۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۵۸۹۶۴
معاون آموزش حوزه‌های علمیه:

رسالت حوزه علمیه تامین نیاز جامعه در منظر ولایت است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: باید منظر نگاهمان این باشد که حوزه علمیه در دوره سوم تاریخ، رسالت دارد در منظر ولایت نیاز جامعه را تامین کند و طرحی است برای احیای دین در همه ابعاد زندگی، ما جایگاه کار حوزه را باید متفاوت ببینیم.
حجت الاسلام و المسلمين عبدالکريم فرحاني، معاون مراکز و مدارس مرکز مديريت حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز، دوشنبه چهاردهم اسفندماه در نشست هم‌اندیشی پذیرش حوزه علمیه استان تهران که در دانشگاه قرآن و حدیث شهرری برگزار شد گفت: ما حصل حرف فلسفه معاصر غرب این است که حداکثر کارکرد دین یک کارکرد خصوصی و حداکثر تاثیرش تاثیر فردی است.

وی با بیان این‌که مرحوم علامه طباطبایی و امام(ره) هرکدام با یک زاویه دید این حرف را نقد کرده‌اند و می‌گویند دوران رشد را اسلام دوران علم می داند گفت: آیات قرآن نشان می دهد علم مصداق کرامت است و دین دوره جهل بشر نیست بلکه دین، دین علم و عقل است.

معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که از منظر فلاسفه ما کودکی تاریخ دوره جهل، جوانیش دوره علم و دوره بلوغ تاریخ و پختگی‌اش دوره ولایت است گفت: ولایت در این منظر دکترینی است برای تحقق دین، دینی که اهل سنت و اهل کتاب را هم حمایت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب می فرماید علوم انسانی را اصلاح کنید گفت: به دلیل این است که مبانی اش غربی است و فلسفه تاریخ غرب الان شکست خورده است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی افزود: انقلاب اسلامی که با محوریت حوزه علمیه اتفاق افتاد و خاستگاه آن قم و فیضیه و مناسبتهایی مانند عاشورا و تاسوعا و شهادت امام صادق(ع) شد، تفکر غلطی که در غرب علیه دین گسترش پیدا می‌کرد تکلیفش مشخص شد و رو به زوال افتاد.

وی با بیان این‌که امام(ره) در کشف الاسرار علمای شیعه را به سه دوره تقسیم می‌کند اظهار داشت: در دوره نزدیک به عصر معصوم با حفظ مجامع حدیثی مشکلات بشر حل می شد، کمی که فاصله افتاد اجتهاد پیش آمد و جلوتر که دوره حدیث و اجتهاد گذشت دوره ولایت آغاز شد و حوزه علمیه دکترین ولایت فقیه را ارائه کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: باید منظر نگاهمان این باشد که حوزه علمیه در دوره سوم تاریخ، رسالت دارد در منظر ولایت نیاز جامعه را تامین کند و طرحی است برای احیای دین در همه ابعاد زندگی، ما جایگاه کار حوزه را باید متفاوت ببینیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان این‌که مقام معظم رهبری در سفر به قم ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش را حداقلی دانستند گفت: در ارتباط با تدوین کتب درسی و تبیین زیرساخت‌های علوم انسانی و تربیت متخصصین و اساتید باید کار کنیم.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه هم باید این نگاه را پیدا کند که وظیفه‌اش تربیت فقیه برای شورای نگهبان، تربیت ولی امر مسلمین و تربیت صدها مجتهد عالم به زمان در هر دوره است و دیگر کارکرد حوزه فقط تربیت مبلغ برای محرم و صفر نیست.

معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند روحانی باید به سوال زمان و نیاز زمان آگاه باشد تا بتواند به درد جامعه بخورد گفت: منظر نگاهمان به حوزه را باید عوض کنیم تا مطالبات رهبری برآورده شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی تصریح کرد:مدتی است در حوزه تلاش می کنیم تا این منظر کاری را با مطالبات رهبری همسو کنیم.

وی با اعلام این خبر که امسال برای اولین بار ورودی‌های دانشگاهیان هم در آزمون ورودی شرکت می‌کنند گفت: سال گذشته در تهران استقبال خوبی بوده و ثبت نام رسمی از فردا پانزدهم اسفندماه آغاز می‌شود و تا 31 فروردین 92 ادامه دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که استان تهران از مجموعه 21هزار نفر در سال گذشته دو هزار نفر از ورودی را به خود اختصاص داده است گفت: امسال مدارس علمیه تهران از 38 به 45 مدرسه رسیده است و نگاه ما به تهران نگاه جایگاه ویژه‌ای است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان این‌که امسال ظرفیت پذیرشی سی درصد افزایش یافته است اظهار داشت: تقویت رشته‌های تخصصی در حوزه از برنامه‌های امسال است و آزمون مراکز تخصصی بیست اردیبهشت برگزار می شود که یکی از ده مرکز آزمون کشور در تهران است.

وی افزود: در سطح سه که 46 رشته و گرایش دارد نیز 6 رشته را تهران به خودش اختصاص داده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این‌که الان در حوزه علمیه، سیاست بر پذیرش کیفی است گفت: ستادی در قم تمام مدارس علمیه کشور را برای پذیرش سالانه ارزیابی می‌کند و بنا نداریم برای کلاس‌های خالی پذیرش کنیم بلکه از نظر کیفی این ظرفیت‌ها بررسی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان این‌که تهران این خصوصیت را دارد که نگاه کشور به تهران است گفت: هرچه ورود طلبه‌ها در تهران از نظر کمی و کیفی بیشتر باشد تاثیر خوبی بر حوزه‌های علمیه کشور می گذارد.

وی در پایان اعلام کرد: دوره آزمایشی برگزاری نظام آموزشی برای سه مقطع سیکل و دیپلم و دانشگاهی به صورت مجزا از سال تحصیلی آینده شروع می‌شود./959/پ202/ص

ارسال نظرات