۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۵۹۱۱۱

طلاب مدارس علمیه میاندوآب با فرق و مذاهب اسلامی آشنا شدند

خبرگزاری رسا ـ طلاب خواهر و برادر مدارس علمیه شهرستان میاندوآب در دوره آموزشی کوتاه مدت با فرق و مذاهب اسلامی آشنا شدند.
کارگاه آموزشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، دوره آموزشی کوتاه مدت با فرق و مذاهب اسلامی، امروز با حضور طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران میاندوآب و با حضور و سخنرانی امام جمعه شهر چهاربرج از توابع شهرستان میاندوآب برگزار شد.

 

حجت الاسلام جعفر آذرپندار در این نشست با تأکید بر شناخت علل کلى پیدایش فرق اسلامى اظهار داشت: مهم‌ترین علت در پیدایش فرق و مذاهب در اسلام وجود اختلافات اعتقادی بوده است و اگر اختلاف بر سر معارف اعتقادى دین وجود نداشت، فرق و مذاهب اعتقادى نیز پدید نمى آمدند.

 

وی با بیان این‌که بحث بر سر علل پیدایش مذاهب به بحث در باب علل پیدایش این اختلافات باز مى‌گردد، تصریح کرد: که در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) اختلافات اعتقادى در میان امت اسلامى وجود نداشت، اما پس از رحلت ایشان و اتفاقاً از همان روز رحلت پیامبر (ص)، اختلاف بر سر جانشینی ایشان، امت اسلام را به دو شاخه شیعه و سنى تقسیم کرد.

 

حجت الاسلام آذرپندار با اشاره به این‌که خلاء رهبر اعتقادى مورد قبول همه مسلمین، نخستین دلیل اختلاف ها و پیدایش مذاهب اسلامى است، گفت: دشمنان اسلام در طول تاریخ نهایت تلاش را داشته اند که تفرقه میان فرق و مذاهب دینی انداخته و در این فضا به اهداف خصمانه خود دست یابند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سایر علل و عوامل اختلاف مابین فرق و مذاهب خاطرنشان کرد: ناتوانى مسلمانان صدر اسلام از درک همه حقایق سنت نبوی و عدم بهره گیرى راستین از سنت پیامبر(ص)، وجود تعصبات قبیله اى و بویژه تعصبات جاهلیت عربی، پیروى از هواهای نفسانی و دنیوی از جمله این عوامل بوده است.

 

 امام جمعه شهر چهاربرج ادامه داد: گرایش به منافع مادى، لجاجت و عناد ناشی از کج فهمی، فتوحات مسلمانان و گسترش حوزه جغرافیایى اسلام که باعث شد پیروان ادیان و عقاید دیگر به تدریج وارد حوزه حکومت اسلامى شوند و همچنین دخالت بیگانگان و نقش تفرقه افکنی آنها از جمله دیگر علل و عوامل به وجود آمدن فرق و مذاهب در حیطه اسلام است.

 

حجت الاسلام آذرپندار با تقسیم بندی فرق و مذاهب اسلامی به دو مذهب شیعه و اهل سنت و در دو بازه زمانی قدیم و جدید به سه بخش فرقه های کلامی، فرقه های فقهی و فرقه های صوفیه به توضیحاتی در خصوص فرق جدید منحرف بهائیت، وهابیت و نحوه شکل گیری، تداوم، اندیشه ها و اعتقادات این دو فرقه پرداخت./9353/پ202/س

 

ارسال نظرات