۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۵۹۴۲۴
کارگردان سینما و تلویزیون:

حوزه علمیه برای ورود به عرصه سینما قابل اعتماد است

خبرگزاری رسا ـ کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این‌که سینما و رسانه امروز از داستان‌های قرآنی فاصله گرفته است، گفت: حوزه علمیه برای ورود به عرصه سینما قابل اعتماد است.
فرج الله سلحشور كارگردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرج‌الله سلحشور، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در اختتامیه همایش قرآن و سینما که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، گفت: در حال حاضر بلندگوی سینما و تلویزیون در دست ما نیست و باید تلاش کنیم تا این بلندگو را از بیگانگان پس بگیریم و حوزه‌های علمیه در این راستا نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به این که قرآن، توفیق، و قلم برای خدا است، افزود: تفسیر قرآن و احادیث هم برای اهل‌بیت(ع) است و با این حال پس ما برای نشر قرآن و معارف الهی کار و تلاش خاصی انجام نداده‌ایم و اگر هم بوده چیز ناچیزی است.

سینما و رسانه امروز ما از داستان‌های قرآنی فاصله گرفته است

کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: سینما و رسانه امروز ما از داستان‌های قرآنی فاصله گرفته است و به نوعی راه خود را گم کرده است که باید تلاش کنیم راه صحیح را پیدا کنیم و حوزه علمیه باید در این راستا یاری‌گر سینما باشد چون برای ورود به عرصه سینما قابل اعتماد است.

سلحشور با بیان این‌که داستان استفاده از هنر سینما در دنیا از هزار و چهارصد سال پیش آغاز شده است، خاطرنشان کرد: بعد از صدر اسلام، یهود افرادی به نام قصیصین را برای تبلیغ دین الهی معین و به مکان‌های مختلف فرستاد تا دین الهی را تبیین کنند و همین برنامه ادامه پیدا کرد تا این‌که سینما امروز به این شکل درآمده است.

وی افزود: سینما گران غربی که دست‌نشاندگان یهود هستند هنر سینما را مورد سوء استفاده قرار دادند و برنامه‌هایی را باب کردند که روز به روز مردم را از دینداری و اعتقادات دور کرد یعنی اصول و مبانی سینما را بر اساس سلیقه و میل خود قرار دادند.

پرداختن به دروغ و ارائه نظرات شخصی در سینماهای غربی

کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این که پرداختن به دروغ و ارائه نظرات شخصی در سینما یکی از اهداف سینماگران غربی است، گفت: اعتقاد سینماگران غربی این است که باید در سینما دروغ را رایج کرد و به دنبال داستان‌های واقعی نبود و نظرات دیگران را هم در عرصه فیلم دخیل نکرد.

وی ایجاد جذابیت، درام‌بودن و پرداختن به قصه‌های زیبا در سینماهای غربی را از دیگر اهداف آنان عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه سینمای امروز ما هم اسیر حیله‌های سینماگران غربی شده و برخی فعالیت‌های غیر دینی و غیراخلاقی را انجام می‌دهد.

قلب سینما در دست هالیوود

سلحشور افزود: امروز هالیوود قلب سینما را در دست گرفته است و سعی دارد با این ابزار فرهنگ را از ملت‌ها بگیرد، امروز بخش بزرگی از فرهنگ و مذهب در جهان از سوی هالیوود گرفته شده زیرا تا ملت‌ها بیدار باشند سرمایه‌داری و صهیونیسم نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

وی با اشاره به این که تا پیش از انقلاب اصول و مبانی اسلامی بر مملکت حاکم نبود و دلیل اصلی ظهور انقلاب نیز همین مسأله است، گفت: امروز هم در عرصه فیلم‌سازی باید اصول و مبانی اسلامی تعریف شوند و در این صورت چارچوبی برای فعالیت سینماگران به وجود خواهد آمد.

