۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۵۸۷۰۷
کارشناس اعتقادی؛

خداوند به سبب خلقت عقل، روح و نفس انسان به خود بارک‌الله گفت

خبرگزاری رساـ کارشناس اعتقادی گفت: خداوند بعد از خلقت انسان به خودش بارک‌الله گفت، نه به خاطر جنس، بلکه به خاطر عقل و روح و نفس انسان‌ها و دمیدن روح در بدن آن‌ها به خودش آفرین گفت، در حالی که فرشته‌ها این ظرفیت را ندارند.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام رضا محمدی کارشناس اعتقادی، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش‌ می‌شد به ارائه بحث جبر و اختیار در انسان پرداخت و گفت: شیعه نه جبر را قبول دارد و نه تفویض را بلکه اعتدال و امر بین الامرین را می‌پذیرد.

وی افزود: اراده خدا در طول اراده انسان است، یعنی امر بین الامرین است، اگر اراده خدا در عرض اراده انسان بود یا جبر پیش می‌آمد و یا شرک، یعنی اگر برای انجام کاری، هم اراده خدا تأثیر داشت و هم اراده انسان، این شرک بود و اگر فقط خدا انجام دهنده کار باشد و بنده نقشی نداشته باشد این جبر می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی ابراز داشت: مشکل اشاعره و معتزله در طرح سؤال است، آن‌ها خدا و بنده را در کنار هم قرار می‌دهند و اراده خدا را عرضی تلقی می‌کنند، که در انجام کار یا باید بگویند انسان بدون اراده خدا یا خدا بدون اراده انسان.

وی افزود: باید اراده خدا و انسان را در طول هم قرار دهیم، یعنی خدا بنده را خلق کرده و به او اراده و اختیار داده، پس به خدا منسوب می‌شود اما خدا از انسان تشریعا ثواب خواسته، پس گناهان انسان منسوب به انسانند.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: خداوند اراده کرده و به انسان اراده داده است و هر زمان که بخواهد می تواند اراده اش را از او بگیرد، این قضا و قدر خداوند است و گاهی خداوند که سبب اصلی است قدرت و اراده انسان را می گیرد که این هم می‌شود امر بین الامرین است.

وی خاطر نشان کرد: خداوند؛ پیامبر، قرآن و شرع را آفریده و اگر نمی آفرید انسان به خودش وانهاده می شد، این هم یکی از مصادیق امر بین الامرین است، از امام رضا (ع)پرسیدند« قضا و قدر در افعال اختیاری ما چه می‌شود؟ امام فرمود«اینکه خدا فرموده این حرام است و این حلال، خودش قضا و قدر خداوند است، خدا با انزال کتاب آسمانی و پیامبران گفته بنده من این کار را بکن این کار را نکن».

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: مصادیق امر بین الامرین خیلی زیاد است، اراده خدا و قضا و قدر این را تصدیق می‌کند، نه خدا انسان را وانهاده و نه مجبورش کرده، بلکه خدا اراده، عقل و حجت را به انسان داده تا کارهایش را به درستی انجام دهد.

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سؤال «وقتی خدا انسان را آفرید فرشته‌ها گفتند«چرا موجودی را آفریدی که فساد و خونریزی می‌کند؟»، مگر قبل از ما هم انسان‌هایی زندگی می‌کردند که فرشتگان از آینده ما آگاه بودند و چرا خدا بعد از آفرینش انسان به خودش احسنت و آفرین گفت در حالی که می‌دانست موجود فاسد و خونریزی خواهد بود؟» گفت: فرشته‌ها می‌دانستند انسان چه موجودی است قبل از اینکه ما در زمین شروع به زندگی کنیم، یک راه اینکه آن‌ها تحلیل کردند و می‌دانستند که زمین محل تزاحم و محدودیت است، این عالم، عالم ماده است عالم تعارض و منافع است و این منافع باعث درگیری و خونریزی می‌شود .

وی ادامه داد: انسان دارای قدرت و اختیار است پس می‌جنگند و فرشته‌ها با این تحلیل عقلی به اینجا رسیدند، چون ذات عالم و انسان را می‌دانستند، راه دوم اینکه انسان‌های قبل از ما را دیده بودند، خدا هفت عالم و هفت آدم آفریده است و ما هشتمین نسل هستیم، با توجه به اینکه نسل‌های قبل از ما این عقلانیت و شعور و خصوصیات انسانی را نداشتند، پس خون ریز تر از ما بوده‌اند.

این کارشناس رادیویی در پایان گفت: خداوند بعد از خلقت انسان به خودش بارک‌الله گفت، نه به خاطر جنس، بلکه به خاطر عقل و روح و نفس انسان‌ها و دمیدن روح در بدن آن‌ها به خودش آفرین گفت، در حالی که فرشته‌ها این ظرفیت را ندارند./9194/پ202/ن

ارسال نظرات