهرستان ) واگذار و مابقی نیز به صورت اجاره انعقاد قرارداد شده است.
حجت الاسلام خدایی خاطرنشان کرد:این موقوفه در 20 کیلومتری شهرستان فردوس واقع شده که سالانه میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگر است./907/پ202/پ
ارسال نظرات