۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۵۹۸۰۰
معاون پژوهش‌های حوزه‌های علمیه:

حوزه‌های علمیه از قوانین مناسب برای گسترش پژوهش برخوردار نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش‌های حوزه‌های علمیه گفت: یکی از ضعف‎های حوزه در امر پژوهش، عدم برخورداری از قوانین برای گسترش و نهادینه‎سازی پژوهش است.
حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزههای علمیه، شب گذشته در چهارمین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در سالن همایش‌های انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، با بیان این‌که شش ستاد راهبردی علم و فناوری در کشور وجود دارد، گفت: اگر این تولیدات علمی با فطرت و دل پیوند نخورند، بشر با به انحطاط خواهند کشاند و این کار حوزه است که اندیشه‌ها را با مبدأ حیات پیوند بزند.

وی در ادامه افزود: فاصله‌ای که بین علم و فناوری و حوزه علمیه وجود دارد به علت دور بودن ما از این عرصه است؛ خانه نشریات حوزه می‌تواند با تلاش خود هر یک از نشریات تخصصی حوزه را با یکی از شش ستاد راهبردی سازگار کرده و به آنان ارائه دهد.

معاون پژوهش‌های حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تمام دانشجوان مقطع دکتری، پیش از نگارش پایان نامه، چند اثر و مقاله در isi ثبت می‌کنند، خاطرنشان کرد: طلاب نیز باید قبل از دفاع از پایان‌نامه خود، مقالاتی در نشریات حوزوی به چاپ برسانند.

وی تأکید کرد: اگر خانه نشریات حوزه می‌تواند با تدوین پیش‌نویسی، جلوی تدوین پایان‌نامه‌های بدون پشتوانه مقاله‌ای را بگیرد، سالانه بیش از هزار مقاله در پایگاه استنادی به نام حوزه ثبت می‌کند.

حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که وزارت علوم پی به پژوهشی بودن رساله سطح چهار حوزه و جدا بودن آن از بخش آموزش برده است، تصریح کرد: یکی از ضعفهای حوزه در امر پژوهش، عدم برخورداری از قوانین برای گسترش و نهادینهسازی پژوهش است.

وی اظهار داشت: اهدای بودجه حمایتی به 18 نشریه علمی که به بودجه‌های رسمی دسترسی ندارند، یکی از گام‌های معاونت در راستای حمایت از نشریات علمی حوزه است.

معاون پژوهش‌های حوزه‌های علمیه در پایان با بیان این‌که دستگاههای علمی و اجرایی کشور نیازمند پژوهشهای حوزه هستند، گفت: این ارتباط هنوز به صورت سازمانیافته بین حوزه و آنان به وجود نیامده است و این نقیصه باید برطرف شود.

شایان ذکر است، در بخشی از این گردهمایی، لوح‌های تقدیری از سوی آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام عماد، معاون پژوهش‌های حوزه‌های علمیه به نشریاتی که در سال جاری موفق به کسب اخذ رتبه علمی از کمیسیون نشریات بودند، اهدا شد.

بر اساس این گزارش، نشریه تاریخ اسلام از دانشگاه باقرالعلوم(ع)، نشریه ذهن از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجله کلام اسلام از مؤسسه امام صادق(ع) و نشریه مشرق موعود از مؤسسه آینده روشن موفق به اخذ رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات شدند.

همچنین، نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی از مؤسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نشریه علوم سیاسی از دانشگاه باقرالعلوم(ع) موفق به اخذ رتبه علمی پژوهشی و نشریه اخلاق از دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان و نشریه انتظار موعود از مرکز تخصصی مهدویت موفق به اخذ رتبه علمی ترویجی از کمیسیون نشریات شدند.

گفتنی است، حجت‌الاسلام اکبری، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و حجت‌الاسلام احمدی، مدیر عامل خانه نشریات نیز از سخنرانان دیگر این گردهمایی بودند./997/پ203/ن

ارسال نظرات