سینما دارای هیچ گونه اصول و مبانی نیست

کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با بیان این‌که سینما دارای هیچ گونه اصول و مبانی نیست، گفت: تاکنون بیش از صد طلبه و بیش از هزار بسیجی و رزمنده وارد عرصه فیلمنامه‌نویسی و نگارش شده‌اند و آلوده شده‌اند و راه را گم کرده‌اند و با مشکلاتی مواجه شده اند که دیگر نمی شود روی آنها حسابی باز کرد.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ به ما می‌گویند مسلمانان باید فیلم‌های خود را صرفا سرگرم‌کننده بسازند اما خود با اهداف خاصی این کار را انجام می‌دهند.

کارگردان سریال «یوسف پیامبر(ص)» با طرح این سؤال که آیا صرف رفتن به سمت آثار مذهبی همه مشکلات را برطرف می‌کند یا خیر، ابراز داشت: پس از انقلاب بارها این کار انجام شده است اما این حرکت‌ها همچون جرقه‌هایی بوده‌اند که پس از آن دوباره تاریکی حاکم شده است.

سلحشور با اشاره به فعالیت سازمان‌ها و نهادهای گوناگون برای راه‌اندازی مراکز هنری متعهد گفت: برخی فیلم‌سازان از این‌که وارد عرصه داستانی سینما شوند در هراس هستند و فکر می‌کنند نیروهای خود را از دست خواهند داد.

عبرت‌آموزی از داستان‌های قرآنی و اجرای آن در عرصه سینما

وی عبرت‌آموزی از داستان‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: قصه‌های قرآنی داستان‌هایی واقعی هستند و انسان را از ظاهر به باطن هدایت می‌کنند، قصه‌هایی که در قرآن بیان شده‌اند دارای جذابیت هستند و بر روی مخاطب تأثیر می‌گذارند در حالی که فیلم‌های امروز تنها برای تماشا و سرگرمی ساخته شده‌اند و هیچ نکته مثبتی را با مخاطب انتقال نمی‌دهند.

کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این که قصه‌های قرآنی دارای ویژگی‌هایی است که در سینما هم باید اتفاق بیفتد، اظهار داشت: در قصه های قرانی زیبایی، عبرت واقعیت و صداقت وجود دارد و دروغی بیان نشده است و مهمتر از همه این که در قصص قرانی قصه‌گو خداوند است و نه اشخاص خاص که این امر باید در سینما اتفاق بیفتد و فیلم‌هایی ساخته شوند که علاوه بر زیبایی و جذابیت دارای عبرت و صداقت باشند و واقعیت‌ها را به نمایش بکشند.

وی افزود: اگر داستان در فیلم واقعی باشد علاوه بر عبرت‌آموزی، با فطرت مخاطب هم ارتباط برقرار می‌کند و بر عمق جان مخاطب تأثیر می‌گذارد ولی اگر داستان واقعی نباشد و به دروغ‌پردازی توجه داشته باشد نه تنها ارتباط با فطرت آدمی برقرار نمی کند بلکه مخاطب را از خود دور خواهد کرد.

سلحشور با اشاره به این‌که متأسفانه مسؤولان و برخی افراد سینمایی ما خودباخته سینما و تفکرات و فرهنگ نداشته غرب شده‌اند و به این باور رسیده‌اند که سینما یعنی همین، گفت: اینها در حالی صحبت از اسکار و دیگر موارد می کنند که فرهنگ، ادبیات، آداب، کتاب، دین و الگوی ما چیز دیگری است.

وی اظهار داشت: تمایل سینما به غرب نشان از این دارد که ما راه را گم کرده‌ایم و باید تلاش کنیم تا آن را پیدا کنیم و حوزه‌های علمیه می توانند نقش بسزایی در این راستا داشته باشند و باید با ورود به عرصه سینما فرهنگ غربی را ریشه‌کن کنند./907/پ201/ن

ارسال نظرات