۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۵۹۵۲۸
شاعر معاصر:

شهید مطهری قدرت تعدیل اندیشه‌های مختلف را داشت

خبرگزاری رسا ـ شاعر معاصر کشور با اشاره به افراط و تفریطی نبودن شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: آن شهید بزرگوار قدرت تعدیل انیشه‌های گروه‌های مختلف را داشت.
گل واژه مطهر
به گزارش خبرگزاری رسا، ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز معاصر کشورمان درباره دومین جشنواره گلواژه‌های مطهر گفت: شعر هم می‌تواند در معرفی شخصیت شهید مطهری بر روی جامعه نقش داشته باشد.
وی با اشاره به این که می‌توان در وصف ویژگی‌ها و شخصیت آن شهید بزرگوار با حضور شاعران کشورمان در ابعاد مختلف شعر ترانه‌هایی را سرود، افزود: در اوایل انقلاب این قدم‌ها برداشته شده است، استاد سبزواری معروف‌ترین سروده‌ها را در زمینه شناساندن شخصیت شهید مطهری به جامعه نوشته‌اند.
شاعر و طنزپرداز معاصر با بیان این‌که استاد شهید مرتضی مطهری نگاه گروه‌های مختلف را تعدیل می‌کرد، اظهار داشت: با توجه به جریان‌هایی که در دانشگاه به وجود آمد و تندروها بخشی از نگاه و اندیشه‌های دکتر شریعتی را انتخاب کردند، استاد شهید مطهری در این جریان‌ها کسی بود که می‌توانست این گونه نگاه‌ها را تعدیل کند، یعنی به جای این که نگاه به جامعه باشد نگاهی دیگر هم در حوزه دانشگاه ایجاد کرد تا جریان این طرف هم راه بیفتد، از افراط و تفرط ها در دیدگاه‌ها به دور باشد و مسیری معقول‌تر را حرکت کند، شهید مطهری در این زمینه به ویژه در دانشگاه‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است.
فیض در ادامه تصریح کرد: شهید مطهری می‌خواست نگاه معتدل‌تری از اعتقادات دینی را اعمال کند، نگاهی که هم قرار است جامعه را بسازد و هم به عنوان دیدگاهی که به درد همه دوره‌ها بخورد و تا آنجایی که نیاز است بتواند با سیاست سر و کار داشته باشد و دنبال سایر مسائل هم باشد در صورتی که افراط و تفریط وجود نداشته باشد.
وی با بیان این که استاد شهید مرتضی مطهری دنبال افراط و تفریط نبود، اضافه کرد: نگاه‌هایی مثل سازمان مجاهدین در اوایل چگونه بود و بعدها به چه چیزی تبدیل شد، به داستان منافقین تبدیل شد که علیه اعتقادات خودشان و حتی مقابل مردم هم ایستادند، اندیشه‌های این شهید بزرگوار وقتی گسترش پیدا کرد، سبب شد تا این‌گونه نگاه‌ها در قشر فرهیخته جامعه به ویژه دانشجویان که در معرض هجوم نگاه‌های مختلف هستند، تعدیل شود، ادبایی همچون کریم‌پور غالبا از منابع ایشان در صحبت‌های خود استفاده می کردند.
سراینده مجموعه شعر طنز «املت دسته‌دار» در خاتمه اظهار داشت: شهید مطهری روحانی بودند و نقش ویژه‌ای در بیان اندیشه‌های اسلامی و فلسفی داشتند، در زمینه‌های جامعه‌شناسی و تاریخ صاحب اندیشه بودند و دیدگاه مناسبی داشت، بخشی از این دیدگاه‌ها در دانشگاه‌ها بیان شده و می‌شود، اما خیلی بیشتر از اینها حتی در منابع درسی باید از اندیشه‌های استاد استفاده شود، این منابع باید در دیدگاه و نگاه دانش‌آموزان هم قرار بگیرد./907/د101/پ
ارسال نظرات