۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۵۹۴۲۹
کارشناس مسائل سیاسی:

حوزه علمیه از نقش حساس خود در جنگ فرهنگی غافل نباشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پرهیزگار گفت: امروزه نقش طلاب و روحانیان به عنوان افسران جنگ فرهنگی که در خط مقدم این جنگ قرار دارند، اساسی و مهم است، از این رو علما پرچمدار مقابله با این پدیده شوم هستند.
جنگ نرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علیرضا پرهیزگار، استاد جریان‌شناسی سیاسی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه امام محمدباقر(ع) شهرستان شاهین‌دژ اظهار داشت: یکی از شیوه های تهاجم فرهنگی دشمن، تمرکز بر جنگ نرم مذهبی با تکیه بر تفرقه میان فرق و مذاهب اسلامی است.

 

وی خاطرنشان کرد: در جنگ نرم، به جای ابزارهای جنگی متعارف چون توپ و تانک، از ابزارهای فرهنگی تأثیرگذار بر فکر، اندیشه، عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می شود، اگر امروز شاهد فجایعی در برخی کشورهای اسلامی به دست گروه های افراطی و تکفیری هستیم، نشان از کارکرد دشمن در این گونه جنگ نرم است.

 

حجت الاسلام پرهیزگار ادامه داد: با نگاهی به جریان شناسی جنگ نرم می توان گفت که این شیوه جنگی، از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوی انسان ها در جنگ ها به عنوان یک ساز و کار مؤثر مورد توجه بوده است. تنها تفاوتی که می توان در میان جنگ های نرم در دوران گذشته و معاصر یافت، تفاوت در ابزارها و روش‌های آن است.

 

استاد جریان‌شناسی سیاسی تصریح کرد: اصولاً بهره گیری از هر نوع ابزاری در جنگ نرم بر این پایه و محور قرار می گیرد که بر اندیشه و احساسات مخاطب تأثیر گذاشته و او را مرعوب خود سازد، البته بی آن که واکنشی از خود نشان دهد، تسلیم دشمن شده و یا در مسیر خواسته های او گام بردارد.

 

وی خواستار هوشیاری و بصیرت طلاب علوم دینی نسبت به نفوذ جریان نرم مذهبی در داخل کشور شد و خاطرنشان کرد: امروزه نقش طلاب و روحانیان به عنوان افسران جنگ فرهنگی که در خط مقدم این جنگ قرار دارند، اساسی و مهم است، چراکه علما مورد وثوق و اعتماد اقشار مختلف جامعه بوده و از این رو پرچمدار مقابله با این پدیده شوم باشند.

 

حجت الاسلام پرهیزگار با اشاره به این‌که تمرکز امروز دشمن بر تفرقه افکنی میان فرق و مذاهب اسلامی و تحریک اقوام ممالک اسلامی است، گفت: مسلمانان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارند، مبلغان با پیروی از رهبر معظم انقلاب که همواره بر اتحاد و همدلی مسلمانان تأکید دارند، مراقب توطئه دشمنان باشند.

 

وی با اشاره به این‌که قرآن کریم هیچ‌گاه دعوت به اختلاف نمی‌کند، گفت: تفرقه تنها سبب خشنودی دشمنان خواهد شد، هدف استکبار جهانی در سه دهه گذشته نیز دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه میان مردم، مسؤولان و البته بدبینی عموم نسبت به نظام و ولایت بوده است./9353/پ202/س

 

ارسال نظرات