۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۱۵۹۷۵۴
حجت‌الاسلام شیخ الاسلامی:

اصلی‌ترین ویژگی دستگاه تعلیم و تربیت اسلام عبادی کردن علم است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران عبادی کردن علم و تعمیم علم آموزی را از ویژگی‌های دستگاه تعلیم و تربیت اسلام عنوان کرد و گفت: مسئله تعمیم علم آموزی در دنیای اسلام آن‌قدر امر بدیهی و غیر قابل انکاری است که هیچ مدرسه‌ای را در جهان اسلام فارغ از مسجد و هیچ مسجدی را بدون مدرس نمی‌بینید.
اصلی‌ترین ویژگی دستگاه تعلیم و تربیت اسلام عبادی کردن علم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی شیخ الاسلامی، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران عصر شنبه نوزدهم اسفندماه در همایش «دُرّ مکنون» که با موضوع نکوداشت علمی آیت‌الله خوشوقت و به‌همت گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار علامه جعفری این پژوهشگاه برگزار شد اظهار داشت: از مهم‌ترین، اصلی‌ترین و شاید بتوان گفت نخستین ویژگی دستگاه تعلیم و تربیت اسلام، عبادی کردن علم است تا آنجا که نفس کشیدن در فضای علم ثواب تسبیح را پیدا می‌کند و ارزش تسبیح در روایات گاهی از ملک سلیمان هم فراتر و بالاتر می‌رود.

وی در ادامه این مطلب افزود: در همه مدرسه‌ها، مکتب‌ها و مشرب‌ها، دنیای علم با دنیای عبادت دو چیز است و چه بسیار عالمان عالی‌قدری که در مکتب‌‌های گوناگون هیچ سر و کاری با خدا، پیامبر، وحی، ایمان و هدایت‌های الهی ندارند حتی اگر خودشان انسان‌های مؤمن و معتقدی باشند.

حجت‌الاسلام شیخ الاسلامی تعمیم علم آموزی را دومین ویژگی دستگاه تعلیم و تربیت اسلام ارزیابی کرد و عنوان داشت: یکی از مهم‌ترین دلائل بر صحت ولایت و عشق به اهل بیت(ع) و این‌که اسلام ناب را باید در مکتب اهل بیت(ع) جستجو کرد، این است که شرط امامت، علم و عصمت است به‌طوری‌که علم به دنیای نظر و عصمت به ساحت عمل برمی‌گردد.

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با بیان این‌که امام کسی است که بر همه شئون هدایت و سعادت مردم آگاهی و اشراف داشته باشد ابراز داشت: مسئله تعمیم علم آموزی در دنیای اسلام آن‌قدر امر بدیهی و غیر قابل انکاری است که هیچ مدرسه‌ای را در جهان اسلام فارغ از مسجد و هیچ مسجدی را بدون مدرس نمی‌بینید.

حجت‌الاسلام شیخ الاسلامی تصریح کرد: شاگردان مکتب آیت‌الله خوشوقت نشان می‌دهند که در مکتبی ساخته و پرداخته شده‌اند که تکیه‌گاهش علم، عصمت، پیراستگی ، آراستگی، تقوا و پرهیزکاری بوده است./956/پ202/ص

ارسال نظرات